پارس ناز پورتال

مهارت های مهم در زندگی

مهارت های مهم در زندگی

بطور کلی مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه ، غنای روابط انسانی ، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می گردند.

دنیای امروز دنیای ارتباطات نامیده می شود. انسان توانسته است به دانش زیادی برسد و بیشترین امکانات را در اختیار گیرد.همچنین نیز پیش می رود تا بهترین و مرفه ترین زندگی را رقم بزند. باگسترش رسانه های همگانی از جمله رادیو، تلویزیون واخیراً اینترنت و … اطلاعات زیادی در اختیار مردم قرار می گیرد بطوریکه بعضا باعث ایجاد بحران اطلاعات می شود. از سویی پیشرفت صنعت و تکنولوژی خصوصاً در پایان هزاره دوم و ادامه شتابناک آن در قرن بیست و یکم و تغییر ساختار خانواده و زندگی، شبکه گسترده و پیچیده ارتباطات انسانی و تنوع گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی ، انسان امروزی را با چالش ها و استرس ها و فشارهای متعددی روبرو کرده است که مقابله موثر با آنها نیازمند توانمندی های روانی- اجتماعی است. این مطلب گواه بر این است که برای رسیدن به سواحل آرامش علاوه بر آسایش، یکسری مهارت های زندگی نیز لازم است.. مهارت هایی که با گسترده شدن پیچیدگی های زندگی پیچیده تر می شوند.

 

تعریف مهارتهای زندگی

 

سازمان جهانی بهداشت مهارتهای زندگی را چنین تعریف نموده است :

 

توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالشها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاد.

 

مهارت های زندگی عبارت است از مجموعه ای از توانایی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند.مهارت های زندگی شخص را قادر می سازد تا دانش، نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانایی های واقعی و عینی تبدیل کند تا بتواند از این توانایی ها در استفاده صحیح تر نیروهای خود بهره گیرد و زندگی مثبت و شادابی را برای خود فراهم سازد.

 

بطور کلی مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی ، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می گردند.

 

ضرورت و اهمیت آموزش مهارت های زندگی

 

یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی و رفتاری ارتقاء ظرفیت روان شناختی افراد است ،که از طریق آموزش مهارت های زندگی جامه عمل می پوشد. پژوهشگران ، تاثیر مثبت مهارت های زندگی (استفاده از ظرفیت ها و کنش های هوش) را، در پیش گیری از رفتارهای خشونت آمیز، هم چنین کاهش مصرف مواد مخدر، الکل و.. و همین طور تقویت خودباوری و خودپنداری تایید کرده اند. فقدان مهارت ها و توانایی های عاطفی روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسایل و مشکلات آسیب پذیر می کند و آنها را در معرض انواع اختلال های روانی- اجتماعی و رفتاری قرار می دهد. پژوهش های بی شمار نشان داده اند که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلال های روانی عاطفی ریشه های روانی اجتماعی دارند.

 

در مطالعه ها نشان داده شده است که آموزش مهارت های زندگی به طور قابل توجهی منجر به کاهش مصرف الکل و مواد مخدر در جوانان می گردد(اسمیت و گری،2005) و نیز نشان داده اند آموزش مهارت های زندگی اثر معناداری بر توانایی های رهبری و مدیریت در جوانان دارد

 

در واقع بهتر است این چنین بیندیشیم که باید تمام افراد جامعه را در برابر مشکلات و مسائل زندگی واکسینه کرد. این کار با آموزش مهارت های زندگی عملی می گردد.

 

یادگیری موفقیت آمیز مهارت های زندگی ، احساس یادگیرنده را نسبت به خود و دیگران تحت تاثیر قرار می دهد. و علاوه بر این کسب این مهارت ها نگرش دیگران را نیز در مورد فرد تغییر می دهد. به همین خاطر کسب مهارت های زندگی هم شخص را تغییر می دهد و هم محیط را. و این اصل دو سویه ارتقاء بهداشت روانی را شتابی دو چندان می بخشد.