پارس ناز پورتال

چگونگی ایجاد خروجی PDF از مجموعه تصاویر

چگونگی ایجاد خروجی PDF از مجموعه تصاویر

شاید كمتر كسی كه به نحوی با رایانه ارتباط دارد با PDF آشنایی نداشته باشد؛ فرمتی كه امروزه دیگر یكی از فرمت‌های استاندارد به منظورمشاهده كتاب‌ها بوده و تقریبا تمام دستگاه‌ها آن را اجرا میكند و نمایش می‌دهد.


این فرمت كه خلاصه شده عبارت Portable Document Format است، به فرمتی اطلاق می‌شود كه به كمك آن می‌توانیم متون، اسناد و تصاویر خود را با ویژگی‌های بسیار خاص در محیط وب و بین رایانه‌های مختلف به اشتراك بگذاریم. این فرمت سال 1993 توسط شركت ادوب معرفی و برای نمایش و اجرای آن نرم‌افزار Adobe Acrobat ارائه شد. این فرمت كه با گذشت سال‌های متمادی تغییرات بسیاری در آن ایجاد شده، امروزه یكی از پرطرفدارترین فرمت‌های به اشتراك‌گذاری اطلاعات در دنیای مجازی به شمار می‌رود؛ زیرا در صورت ذخیره كردن فایل خود با این فرمت می‌توان بدون وابستگی فایل به محیط نرم‌افزاری كه توسط آن ایجاد شده، آن را برای استفاده دیگران به اشتراك گذاشت.

از ویژگی‌های جذابی كه باعث گسترش استفاده از این نوع فرمت در جهت انتشار كتاب‌ها و مطالب می‌شود، علاوه بر امكان ارائه هر نوع محتوا اعم از متون، تصاویر، فایل‌های سه بعدی و… در قالب آن، امكانات امنیتی بسیار بالای موجود در آن در جهت رمزنگاری محتوا و جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز است. امروزه نیز به علت گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های همراه و محدودیت استفاده از روش‌های سنتی ارائه محتوا، ارائه محتوای دلخواه با این فرمت ـ كه در بیشتر رسانه‌ها قابل اجرا و مشاهده باشد ـ بسیار مهم و ضروری است. با این كه تقریبا بهترین گزینه برای اجرای فایل‌های PDF نرم‌افزار Acrobat شركت ادوب است، اما برای تولید فایل‌های PDF روش‌های متفاوت و نرم‌افزارهای مختلفی معرفی شده كه می‌توانیم با توجه به اهداف مورد نظر از آنها استفاده كنیم.

اما نكته جالب توجه امكان تولید فایل‌های PFD توسط نرم‌افزار Bridge‌ شركت ادوب است، با این نرم‌افزار كه به عنوان نرم‌افزار مدیریت و مرتب‌سازی تصاویر شركت ادوب همراه فتوشاپ و بیشتر نرم‌افزار‌های مجموعه CS ادوب نصب می‌شود، قبلا آشنا شدیم و درباره روش‌های تولید گالری تصاویر توسط آن صحبت كردیم. در این مقاله درباره تولید فایل‌های PDF توسط این نرم‌افزار مطالبی را خواهیم‌آموخت.

برای ایجاد فایل‌های PDF توسط این نرم‌افزار باید پس از اجرای نرم‌افزار با فشار دكمه‌های Ctrl+F4 یا كلیك روی گزینه OutPut در قسمت بالای محیط نرم‌افزار، پانل OutPut را فعال كنیم. در پانل OutPut در صورتی كه گزینه PDF انتخاب شده باشد با كلیك روی آن، آن را فعال كرده و با توجه به نیاز خود تنظیمات دلخواه خود را روی آن انجام می‌دهیم.


پانل OutPut در بخش PDF علاوه بر قسمت اصلی كه امكان انتخاب قالب تولید فایل PDF را فراهم می‌آورد، از طریق هفت قسمت دیگر امكانات بسیار جالبی برای مدیریت فایل PDF را به این شرح ارائه می‌كند:
1. Document: به كمك این بخش می‌توانیم تنظیماتی از قبیل اندازه و ابعاد خروجی، كیفیت آن Quality، رنگ پس‌زمینه Background و موارد امنیتی فایل مثل تعریف رمز ورود Open Password و رمز ویرایش و دسترسی Permission و حتی غیرفعال كردن حالت چاپ Disable Printing را انجام دهیم.

