پارس ناز پورتال

متوقف شدن کاهش وزن ! چرا ؟

مجموعه : رژیم و تغذیه

 نداشتن خواب كافی
كمبود خواب ممكن است مانع كاهش وزن شما شود. نداشتن خواب كافی متابولیسم شما را كند می كند و هورمون گرسنگی لپتین و گرلین را تحت تاثیر قرار میدهد. لپتین به مغز دستور میدهد خوردن را متوقف كند در حالی كه گرلین كه در معده تولید میشود عامل تحریك حس گرسنگی است. تحقیقات نشان میدهد خواب ناكافی با سطح پایین لپتین و سطح بالای گرلین و در نتیجه اضافه كردن وزن مرتبط است.

راه حل:
تلفن همراه و لپ تاپ خود را خاموش كنید. روی داشتن یك خواب كامل تمركز كنید یعنی زود به تخت بروید مطمئن شوید اتاق كامل تاریك است و دمای مناسب دارد قبل از خواب از مصرف سیگار الكل و داروهای خواب آور بپرهیزید.

 

مصرف قندهای پنهان
قندهای پنهان همه جا هستند. بزرگترین متهمان غلات صبحانه، نوشیدنی های انرژی زا و سس ها هستند حتی بعضی از ماركهای كره بادام زمینی نیز حاوی قند است. اضافه شدن قند در غذاهای روزانه خطر بیشتری برای سلامتی ایجاد میكند تا چربی ها و موجب بروز مشكلاتی نظیز پوسیدگی دندان،دیابت، بیماریهای قلبی و چاقی میشود.

راه حل:
مشخصات غذایی را كه میخرید را بخوانید و از خرید محصولاتی كه قند فراوان دارند بپرهیزید
 

 

كالری ها را حساب میكنید نه مواد مغذی را
شكی نیست كه با كاهش كالری وعده های غذایی وزن نیز پایین می آید. اما ما خیلی در كنترل كالری ها غرق میشویم و همین باعث میشود استفاده از مواد مغذی را فراموش كنیم و نبینیم چه چیزی استفاده میكنیم.
راه حل:
درست فكر كنید فقط روی كالری ها تمركز نكنید غذاهای مغذی را انتخاب كنید تا در طول رژیم بدنتان از نظر ویتامین مینرال ها و آنتی اكسیدان ها تامین شود. این مواد را میتوانید در سبزی جات و میوه ها پیدا كنید.

 

جذب استروژنهای زیست محیطی
استروژنهای زیست محیطی عبارتند از مواد شیمیایی موجود در پلاستیك، كود، مواد شوینده و لوازم آرایشی. در حالی كه این نظریه هنوز مورد تحقیق است اما محققان بر این باور هستند كه استروژن بیش از حد میتواند در هر دو جنس مرد و زن باعث افزایش وزن شود.
راه حل:
ظروف و بطری های پلاستیكی را كنار بگذارید و موارد شیشه ای را جایگزین كنید.

 

بیش از اندازه مینشینید
نشستن پای سریالهای تركیه ای شغل كم تحرك چك كردن دائم فیس بوك بین ما و اجدادمان فاصله ی زیادی ایجاد كرده. فكر میكنیم خیلی سرمان شلوغ است و نمیتوانیم ورزش كنیم اما مشكل اصلی اینجاست كه ما به بی تحركی عادت كردیم.
راه حل:
بی قرار باشید! ممكنه خندتون بگیره از شنیدن این واژه اما این كار به عنوان فعالیت غیر ورزشی اما كالری سوز شناخته شده. تحقیقات نشان داده كه كسانی كه بی قرارند روزانه صدها كالری بیشتر از دیگران میسوزانند. حالا به شما میگوییم كه منظور از بی قراری چیست. یعنی اینكه پاهایتان را حركت دهید خودتان را كش بدهید گاهی اوقات از جای خود بلند شوید و بایستید. عادت كنید هر نیم ساعت به بدن خود حركت دهید تا بدنتان به خواب زمستانی نرود.

 

 

وقت آشپزی ندارید
با زندگی پل مشغله ای كه برای خود درست كرده ایم بیشتر اسیر فست فودها شده ایم و غذای خانه را كمتر میخوریم این روند به هیج وجه برای سلامت و تناسب اندام مناسب نیست.
راه حل:
سعی كنید غذاهای خانه را به صورت بسته بندی با خود به سر كار ببرید و یا اینكه به صورت فیریز شده استفاده كنید یعنی اینكه فقط كمی آن را گرم كنید.

 

با مشكلات هورمونی دست و پنجه نرم میكنید
مشكلات هورمونی مانند كم كاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی كیستیك و مقاومت به انسولین می تواند باعث افزایش وزن و مقاومت بدن در برابر كاهش وزن بشود.
راه حل:
با پزشك خود صحبت كنید و آزمایشات لازم را انجام دهید اگر یكی از این مشكلات را داشتید، رژیم غذایی میتواند به شما كمك كند. حذف كربوهیدراتهای تصفیه شده و بالا بردن میزان پروتئین، سبزیجات، جلبك دریایی و اسیدهای چرب ضروری میتواند كمك كند.
 

 

به اندازه كافی چربی های مفید استفاده نمیكنید
مدتها بود كه چربی هنگام كاهش وزن به عنوان دشمن شناخته میشد.اما جالب توجه است كه بعد از معرفی محصولات كم چرب حالا چاقی را در سراسر دنیا میبینیم.
راه حل:
نگرش منفی خود به چربی ها را كنار بگذارید و مقداری چربی مفید به وعده های خود اضافه كنید اسیدهای چرب ضروری در روغن بذر كتان، روغن ماهی، آجیل و دانه ها نه تنها به شما كمك میكنند احساس سیری كنید بلكه روند تجزیه چربی های بدن را نیز تسهیل میكنند.
 

 

شعارها را باور میكنید
گاهی اوقات روی بسته ی بعضی غذاها نوشته شده منبع كلسیم یا بدون رنگ مصنوعی اما این شعار به معنای نبود قند در آنها نیست
راه حل:
جدول جزئیات محصولی كه میخرید را بخوانید اگر میزان قند آن بالا بود بهتر است آن را نخرید.
 

 

بدن شما نقطه ایست دارد
نظریه نقطه ایست بدن میگوید بدن ما در یك وزن مشخص ایست میكند و در برابر كاهش بیشتر مقاومت نشان میدهد. این اتفاق به ما نشان میدهد كه چرا كم كردن كالری نمیتواند به خودی خود باعث كاهش وزن باشد.
راه حل:
كاهش وزن ثابت توسط یك رژیم متناسب به همراه ورزش تنها را اثبات شده برای این است كه در كاهش وزن دچار ایست نشوید. هدف رژیم باید كم كردن 1 كیلو در هر هفته باشد تا بدن زمان برای تنظیم خود داشته باشد.