پارس ناز پورتال

توصیه های مهم قبل از خواستگاری

توصیه های مهم قبل از خواستگاری
 

 شب خواستگاری کم از صبح پادشاهی نیست! خواستگاری، نقطه مهمترین تغییر در مسیر زندگی اسـت؛ مسیری کـه می تواند همراه خوشبختی باشد یا نباشد. معلوم اسـت کـه نمی توان انتظار داشت دو طرف دراین شب بـه شناختی دقیق و کافی از هم برسند

گاهی اشتباه‌هاي ناخواسته در شب خواستگاری می تواند سرنوشت دختر و پسری را تغییر دهد. توصیه‌هاي کارشناسان مـا را در مورد سوال‌هایي کـه باید بپرسید یا نپرسید، رفتارهایی کـه باید انجام دهید یا ندهید و حرف‌هایي کـه باید بزنید یا نزنید بخوانید.

قبل از خواستگاری تکلیف‌تان رابا این 6موضوع روشن کنید
شباهت اقتصادی و فرهنگی
هردو خانواده باید از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دریک رده باشند؛ برای مثال طبقه آن ها از نظر اقتصادی متوسط محسوب شود. اگر تفاوت فاحشی بین دو خانواده وجود داشته باشد، حتی اگر عضو یک خانواده یا یک قوم باشند، بهتر اسـت باهم ازدواج نکنند.

 

دراین راستا پرسش‌ها و نکته‌هاي متداولی وجود دارند کـه دو خانواده میتوانند از یک دیگر بپرسند یا بـه آن ها توجه کنند؛ برای مثال شغل پدر و حدود درآمد او، شغل پسر و درآمد احتمالی او، محل قرار گرفتن خانه‌ دو طرف، وضعیت ظاهری خانه دختر و‌…

هم چنین یکی از راه‌هایي کـه در تشخیص تناسب فرهنگی دو خانواده بـه دختر و پسر کمک می کند این اسـت کـه بـه نوع رابطه اعضای خانواده طرف مقابل با یک دیگر و نوع واکنش‌هاي آن ها در برابر مسائل مختلف دقت کنند

زیبایی ظاهری
توصیه می شود دختر و پسر از نظر ظاهری تاحدودی دریک سطح باشند؛ بـه این معنا کـه یکی از انها خیلی زیبا و دیگری زشت یا یکی خیلی چاق و درشت هیکل و دیگری ضعیف و کوچک نباشد. البته مهم این اسـت کـه دو طرف هم دیگر را بپسندند و نظر دیگران دراین میان مطرح نیست.

گاهی دختر و پسر از نظر ظاهری باهم تفاوتی دارند کـه در عرف چندان پسندیده نیست؛ برای مثال قد دختر از قد پسر بلندتر اسـت. دراین شرایط هم خواست و تمایل دو طرف مهم اسـت. دختر و پسر در مورد بحث مقبولیت ظاهری، باید بـه یک نکته توجه کنند؛

 

در شش ماه تا حداکثر یکسال نخست ازدواج افزایش فعالیت هورمون‌هاي جنسی باعث جذابیت طرف مقابل میشود ولی با گذشت زمان فعالیت این هورمون‌ها کاهش مییابد و زن و شوهر باید در زمینه‌هاي دیگر برای هم جذابیت داشته باشند. دراین شرایط جاذبه ظاهری اهمیت بیشتری پیدا میکند.

سلامت و بلوغ عاطفی
دختر و پسر باید بـه بلوغ روانی و پختگی عاطفی رسیده باشند. انها باید از نظر روانی برای ازدواج آماده باشند. دراین صورت دعوا، درگیری و قهر کمتری بین همسران رخ میدهد. درصورت بروز اختلاف‌نظر نیز با یک دیگر مصاحبه میکنند.

 

یکی از مواردی کـه می تواند از درگیری بی‌دلیل بین همسران جلوگیري کند این اسـت کـه از حساسیت‌هاي هم دیگر آگاه باشند؛ برای مثال دختر و پسر می توانند از یک دیگر بپرسند: «چقدر برای تـو مهم اسـت روزهای خاص مانند تولد و سالگرد ازدواج رابه یاد داشته باشم؟»، «اگر زمانی یادم نبود یا دیر بـه یادش افتادم خیلی ناراحت می شوی؟

عکس‌العمل تـو چـه خواهد بود؟» آن ها می توانند از هم دیگر درباره حساسیت‌ها و علاقه‌ها «مواردی کـه انها را خوشحال یا خشمگین می کند»، میزان روابط اجتماعی، نوع رابطه با خانواده، علاقه بـه رفت‌وآمد با دوستان و اقوام و مواردی از این دست بپرسند. دو طرف باید از نظر روانی و عاطفی سالم باشند؛ البته در جلسه نخست نمیتوان دراین مورد مطمئن شد و شناخت کاملی از طرف مقابل بـه دست آورد. با این وجود دختر و پسر می توانند از هم دیگر در مورد سلامتی هم سوال کنند.

تشابه ارزش‌هاي اخلاقی و مذهبی
ارزش‌هاي اخلاقی و مذهبی دختر و پسری کـه میخواهند ازدواج کنند باید مشابه باشد. هر دوی انها باید بـه ارزش‌هایي مانند راستگویی یا ستم نکردن بـه دیگران، بـه یک ‌اندازه اعتقاد داشته باشند. چهارچوب اعتقادی و ایدئولوژیک انها نیز باید مشابه باشد. دراین راستا دختر و پسر می توانند از یک دیگر مثلاً درباره نوع پوشش خانم بپرسند؛ خانم تمایل دارد چـه پوششی داشته باشد و آقا بـه چـه پوششی اعتقاد دارد. چنین مسائلی باید از همان ابتدای آشنایی مشخص شود.

افراد زیادی هستند کـه پیش از ازدواج درباره اعتقادات و حساسیت‌هاي این چنینی باهم مصاحبه نکرده‌اند و با خود گفته‌اند: «بعد از ازدواج اصلاحش میکنم» یا «وی را تغییر می دهم». ولی بعد از ازدواج قرار نیست هیچ‌ یک از دو طرف تغییر کند. دختر و پسر هر انتظاری کـه از یک دیگر دارند باید قبل از ازدواج باهم در بین بگذارند.

اشتغال خانم
در صورتی کـه دختر تصمیم دارد پس از ازدواج بکار و اشتغال خود ادامه دهد، باید از همان ابتدا دراین مورد با آقای خواستگار صحبت کند. پسر هم باید نظر خودرا دراین مورد با صداقت و دقیق بیان کند؛ آیا بطور کلی با کار کردن زن مخالف اسـت و ترجیح میدهد همسر آینده‌اش خانه‌دار باشد؟ آیا با کارکردن او در بعضی محیط‌هاي کاری یا بـه صورت پاره‌وقت موافق اسـت؟ یا بطور کلی با اشتغال همسرش مشکلی ندارد؟

تناسب سطح تحصیلی
سطح تحصیلی دختر و پسر باید تناسب داشته باشد. اگر فاصله بین مدرک تحصیلی آن ها زیاد باشد احتمال این کـه دچار مشکل شوند و هم دیگر را درک نکنند، وجوددارد. ضمن این کـه اگر سطح تحصیلات دختر بالاتر باشد، ممکن اسـت مرد احساس حقارت کند.
منبع:‌همشهری تندرستی