پارس ناز پورتال

شورای امنیت تبدیل به ابزارکشور های خاص نشود

مجموعه : مجله خبری روز
شورای امنیت تبدیل به ابزارکشور های خاص نشود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، در مقر سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در این دیدار با اشاره به رنج کشورها از نظام سلطه در روابط بین‌الملل تاکید کرد: در شرایط کنونی نیازمند عزم راسخ برای حل و فصل مشکلات هستیم و در این راستا سازمان ملل متحد و دبیرکل آن شایسته است که نقش موثری ایفا کند.

رییس جنبش عدم تعهد، اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت را به گونه‌ای که شورای امنیت تبدیل به نهادی شود که از همه ملت های دنیا حمایت کند، ضروری دانست.

روحانی با بیان اینکه شورای امنیت نباید تبدیل به ابزاری برای کشورهای خاص شود، خاطرنشان کرد: مشارکت کشورهای در حال توسعه در روند کار شورای امنیت یک ضرورت است.

رییس‌جمهور درباره موضوع استفاده از فناوری هسته‌ای نیز گفت: ما شاهد رفتارهای دوگانه هستیم، از یک سو کشورهایی هستند که باید سلاح هسته ای خود را نابود می کردند اما این کشورها با تکنولوژی های بالاتر به تولید سلاح پرداختند و از سوی دیگر کشورهایی در پی آن هستند تا مانع استفاده صلح آمیز دیگر ملت ها از انرژی هسته ای شوند.

وی افزود: برخی از این کشورها نه تنها به معاهدات بین المللی نپیوستند بلکه در جهت تولید سلاح نیز اقدام کرده‌اند. این در حالی است که اگر کشوری در چارجوب مقررات npt و پادمان به فعالیت صلح آمیز بپردازد در فشار قرار می گیرد و این به معنی تضعیف معاهدات بین المللی است چرا که در این معاهدات پیش بینی شده کشورهای دارای تکنولوژی می بایست به کشورهای در حال توسعه کمک کنند.

روحانی با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران قویاً با تولید، انباشت و استفاده از سلاح کشتار جمعی خصوصا سلاح هسته ای مخالف است"، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خود قربانی سلاح شیمیایی است و ایده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: ما در زمینه فعالیت صلح آمیز هسته ای همکاری کامل با آژانس داشته ایم و آژانس نیز صراحتا عدم انحراف ایران را اعلام کرده است ولی با این حال چنانچه کشورهایی نگرانی منطقی در این خصوص داشته باشند آماده حل و فصل آن هستیم. انتظار از سازمان ملل این بود که وقتی دانشمندان ما را ترور کردند عکس العملی مناسب نشان می داد.

روحانی با اشاره به اعمال تحریم های یکجانبه از سوی برخی کشورها علیه ایران خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها در حالی سبب رنج مردم شده که زمینه‌ساز هیچ گونه اعتمادی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه "قطعا تهدید و تحریم اثر منفی خواهد داشت"، گفت: از سازمان ملل و دبیرکل انتظار داریم با اتخاذ ابتکارات مناسب تلاش کنند که مساله تحریم ها رفع و قطع شود و ایران از همه حقوقش از جمله غنی سازی در خاک خود بهره‌مند شود.

رییس‌جمهور در ادامه به بحران سوریه اشاره کرد و افزود: در ماجرای سوریه باید به خوبی بین معارضین سوری و تروریست‌ها تفکیک قائل شد و بدانیم که راه حل بحران سوریه نظامی نیست بلکه تنها راه حل آن سیاسی است.

رییس جمهور گفت: آماده‌ایم در خصوص بحران سوریه هر گونه کمکی را که در جهت پایان جنگ و تحقق نظر همه مردم سوریه باشد، دنبال کنیم.

وی از دبیرکل سازمان ملل خواست همه توان خود را برای حل و فصل بحران سوریه به کار گیرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با دکتر روحانی و استقبال از سخنان وی در مجموعه سازمان ملل، این دیدارها را گامی جدید در جهت تقویت و توسعه هر چه بیشتر روابط جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل توصیف کرد.

این دیدار با استقبال گرم دبیرکل سازمان ملل متحد انجام پذیرفت تا آنجا که بان کی مون برای استقبال و بدرقه دکتر روحانی، وی را همراهی می‌کرد و تمام معاونان و دستیاران ارشد وی در جلسه گفتگو حضور داشتند و به همراهی دبیرکل سازمان ملل به استقبال دکتر روحانی شتافتند. /ایسنا