پارس ناز پورتال

مذاكره با غرب و آمریکا ممنوعیت ذاتی ندارد

مجموعه : مجله خبری روز
مذاكره با غرب و آمریکا ممنوعیت ذاتی ندارد

 آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی اقتدار ایران اسلامی و صدور ارزش‌های انقلاب را مرهون فداكاری رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس دانست و گفت: در دوران دفاع مقدس ارزش‌های بسیاری پدید آمد و ماندگار شد و بر همه ما فرض است در هر زمان و تاریخی این ارزش‌ها را گرامی بداریم و نگذاریم كه از خاطره نسل‌های آینده فراموش شود. انقلاب با جنگ صادر نمی‌شود بلكه با فرهنگ عاشورایی می‌توان آن را به جهان صادر كرد آنگونه كه در سال‌های گذشته شاهد بودیم.

وی ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس را انسان هایی پاك‌باخته و بزرگ توصیف كرد كه برای سربلندی كشور و رسیدن كشور به نقطه اوج و اقتدار از جان خود گذشتند و با اتكا بر فرهنگ عاشورایی، مشعل فروزان ایثار و شهادت را ماندگار كردند. در همین جا بر خود فرض می‌دانیم كه از همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی: سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و سایر نیروهای مسلح كه با صلابت در دوران دفاع مقدس ایستادند و برای ملت و نظام اسلامی سرفرازی و اقتدار خریدند، تشكر كنیم.

رئیس قوه قضاییه تاكید كرد: متاسفانه در دوران اصلاحات عده‌ای به دنبال تهی كردن جامعه از این ارزش‌ها بودند كه این تفكر ظلم عظیمی به مردم و فرهنگ این كشور و شهدا، ایثارگران و خانواده آنان بود و امیدواریم همواره این ارزش های معنوی و الهی ماندگار شود.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به سخنرانی رئیس جمهور كشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره كرد و با متین و منطقی خواندن سخنان رئیس جمهور گفت: مذاكره و روابط ایران با دیگر كشورها ممنوع ذاتی نیست و آنچه موجب تاخیر و یا انجام شدن برخی مذاكرات شده بود مرهون بی‌اعتمادی به صداقت در گفتار و رفتار غربی‌ها و بویژه آمریكایی ها بود.

رئیس قوه قضاییه با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه ملت ایران سابقه خوبی از غربی‌ها و به خصوص آمریكا ندیده است سخنان رئیس جمهور آمریكا در ابتدای حضور در عرصه سیاسی و اجرایی آن كشور و اعمال متعاقب آن را نمونه‌ای از رفتار و گفتار غیرصادقانه آمریكایی‌ها علیه ملت و دولت ایران اعلام كرد و افزود: رئیس جمهور آمریكا در بدو ورود خود شعار تغییر سرداد و مدعی شد كه دست دوستی به طرف ملت ایران دراز می كند اما در عمل با تحریم‌های بی‌سابقه، مشت آهنین خود را به مردم ایران نشان داد و اكنون ملت ایران فرصت اعتماد سازی دوباره‌ای به اوباما و دولتمردان آمریكا داده است كه بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب كنند.

وی با تاكید بر اینكه نظام جمهوری اسلامی ایران در صورت وجود شرایط عادلانه و عزتمند و احترام متقابل ابایی از مذاكره ندارد به سخنان رئیس جمهور آمریكا در سازمان ملل درباره رفتار عملی مسئولان ایران اشاره كرد و گفت: در واقع این ملت ایران است كه منتظر رفتار صادقانه آمریكایی ها و غربی‌ها است و این آنها هستند كه باید در عمل نشان دهند كه آیا به صحبت‌های خود پایبند خواهند ماند و آیا دست از رفتار متخاصم و متناقض خود با ایرانیان برخواهند داشت؟

رئیس قوه قضاییه مذاكره را «در شرایط كاملاً عادلانه و متساوی و بر مبنای اعتماد عملی و تكریم متقابل» قابل اجرایی شدن دانست و تاكید كرد: در چنین مذاكره‌ای احتمال رسیدن به نتایج مثبت وجود دارد.

آیت الله آملی لاریجانی القای برخی رسانه های غربی درباره عقب‌نشینی و یا چرخش و نرمش ایران را نادرست و كذب خواند وافزود: ملت ایران در جریان غنی‌سازی و استفاده از انرژی هسته‌ای حق خود را می‌خواهد و از حق خود عقب نخواهد نشست و شرایط روزهای اخیر نشانگر پایبندی ملت و نظام اسلامی ایران به خواسته‌های خود و عقب‌نشینی غربی‌هاست چرا كه اهداف ملت ایران عوض نشده و گرچه ممكن است تاكتیك‌ها عوض شوند اما هیچ‌كس نمی‌تواند و حق ندارد از حقوق هسته‌ای ملت كوتاه بیاید و امیدواریم با رفتار معقول كشورهای غربی موانع پیش روی مذاكرات برداشته شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با تبریك فرا رسیدن سال تحصیلی جدید خواستار توجه جدی مسئولان به فرهنگ و ارزش‌های جامعه اسلامی شد و افزود: متاسفانه نوعی سیطره فرهنگی را شاهد هستیم كه با فرهنگ دینی، اخلاقی ما تناسبی ندارد و مقابله با این وضعیت طراحی‌های فرهنگی برگرفته از فرهنگ دینی و انسانی و اخلاقی خودی را می طلبد.

وی با تاكید بر اینكه نباید در مقابل شبیخون فرهنگی دشمن ناامید شد گفت: ضروری است كه برای آموزش و تربیت كودكان و جوانان كشورمان و تمام معلمان و مربیان سرمایه‌گذاری شود.

رئیس قوه قضاییه تاكید كرد: اگر ما بتوانیم در حیطه فیلم و سینما و داستان و هنر از فرهنگ غنی و مشحون از ارزش‌های انسانی و اخلاقی و معنوی خودمان بهره‌ بگیریم هیچ گاه دستمان در مقابل هجوم فرهنگی غرب خالی نخواهد ماند و در كنار آن با سرمایه‌گذاری در علم و دانش می‌توان به اقتدار علمی و فرهنگی رسید.

رئیس دستگاه قضا یكی از مهم‌ترین و محوری‌ترین رویكردهای آموزشی و تربیتی را آشنا كردن جوانان، نوجوانان و كودكان با مفاهیم حقوقی و اجتماعی و عواقب و آسیب‌های گرایش به رفتارهای نابهنجار برشمرد و تاكید كرد: یكی از اساسی‌ترین روش‌های پیشگیری از وقوع جرم تفهیم عواقب كارهای ناهنجار و مجرمانه برای افراد و خانواده‌ها و جامعه به كودكان، نوجوانان و جوانان و بالا بردن سطح آگاهی‌های حقوقی مردم است.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی در مورد اصلاحیه قانون نحوه اجرای محكومیت‌های مالی ادامه یافت و موادی از آن به تصویب رسید./مهر