پارس ناز پورتال

روز تعلیق تحریم ها

مجموعه : مجله خبری روز
روز تعلیق تحریم ها

 کنگره آمریکا پس از سد کردن راه باراک اوباما برای حمله به سوریه، اکنون در صدد مخالفت با جدیدترین هدف سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا برآمده است. اوباما در تلاش برای بهبود رابطه با ایران است و کنگره که در 5 سال گذشته رابطه چندان نزدیکی با وی نداشته، در این زمینه نیز مانع تراشی می کند.

مقامات آمریکایی می گویند، کنگره تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده که اقتصاد این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده و در عین حال نقشی مهم در تغییر لحن جمهوری اسلامی داشته که قرار است در هفته جاری مذاکره های هسته ای را از سر بگیرد.

به گزارش رویترز، قانونگذاران آمریکایی این توانایی را دارند که در صورت مشاهده عملکرد مثبت ایران در مذاکرات هسته ای و انجام توافق، تحریم ها را لغو کنند، اما بسیاری در کنگره و حتی برخی دمکرات های حامی اوباما نیز در مورد نیت واقعی رئیس جمهور جدید ایران دچار تردید هستند.  جان مک کین، لیندسی گراهام و کلی آیوت، سناتورهای جمهوریخواه در بیانیه ای اعلام کرده اند که باید با چشمانی باز ابتکار دیپلماتیک جاری را زیر نظر داشت. همچنین نباید به ایران اجازه داد از مذاکرات به عنوان ابزاری برای ایجاد تاخیر و اغفال طرف مقابل استفاده کند.

این در حالی است که بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از دیدگاه اسرائیل در مورد ایران حمایت می کنند و مدعی اند ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای است. از سوی دیگر  ایران از معدود موضوعاتی است که تا حدود زیادی اعضای دمکرات و جمهوریخواه کنگره در مورد آن اتفاق نظر دارند.

دیوید میلر، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید: کنگره نمی خواهد به ایران امکان دهد از مزایای دوره شک و تردید استفاده کند و تا زمانی که اقدامی کارساز را از جانب تهران مشاهده نکند، تحریم ها را تعدیل نخواهد کرد.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تا کنون چند بسته تحریمی را علیه ایران به اجرا درآورده اند اما اوباما این اختیار را دارد که بخش قابل توجهی از این تحریم ها را برای 120 روز به حال تعلیق درآورد. در صورتی که مذاکرات با ایران پیشرفت داشته باشد، اوباما می تواند تحریم ها را برای 120 روز دیگر نیز به حال تعلیق درآورد تا مشوقی برای ایران باشد. گفتنی است مذاکرات هسته ای با ایران از شامگاه پنجشنبه آغاز می شود.

امتیاز ندادن در زمینه تحریم ها به ایران نیز می تواند مانعی جدی در راه پیشرفت گفت و گو های هسته ای باشد.

اوباما در سخنرانی صبح سه شنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت که اظهارات ایران باید با اقداماتی شفاف همخوانی داشته باشد. به گزارش رویترز در صورتی که اوباما بخواهد تعلیقی موقتی برای تحریم های ایران در نظر بگیرد، روابط خود را بیش از پیش با کنگره خراب خواهد کرد. اما امتیاز ندادن در زمینه تحریم ها به ایران نیز می تواند مانعی جدی در راه پیشرفت گفت و گو های هسته ای باشد.

جان التمن، از مکرز مطالعات استراتژیک و بین الملل در واشینگتن، می گوید: ایران می خواهد مطمئن باشد که اوباما می تواند امتیازهایی که تهران از کنگره نیاز دارد را به جمهوری اسلامی بدهد.

این درحالی است که روحانی در جریان سخنرانی بعد از ظهر سه شنبه از آمریکا خواست با یک صدای واحد سخن بگوید و اوباما تحت تاثیر گروه های جنگ طلب قرار نگیرد.

این در شرایطی است که کمیته بانکداری سنای آمریکا به زودی بررسی بسته جدیدی از تحریم ها زا آغاز می کند که در ماه جولای به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است. هدف از این تحریم ها قطع صادرات نفتی ایران عنوان شده است. صادراتی که برای اقتصاد ایران حیاتی است و هم اکنون نیز تحت تاثیر تحریم ها به نصف کاهش یافته است. برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که تحریم ها در سال 2012، 26 میلیارد دلار ضرر در درآمد نفتی برای ایران به همراه داشته و این در کنار نرخ بالای تورم و کاهش بی سابقه ارزش ریال است.

حامیان اعمال تحریم های مضاعف علیه ایران ادعا می کنند با اعمال فشار بیشتر می توانند مانع دسترسی ایران به سلاح هسته ای شوند و به همین دلیل از اوباما می خواهند روی خوش به ایران نشان ندهد.