پارس ناز پورتال

اوباما و غنی سازی ایران

مجموعه : مجله خبری روز
اوباما و غنی سازی ایران

صبح امروز به وقت آمریکا، سوزان رایس -مشاور امنیت ملی اوباما- در مصاحبه‌‎ای اختصاصی با شبکه سی.ان.ان. درباره آخرین تحولات مربوط به رابطه ایران و آمریکا صحبت کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه جدیت ایران در مذاکرات گفت: "هنوز برای اظهار نظر در این زمینه بسیار زود است. آنچه رخ داد این بود که وزیر خارجه کری به همراه وزرای خارجه روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان و مذاکره کننده ارشد اروپا -کاترین اشتون-؛ برای اولین بار در سطح وزرای خارجه به وزیر خارجه جدید ایران ملاقات کردند.

 

صحبت‎ها سازنده بودند… ایرانی‎ها بر تعهد خود در زمینه عدم حرکت به سمت سلاح هسته‎ای بلکه به انرژی صلح آمیز هسته‎ای تاکید ورزیدند،ما و دیگران تاکید کردیم که ایران باید به تعهدات بین‎المللی خود بر اساس قطعنامه‎های سازمان ملل پایند باشد و تحریم‎ها تا زمانی که در این زمینه اطمینان نیابیم، باقی خواهند ماند.

 

دو طرف همچنین بر ادامه دیپلماسی در میانه ماه اکتبر در ژنو تاکید ورزیدند. امیدوارم در آنجا مذاکرات از آنجایی که چند ماه پیش متوقف شده بود، با یک موضع جدید از سوی ایران -که مطابق با پیامی این هفته رئیس جمهوری روحانی در نیویورک از سر گرفته شود."

فرید ذکریا -مجری برنامه GPS- با اشاره به عبارت استفاده شده توسط اوباما درباره "حق دسترسی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‎ای"، ابراز تردید کرد که وی حق غنی سازی اورانیوم ایران را قبول داشته باشد. رایس در این زمینه گفت: "بیان این کلمات کاملاً عامدانه بود. آمریکا حرفی از حق ایران در زمینه غنی سازی صحبت نکرده است.

 

گفته‎ایم: ایران به عنوان عضو NPT، هنگامی که ایران تعهدات بین‎المللی خود پایبند باشد -یعنی طبق التزامات IAEA و قطعنامه‎های شورای امنیت سازمان ملل- در آن صورت مانند هر عضو دیگر NPT، حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‎ای را خواهد داشت. این یک سیاستی است که مدت‏هاست داریم و تازگی ندارد. اما با آن فاصله داریم زیرا ایران به التزامات خود هم اکنون پایبند نیست./باشگاه خبرنگاران