پارس ناز پورتال

آمریکا بدنبال پاسخ رسمی ایران است

مجموعه : مجله خبری روز
آمریکا بدنبال پاسخ رسمی ایران است

یک مقام بلند پایه دولت امریکا گفته است این کشور انتظار دارد در مذاکرات روز پنج شنبه ظریف با وزرای خارجه گروه 1+5، ایران پاسخ جدیدی به پیشنهاد آلماتی ارائه کند.

منابع غربی از جمله شبکه تلویزیونی سی ان ان و خبرگزاری رویترز هم زمان  از قول یک مقام بلند پایه در وزارت خارجه امریکا که مایل نبوده نامش فاش شود اعلام کردند که این کشور جلسه روز پنج شنبه ظریف با وزرای خارجه 1+5 را که جان کری هم در آن حضور خواهد داشت، گفته است که امریکا می خواهد روز پنج شنبه جدیت ایران را آزمایش کند.

این مقام امریکایی در جمع خبرنگاران گفته است: «فرصت دیدار با وزیر امور خارجه ایران، حس جدی بودن مذاکرات را به وزرای ما خواهد داد و اینکه آیا آنها پیشنهادهای جدید ملموسی ارائه می دهند یا خیر».

وی ادامه داده است که امریکا به دنبال پاسخ رسمی ایران به پیشنهادی است که گروه 5+1 ماه فوریه به تهران ارائه کرد.

این مقام امریکایی گفته است که امریکایی ها لزوما انتظار ندارند ایران این هفته پاسخ قاطعی به پیشنهاد ماه فوریه دهد، روشن است که مقامات آمریکایی می خواهند این چنین شود و آنها این مسئله را نشانه مهمی از جدیت ایران می دانند.

وی تاکید کرد: « ما هرگز پاسخ قاطع یا مفصلی دریافت نکرده ایم».

وی افزود: «نخستین نشست در سطح وزیران که ایرانی ها نیز به آن می پیوندند ، حس راه پیش رو با دولت جدید ایران را می دهد و ما امیدواریم پاسخ جدی به این پیشنهاد روی میز باشد».

علاوه بر این، بنجامین رودز معاون مشاور امنیت ملی اوباما هم گفته است که امریکا این نشیت را فرصتی می داند تا بر اهمیت عمل ایران به تعهدات بین المللی اش تاکید کند.
رودز روز داخل هواپیمایی که اوباما را از واشینگتن به نیویورک می برد، به خبرنگاران گفته است نشست روز پنج شنبه فرصتی برای شرکا در گروه 1+5 خواهد بود تا بر اهمیت حرکت ایران در چارچوب تعهدات بین المللی، تاکید کنند.

وی تاکید کرده است: « ما از مشارکت جدی ایران در آن روند استقبال می کنیم زیرا این نشان دهنده تعهد جامعه بین المللی به وادار کردن ایران به پایبندی به تعهدات خود و همچنین نشانه ای از آمادگی جامعه بین المللی برای یافتن راه حلی دیپلماتیک است».

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه میان ایران و امریکا هشچ اتفاقی به طور تصادفی رخ نخواهد داد، اضافه می کند: «آمریکا آماده تعامل با دولت ایران در سطوح مختلف است مشروط بر این که آنها به تعهدات خود برای رفع نگرانی های جامعه بین المللی در خصوص برنامه هسته ای تهران عمل کنند». /آریا