پارس ناز پورتال

شادی و موفقیت در کار

شادی و موفقیت در کار

اگر افراد در یك روز كاری، دارای خلق‌ و خوی شادی باشند، به احتمال زیاد نسبت به روزهای دیگر، خلاق‌تر هستند. از نظر فرآیند شناختی، افراد شاد به لحاظ روانی، منعطف و گشوده‌ ذهن بوده و تفكر خلاق دارند.

 

شاد بودن نه تنها مراحل زندگی هر فرد را تحت تاثیرات مثبت قرار می دهد بلکه در محیط کار نیز همین شاد بودن در جهت هر چه بهتر انجام شدن کار نقش بسزایی دارد. بطوری که انرژی مثبتی که از یک فرد شاد انتقال می یابد اثرات معجزه آسایی دارد که نگو و نپرس :

 

افراد شاد، بهتر از دیگران كار می‌كنند :

 

افراد شاد، حامل پیام‌ها و رفتارهای شادی‌ بخش هستند و در محیط كار، روابط خوبی با همكاران دارند در نتیجه :

 

– در كار گروهی، همكاری بهتری خواهند داشت.

– اگر مدیر باشند، روابط خوبی با كاركنان دارند.

– اگر در مشاغل اداری و خدماتی باشند، مشتریان راضی‌تر خواهند بود.

– اگر در بخش فروش باشند، میزان فروش بیش‌تری خواهند داشت.

 

افراد شاد، خلاق‌ترند :

 

اگر افراد در یك روز كاری، دارای خلق‌ و خوی شادی باشند، به احتمال زیاد نسبت به روزهای دیگر، خلاق‌تر هستند. از نظر فرآیند شناختی، افراد شاد به لحاظ روانی، منعطف و گشوده‌ ذهن بوده و تفكر خلاق دارند.

 

افراد شاد، به‌ جای آن‌ كه مرتب شكایت كنند مشكلات را حل می‌ كنند :

 

وقتی شغل خود را دوست نداشته باشید، هر كپه‌ خاك به‌ نظر یك كوه می‌آید. دشوار است بتوانید هر مشكلی را بدون زحمت و تلاش و فقط با نق‌زدن حل‌ كنید. شاد بودن موجب می‌شود که به مشكلات، از جنبه‌های مختلف بنگرید.

 

افراد شاد، انرژی بیش‌تری دارند :

 

افراد شاد، از انرژی بیش‌تری برخوردارند بنابراین بهتر می‌توانند از عهده‌ كارها برآیند.

 

افراد شاد، خوش‌بین‌ترند :

 

افراد شاد، مثبت‌اندیش‌تر و دارای چشم‌ انداز مثبتی هستند. دكتر "مارتین سیلگمن" خوش‌بینی را روشی برای موفقیت و بهره‌وری بیش‌تر می‌داند.

 

افراد شاد، با انگیزه‌ ترند :

 

انگیزه‌ كم به‌معنی بهره‌ وری پایین است. یكی از روش‌های مطمئن افزایش انگیزش در افراد، تقویت روحیه‌ی شادابی در آنان است.

 

افراد شاد، كم‌تر بیمار می‌شوند :

 

اگر شغل‌تان را دوست نداشته باشید، احتمال این‌كه به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، سردرد، زخم معده، دیسك كمر و … مبتلا شوید، زیاد است. افراد غمگین، بیش‌تر مستعد استرس‌ها و افسردگی‌های شغلی هستند. نتایج مطالعه‌ای كه در زمینه‌ی تأثیر فشارهای شغلی بر سلامت در میان بیش از دو هزار نفر از پرستاران در "آمریكا" صورت‌ گرفت، نشان‌می‌دهد پرستارانی كه شغل خود را دوست ‌ندارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سایر بیماری‌ها هستند و سلامت جسمی و درمانی آنان، بیش‌تر از كم‌‌تحركی و سیگاركشیدن، در معرض خطر می‌باشد.

 

افراد شاد، آموزش‌ پذیرترند :

 

وقتی شاد و در كمال آرامش هستید، ذهن‌تان برای یادگیری مطالب جدید، آماده‌تر است؛ درنتیجه بهره‌وری افزایش می‌یابد.

 

افراد شاد، كم‌ تر نگران خطا كردن هستند؛ در نتیجه كم‌ تر مرتكب خطا می‌شوند:

 

وقتی در محیط كار، شاد هستید، خطاهای تصادفی، كم‌ تر شما را دچار هراس می‌كند؛ به خودتان مسلط می‌شوید و از این خطا پند می‌آموزید و به كارتان ادامه می‌دهید، به دیگران نمی‌گویید: "دست و پایم را گم‌ كرده‌ام، كار را شما ادامه دهید"؛ بلكه استوار و محكم مسؤولیت خطا را پذیرفته، عذرخواهی كرده و آن را جبران می‌كنید. این نگرش همراه با آرامش، بدین معنی‌ست كه احتمال بروز خطا را كم كرده‌اید.

 

افراد شاد، بهتر تصمیم می‌گیرند :

 

روش‌های كاری افراد غمگین، حادثه‌ساز است چون تمركز حواس كافی ندارند، در چارچوب اهداف سازمان فعالیت نمی‌كنند و این‌كه آنی تصمیم‌ بگیرند، زیاد است؛ برعكس افراد شاد، تصمیمات بهتر و منطقی‌تری می‌گیرند و در كارشان همیشه اولویت‌بندی وجود دارد.