پارس ناز پورتال

کشف موجودی خارق‌ العاده و عجیب در اعماق زمین

کشف موجودی خارق‌ العاده و عجیب در اعماق زمین

در اعماق یکی از ژرف‌ترین غارهای دنیا که عمق آن به بیش از 1350 متر می‌رسد، دانشمندان با موجودی خارق‌العاده روبه‌رو شده‌اند: گونه جدیدی از حلزون که پوسته‌ای تقریبا شفاف دارد.


این گونه جدید از حلزون‌های خاکی که Zospeum tholussum نام‌گذاری شده، رده کاملا جدیدی در خانواده حلزون‌های صدف توخالی است. این حلزون بسیار کوچک دارای صدفی مارپیچی، نیمه شفاف و گنبدی‌شکل است. این گونه حلزون که صدها متر زیر زمین زندگی می‌کند، کاملا با زندگی در تاریکی خو گرفته است. برای مثال، ظاهرا این حلزون هیچ‌گونه حس بینایی ندارد که جهشی عادی در چنین جانورانی محسوب می‌شود. حیوانات غارزی، شامل سخت‌پوستان، ماهیان و سمندرها، اغلب طی هزاران سال حس بینایی خود را از دست داده‌اند: وقتی نوری برای دیدن وجود ندارد، مصرف انرژی برای تفسیر محرک‌های نوری هم معنایی ندارد.

این حلزون خاص که در عمق بیش از 1 کیلومتری زیر زمین و در مجموعه غارهای لوکینا جاما-تروجاما در کرواسی کشف شده، توانایی حرکتی اندکی دارد. این حلزون اغلب در گل و لای سرد و عمیق غار و نزدیک آب جاری باقی می‌ماند، تا بتواند رطوبت بدن خود را حفظ کند. دانشمندان هنوز به درستی نمی‌دانند که نحوه تولیدمثل این حلزون چگونه است، و یا اینکه از چه چیزی تغذیه می‌کند