2. Layout: در این بخش علاوه بر امكان تنظیم موقعیت قرارگیری تصاویر، فواصل در لبه‌ها، تعداد سطرها و ستون‌ها، می‌توانیم مواردی چون تنظیم فواصل به صورت خودكار، Rotate for Best Fit چرخش تصویر برای بهترین حالت نمایش و تكرار یك تصویر در همه صفحات Repeat one photo per page را نیز انتخاب كنیم.


3. Overlay: در این بخش می‌توانیم تنظیمات توضیح نمایش داده شده همراه تصویر را كه معمولا نام تصویر و پسوند آن است، مثل تنظیم فونت، اندازه متن و رنگ آن را انجام داده و صفحات خود را شماره‌گذاری كنیم و تنظیمات آن را انجام دهیم.

4. Header: به كمك این بخش امكان تعریف سربرگ با ویژگی تكرار در همه صفحات فایل خروجی فراهم می‌شود. با فعال كردن حالت سربرگ add Header‌ می‌توانیم متن مورد نظر (Text)، فونت، اندازه و رنگ آن را تنظیم و فاصله دلخواه برای نمایش آن را (Distance) نیز مشخص كنیم. به كمك قسمت Divide می‌توان جداكننده‌ای برای بخش سربرگ از بقیه بخش‌ها تعریف كرده و رنگ دلخواهی به آن نسبت دهیم.

5. Footer: این بخش نیز برای اضافه‌كردن پابرگ روی صفحات استفاده می‌شود كه تنظیمات آن مشابه تنظیمات Header است.

6. Play Back: یكی از امكانات بسیار جالبی كه هنگام تولید فایل PDF در این نرم‌افزار می‌توانیم روی آن اعمال كنیم، امكان پخش خودكار صفحات با قابلیت اعمال جلوه‌های ویژه و تنظیم زمان نمایش هر صفحه است. به كمك این بخش می‌توانیم حالت تمام صفحه هنگام اجرای فایل (Open in FullScreen Mode)، رفتن خودكار به صفحه بعد پس از زمان دلخواه (Automatic advance to the next page)، زمان مكث برای هر صفحه (Duration)، قابلیت تكرار پس از اتمام اجـــــــرای فایل (Loop)، اعمال جلوه‌های ویژه برای زمان تعویض یك صفحه با صفحه دیگر (Transition) با 14 جلوه مختلف و تنظیم جهت (Direction) و سرعت (Speed) تعویض صفحات را انتخاب كنیم.

7. Water Mark: به كمك این بخش می‌توانیم واترمارك دلخواه خود را برای جلوگیری از استفاده‌های غیرمجاز یا به منظور نمایش متون دلخواه روی كل صفحات اعمال كنیم. پس از فعالسازی این بخش از قسمت Add Water Mark و انتخاب نحوه نمایش آن (Foreground روی تصویر و Background پشت آن) می‌توانیم از بخش Insert text متن دلخواه و از بخش Insert Image تصویر دلخواهی برای آن در نظر بگیریم كه در بخش متن می‌توانیم نوع فونت، اندازه و رنگ آن را تنظیم و در بخش تصویر دلخواه خود را از قسمت Path فراخوانی كرده و تنظیمات مورد نظر را روی آن انجام دهیم.

در نهایت پس از اعمال تنظیمات مورد نظر به كمك دكمه Refresh Preview در قسمت بالای پانل OutPut پیش‌نمایشی از فایل خود را مشاهده می‌كنیم و با فشار دكمه Save‌ در پایین پانل OutPut فایل ذخیره می‌شود. دقت كنید قبـــلا باید در پنجره Content تصاویر مورد نظر را جهت تولید فایل PDF انتخاب كنیم. با فعال كردن گزینه View PDF after save پس از ذخیره‌سازی فایل PDF فایل ذخیره شده را اجرا كرده و نمایش می‌دهد.
در تهیه و تولید فایل‌های PDF توسط این نرم‌افزار توجه به چند نكته ضروری است:

1. برای مشاهده جلوه‌های ویژه اعمال شده روی صفحات و تعویض خودكار صفحات باید نسخه جدیدAdobe Acrobat روی سیستم نصب شده باشد و در صورتی كه فایل مورد نظر توسط سایر نرم‌افزارهای PDF مثل PDF Reader یا نسخه‌های پایین آكروبات گشوده شود، ممكن است این جلوه‌ها بدرستی نمایش داده نشود.
2. در بخش‌هایی كه امكان اضافه‌كردن متن فراهم بود مثل سربرگ، پابرگ و واتر مارك، در صورتی كه بخواهیم متون فارسی اضافه كنیم باید از فارسی‌نویس مناسب و فونت‌های مربوط به آن استفاده كنیم؛ در غیر این صورت، متون به صورت جدا از هم و معكوس درج خواهد شد.