پارس ناز پورتال

توهین آمیزترین ادعای یک زن ایرانی‌ – دانمارکی (عکس)

مجموعه : مجله خبری روز
توهین آمیزترین ادعای یک زن ایرانی‌ – دانمارکی (عکس)
یک زن ایرانی‌ – دانمارکی که در مقاله خود ادعا کرده بود مسلمانان به دخترانشان تجاوز می کنند در دادگاهی دانمارکی به نژادپرستی محکوم شد.


مقاله این زن ایرانی ، دانمارکی در روزنامه یولاند پوستن دانمارک پس از 2 سال پروسه قضایی برایش اندکی دردسرساز شده است. او در این ادعای توهین امیز متهم به نژادپرستی و نفرت‌ پراکنی شده است و باید طبق حکم دادگاهی در دانمارک یا جریمه 5000 کرونی (کمی بیش از 900 دلار) را پرداخت کند و یا 5 روز به زندان برود. مسلما در اروپا نیز آزادی بیان حد و حدود خود را دارد و جایی که منجر به نفرت پراکنی و نژادپرستی شود، حتی در کشوری همچون دانمارک، با آن برخورد می‌شود.


این ماجرا  از آنجا آغاز شد که 2 سال پیش خانم "فیروزه بذرافکن" در ماه دسامبر  در وبلاگی در روزنامه "یولاند پوستن" که پیشتر نیز به خاطر چاپ انتشار کاریکتوری از پیامبر اسلام در سطح جهانی معروف شده بود، در جملاتی توهین‌آمیز به مسلمانان جهان نوشت: « من کاملا متقاعد شده ام مردان مسلمان در سراسر جهان، دختران خود را مورد سوء استفاده و تجاوز قرار می‌دهند. این بر اساس یافته‌های من به عنوان یک ایرانی-دانمارکی از این فرهنگ غیرانسانی و معیوب است -البته اگر بتوان نام آن را فرهنگ گذاشت- من فکر می‌کنم که این مذهب معیوب و غیرانسانی، فاسدتر، احمقانه تر و رقت‌ انگیزتر از دو کتاب مذهبی فراگیر دیگر دنیا، در مجموع است.

چندی پس از انتشار این مقاله، پلیس محل زندگی خانم فیروزه بذرافکن با ارسال اخطاریه ای به او اعلام کرد که این خانم باید 8000 کرون به دلیل انتشار نظریات نژادپرستانه و نفرت پراکنانه پرداخت کند.
اما او در پاسخ به پلیس گفته است: من حاضر نیستم این مبلغ را پرداخت کنم. در نهایت پس از دو سال، دادگاهی در دانمارک او را محکوم کرده اما خانم بذرافکن عنوان کرده است حاضر نیست جریمه را پرداخت کند و می‌خواهد برای دفاع از آنچه او آزادی بیان می‌داند پنج روز به زندان برود.

خانم بذرافکن در مورد مقاله خود و حکم دادگاه دانمارکی گفته است: "برخی از دانمارکی‌ها درباره اسلام کتاب و مقالات مثبت زیادی می نویسند اما من به عنوان کسی که از نزدیک با آن درگیر هستم باید بتوانم نظر مخالف خودم را درباره آن ابراز کنم.


بنابرادعای این زن ایرانی، قانون «۲۶۶ ب» اصل آزادی بیان را در دانمارک نقض می‌کند چون با استفاده از آن می‌توان هر چیزی را نژادپرستانه تلقی کرد و مانع از انتشار واقعیت‌ها درباره ماهیت اسلام شد. از نظر من همه چیز قابل نقد و زیر سؤال بردن است زیرا وقتی ما در یک کشور با دمکراسی و آزادی بیان زندگی می‌کنیم باید انتظار داشته باشیم که بتوانیم بدون ترس و واهمه نظراتمان را در باره همه چیز بیان کنیم. اگر قرار بود خودمان را سانسور کنیم یا برایمان مانع ایجاد کنند، دمکراسی معنا نداشت.


