پارس ناز پورتال

در دیدار رییس شورای اتحادیه اروپا

مجموعه : مجله خبری روز
در دیدار رییس شورای اتحادیه اروپا

دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی ایران و اتحادیه اروپا بر ضرورت توسعه هر چه بیش‌تر روابط میان ایران و اتحادیه اروپا در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تاکید کرد.

او با اشاره به اقدامات غیرقانونی برخی از قدرت‌های جهانی در قبال مردم ایران خاطرنشان کرد: تلاش برای منزوی کردن، ارتباط و اعتماد دو جانبه را کم رنگ می‌کند. روحانی یادآور شد: تحریم و تهدید راه‌حل نیست، بلکه این موضوع نتیجه معکوس دارد در شرایط جدید با حسن نیت بیش‌تر می‌توان به راه حل برد – برد رسید.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما می‌خواهیم درباره موضوع هسته‌یی تبعیض در مورد ایران اعمال نشود و در این رابطه حقوقی برابر با سایر کشورها داشته باشیم.

وی افزود: با بیان این که جمهوری اسلامی ایران به دنبال پنهان کردن فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز خود نیست، افرود: همه فعالیت‌های هسته‌یی ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

روحانی اضافه کرد: در دکترین دفاعی ایران سلاح کشتار جمعی جایی ندارد و ما قربانی سلاح‌های نامتعارف هستیم.

رییس‌جمهور با بیان این که مردم ایران در انتخابات اخیر قدرت جدیدی به دولت دادند که شعارش تعامل موثر و سازنده با جهان است، گفت: امیدوارم طرف‌های مذاکرات ما از این دریچه بازشده استفاده کنند.

او گفت: مذاکره درباره همه مسایل مناسب است اما موضوع هسته‌یی در اولویت اول قرار دارد.

رییس‌جمهور به تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ما نگران تجمع گروه‌های تروریستی در سوریه هستیم و آماده حضور بدون پیش شرط در هر اجتماع بین‌المللی برای حل وفصل بحران این کشور هستیم.

رییس شورای اتحادیه اروپا نیز در این دیدار با اشاره به نقش ایران با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: در مورد مساله سوریه ما هم نگرانی‌های ایران را می‌دانیم، بنابر این برای ما هم راه حل سیاسی اولویت دارد.

هرمان ون رمپوی، خطاب به روحانی اظهار کرد: امید و اعتماد دو کلمه کلیدی در سخنان شما است و ما نیز آماده حفظ حقوق ملت ایران استفاده از انرژی هسته‌یی برای اهداف صلح‌آمیز هستیم.

وی هم‌چنین به دیدار امروز گروه 1+5 با هیات مذاکره کننده هسته‌یی ایران که با حضور وزیران خارجه این کشورها برگزار می‌شود را بسیار مهم و نقطه عطف در روابط ایران و اتحادیه اروپا دانست.

در دیدار نخست‌وزیر ژاپن
روحانی: زمینه‌های بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در ایران فراهم است
رییس جمهور ایران در ادامه دیدارها و مذاکرات فشرده خود با سران و مقام‌های کشورهای مختلف جهان با نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن روحانی و شین زو آبه ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مهم‌ترین مسایل جهانی و منطقه‌یی، راه‌های توسعه روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند.

روحانی در دیدار از نخست‌وزیر ژاپن به خاطر ارسال پیام تبریک و اعزام نماینده ویژه به مراسم تحلیف شروع به کار دولت تدبیر و امید تشکر کرد.

او با یادآوری روابط تاریخ تهران – توکیو افزود: زمینه‌های بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی در ایران فراهم است و آماده هستیم در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر مشورت‌ها و همکاری‌های خود را با توکیو گسترش دهیم.

روحانی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد که موضوع هسته‌یی صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حل و فصل نهایی برسد.

رییس جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بودن تمامی فعالیت‌های هسته‌یی ایران را مورد تاکید مجدد قرار داد و گفت: همه فعالیت‌های هسته‌یی ایران تحت نظر آژانس و بر اساس ضوابط ان.پی .تی است.

وی هم‌چنین به تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی علیه ملت ایران اشاره و اظهار امیدواری کرد این تحریم‌ها هر چه سریع‌تر برداشته شود.

روحانی به بحران سوریه هم اشاره کرد و گفت: سوریه درگیر خطرناک‌ترین جنگ داخلی است و تهران از تمام توان و نفوذ خود برای پایان دادن به این جنگ خونین استفاده می‌کند.

نخست‌وزیر ژاپن هم در این دیدار با تقدیر از سیاست‌های دولت روحانی برای تعامل و ارتباط دوستانه و مستحکم با کشورهای مختلف، اظهار امیدواری کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع هسته‌یی ایران حل و فصل شود.

شین زو آبه افزود: توکیو به توسعه روابط همه جانبه خود با تهران در چارچوب روابط بین‌المللی کاملا امیداور است.

وی هم‌چنین به بحث بحران سوریه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد و گفت: ما هم از خطرات سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی احساس نگرانی می‌کنیم.

ظریف در دیدار با وزیرخارجه بلژیک:حل موضوع هسته‌یی ایران با یک جدول زمانی مشخص ممکن است
روابط دو جانبه تهران – بروکسل، تحولات منطقه یی، به‌ویژه بحران سوریه و مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی در دیدار امروز (پنجشنبه) محمد جواد ظریف و همتای بلژیکی وی در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، ظریف در این دیدار با اشاره به روابط تهران – بروکسل، بر ضرورت استمرار تماس‌ها و رایزنی‌های بین دو کشور تاکید کرد.

وی در ارتباط با بحران سوریه، با ابراز خرسندی از تلاش‌های منتهی به جلوگیری از جنگ علیه این کشور و اقدامات درباره خلع سلاح شیمیایی، افزود: نگرانی بزرگ‌تر دستیابی عوامل افراطی به سلاح شیمیایی در سوریه است و باید تدابیری اتخاذ شود که این سلاح‌ها به دست بازیگران خطرناک در منطقه نیافتد.

ظریف همچنین به فعالیت‌های ایران برای کمک به حل بحران سوریه از طریق گفت‌وگو و راه‌های سیاسی اشاره کرد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به روند سیاسی کشور مبتنی بر مردم سالاری دینی و جابجایی دولت‌ها از طریق انتخابات و آراء مردم به عنوان پشتوانه نظام و دولت، درباره مساله هسته‌یی گفت: ایران در راستای حفظ حقوق حقه ملت خود، آمادگی جدی دارد مذاکرات امروز با 1+5 را در سطح وزرای امور خارجه آغاز و چنانچه در طرف مقابل نیز آمادگی و اراده جدی وجود داشته باشد در یک جدول زمانی مشخص حل این مساله امکانپذیر است.

وزیر خارجه بلژیک نیز در این دیدار با اشاره به مناسبات و رایزنی‌های دو کشور، از سخنرانی رئیس جمهور ایران در اجلاس مجمع عمومی تمجید کرد.

وی از ظریف برای سفر به بلژیک دعوت کرد.

وزیر خارجه بلژیک با تشریح مواضع کشورش در قبال بحران سوریه، فعالیت‌های انساندوستانه در این باره را مورد توجه قرار داد.

وی نسبت به شرایط ایجاد شده درباره از سرگیری مذاکرات میان ایران و 1+5 ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم این گفت وگوها به نتیجه برسد.