پارس ناز پورتال

اظهارات سخنگوی دولت درباره نامه ضرغامی

مجموعه : مجله خبری روز
اظهارات سخنگوی دولت درباره نامه ضرغامی

وی افزود: با توجه به ملاقات‌هایی که هیات‌ ایرانی داشت، همچنین با توجه به متن صحبت رییس‌جمهور در سازمان ملل و بازتاب آن در رسانه‌های داخلی و خارجی، همچنین دیدگاه بسیار مثبتی که در آمریکا و اروپا نسبت به صحبت‌های ایشان در سازمان ملل انجام شد امیدبخشی این موارد مدنظر قرار گرفت.

اهم اظهارات سخنگوی دولت را بخوانید؛
*قرار است بعد از جلسه امروز هیات وزیران، جلسه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برگزار شود.

* در خصوص اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز، توجه دارید که سیاست‌ دولت در خصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی خانوارها بسیار شفاف شده است و گفته شده که بهبود وضعیت معیشتی خانوارها یکی از اهداف اقتصادی دولت در این دوره خواهد بود.

* ثبات اقتصادی یک زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. از آنجا که اقتصاد ما تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز ثبات خود را در سال‌های گذشته در مقاطعی از دست داده بود، بنابراین مساله کنترل نوسانات شدید قیمت ارز سیاستی است که دولت آن را در پیش دارد.

* ما قطعا متناسب با ثبات‌بخشی اقتصاد در کنترل این نوسانات می‌توانیم نرخ تعادلی قیمت ارز را مشخص کنیم. البته تلاش ما این است که با افزایش تولید و سرمایه‌گذاری بتوانیم نرخ واقعی ارز را پیدا کنیم که با آن هدف ما که بهبود وضعیت معیشتی خانوارها است، تناسب داشته باشد.

* غیر از بحث عرضه و تقاضای واقعی ارز در بازار ارز، یک عرضه و تقاضای اصطلاحا سفته‌بازی که بیشتر برای سودجویی وارد بازار شده در تعیین قیمت ارز در بازار می‌تواند موثر باشد و این موضوع از پیش‌بینی‌هایی است که طی آن کسانی که دنبال سودجویی هستند وارد این بازار می‌شوند، بنابراین ما قطعا باید نسبت به ثبات‌بخشی این بازار اقدام کنیم.

* دولت به شدت در این باره که نرخ ارز ثبات داشته باشد حساس است، همان‌طور که باید نسبت به افزایش‌ها حساس باشیم باید نسبت به کاهش‌ها هم که ممکن است در مقطعی باشد حساس باشیم و آن را ثبات بدهیم. بازگرداندن ثبات به اقتصاد را از سیاست‌های مهم دولت است. صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی به این معنی نیست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است؛ چرا که ما خواهان جلوگیری از نوسانات قیمت ارز هستیم.

* درباره بحث واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صداوسیما، ریاست محترم سازمان صداوسیما نامه‌ای را در این باره به ریاست محترم جمهور دادند و آقای روحانی در حال بررسی این نامه هستند. بعد از اینکه قطعیتی در این باره حاصل شد من نظرات دولت را به اطلاع عموم می‌رسانم. مناسب نبود برخی دستگاه‌ها در این راستا موضوعاتی که در حال بررسی است را گزارش دهند.

* در خصوص ساعات کار کارکنان دولت قانون وجود دارد. آنچه که از سوی دولت بیان شد اجرای قانون است؛ اگرچه ما در کنار این موضوع تلاش می‌کنیم که به وضعیت پرداخت‌ها و دریافت‌های کارکنان دولت توجه کنیم.از دولت غیر از اجرای قانون نباید انتظار داشت و ما هم هم‌اکنون در حال اجرای قانون هستیم.

* در مورد احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجلس در جهت نشان دادن نوعی همکاری با دولت در این راستا طرح یک فوریتی داده بود که کلیات آن در کمیسیون بودجه به تصویب رسید و به نظر من این موضوع ظرف یکی دو هفته دیگر می‌تواند در دستور کار مجلس قرار بگیرد و به نظر می‌رسد که ما بتوانیم طی ماه‌های آینده این فرآیند را به انجام برسانیم.

* در مورد مصرف کالاهای داخلی و حضور کالاهای مصرفی خارجی که مشابه داخلی دارد و تاثیرات منفی آن در بازار؛ از آنجا سیاست‌های رهبری طبق اصل 110 قانون اساسی جزو اسناد بالادستی نظام است در جهت اجرای این سیاست‌ها به طور جدی برخورد می‌کنیم که در این زمینه هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

*در رابطه با نرخ سود بانکی، این موضوع از مواردی است که در شرح وظایف بانک مرکزی قرار دارد در حال حاضر بانک مرکزی در این خصوص برای اینکه نرخ واقعی را مشخص کند در حال مطالعه است و پس از آنکه به جمع‌بندی برسیم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*{در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های دولت برای یک دست شدن سیاست‌های اقتصادی با توجه به اینکه گفته می‌شود سیاست‌های فعلی پراکنده است} این طور فکر نمی‌کنم، بلکه سیاست‌های اقتصادی در همه موارد منسجم هستند.