نکته قابل توجه این که جمله‌ای که این زن ایرانی کانادی در مقاله خود استفاده کرده، متعلق به او نیست. این جمله متعلق به آقای لارس اندرسن یک روزنامه‌نگار دانمارکی است که به خاطر نوشتن این جمله و متهم کردن مردان مسلمان به تجاوز دختران و زنان خانواده خود، متهم به نژادپرستی شده بود. طبق گفتۀ خانم بذرافکن او خود می‌دانسته که این جمله متعلق به آقای اندرسن است و اعلام این جمله با اتهام نژادپرستی مواجه خواهد شد. او همچنین توضیح داده که قصد داشته با این کار، نشان دهد که انتقاد از رژیم‌های اسلامی امکان‌پذیر نیست و همینطور حمایت خود را از آقای لارس اندرسن نشان دهد.


به نوشته رادیو فرانسه، خانم بذرافکن پیش از این نیز برای جلب توجه دست به کارهایی زده بود. در زمانی که موضوع سنگسار خانم سکینه آشتیانی مطرح بود، در ویدئویی دست به شلاق زدن قرآن کرد  و یا زمانی دیگر در حمایت از دختر مصری ماجده علیا، عکس‌های برهنه خود را منتشر کرد.گفتنی است سکینه آشتیانی به جرم معاونت در قتل همسر و انجام زنای محصنه با یکی از اقوام همسرش، از سوی دادگاه مجرم و به اعدام محکوم شده بود. اما غربی ها به جای احترام به قوانین یک کشور، حکم صادره علیه وی را به یک جنجال خبری علیه جمهوری اسلامی بدل کردند. این جنجال نه در پی دلسوزی و دفاع حقوق بشری از یک زن بود بلکه تنها اقدامی علیه ایران بود.


اما در پاسخ به اظهارات توهین آمیز وی،  سارا دماوندان، ۳۴ ساله روزنامه‌نگار ساکن پاریس درسایت رادیو فرانسه نوشته که بر خلاف خانم بذرافکن معتقد است حکم این دادگاه منصفانه بوده است: به نظر من دادگاه دانمارک حق داشته است این حکم را بدهد چون در اینجا بحث انتقاد از برخی احکام اسلامی یا مسلمانان نیست، به نظر می رسد نویسنده تمام مسلمانان و تمام احکام اسلامی را هدف انتقاد قرار داده و در نتیجه ممکن است سبب رنجش مسلمانان شود. پس این اظهارنظر ممکن است نژادپرستانه هم باشد.

به گفته سارا دماوندان، وقتی کسی همه معتقدان به یک آیین را به یک چوب می‌راند باید منبع موثق یا مرجعی برای ادعای خود داشته باشد. آیا خود این فرد توسط پدر یا سایر اقوام مذکرش مورد سوءاستفاده قرار گرفته است؟ طبعا وقتی بگوییم همه مسلمانان متجاوزند، کل جامعه اسلامی را زیر سؤال می‌بریم. این ممکن است شامل حال خانواده و آشنایان خودمان هم بشود.

این منتقد مسلمان ایرانی در ادامه می افزاید: اگر این نوشته را دارای تمایلات فمینیستی بدانیم، به نظرم از دیدگاه درستی وارد بحث نشده‌ایم چون این نوشته می تواند برای مسلمانان توهین‌آمیز تلقی شود. این که دادگاه وی را مجرم شناخته به نظر من کار درستی بوده، چون این کلیت شامل همه مسلمانان می‌شود. این که همه را مجرم بدانیم یا به همه تهمت بزنیم ربطی به آزادی بیان ندارد. او اگر به جای این که "همه" مسلمانان را متجاوز قلمداد کند، نوشته بود "برخی" یا حتی "بسیاری"، باز ممکن بود کمتر حساسیت‌برانگیز باشد… من معتقدم که توهین، تمسخر ادیان یا آیین‌ها کار درستی نیست. انتقاد نیز به شرطی مجاز است که فرد، کارشناس و متخصص مذهب یا آیین موردبحث باشد.