پارس ناز پورتال

زمان مذاکرات بعدی 1+5 با ایران

مجموعه : مجله خبری روز
زمان مذاکرات بعدی 1+5 با ایران

فارس به نقل از اینترفکس نوشت: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه خبر داده دور بعدی مذاکرات بین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان (کشورهای ۱+۵) با ایران در اکتبر (آبان و آذر) برگزار می‌شود.

وی در همین حال اضافه کرد دیداری در سطح وزاری خارجه نیز امروز در نیویورک بین مقامات کشورهای ۱+۵ با وزیر خارجه ایران صورت خواهد کرد.

آقای ریابکوف گفت تماس‌های اولیه با تیم جدید مذاکره کننده ایران، از جمله محمد جواد ظریف، وزیر خارجه که پرونده هسته‌ای ایران به وزارتخانه تحت امر او منتقل شده برقرار شده است.

معاون وزیر خارجه سوریه افزود کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم مذاکره کننده ۱+۵ که در حال حاضر در نیویورک است با این مذاکره کننده‌ها ملاقات کرده است.

ریابکوف تصریح کرد: «خانم اشتون امروز وزرای خارجه را در جریان دستور کار این مذاکرات قرار خواهد داد.»

وی گفت: «ما امیدواریم که دور جدید مذاکرات در ماه اکتبر برگزار خواهد شد. در هر صورت، تفاهمی حاصل شده که نمی‌توان آن را بیش از این به تعویق انداخت.»

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین از مقامات ایرانی خواست شفافیت بیشتری درباره برنامه هسته‌ای کشورشان نشان دهند.

وی افزود: «مقامات این کشور مذاکرات را بیش از یک بار در سطح مقامات عالی برگزار کرده‌اند و غیرقابل قبول بودن سلاح‌های شیمیایی را تأیید کرده‌اند. این مقامات هر چه زوتر بتوانند تصمیماتی برای رفع این نگرانی‌ها بردارند، دلایل کمتری برای گمانه‌زنی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود خواهد داشت.»

مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ برای رفع آنچه کشورهای غربی به آن نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند انجام می‌شوند.

آمریکا، اسرائیل و هم‌پیمان‌های آنها ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در لفافه برنامه هسته‌ای متهم می‌کنند.

ایران همواره این ادعاها را رد و تأکید کرده به عنوان عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از کشورهای عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای خود محفوظ می‌داند.