پارس ناز پورتال

راه درمان ولخرجی های فضایی

راه درمان ولخرجی های فضایی

در افراد بهنجار از نظر روانی، تمایل به خرید و مصرف تحت تاثیر پدیده‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی گوناگونی است. اما در برخی بیماری‌های روانی و نابسامانی‌های شخصیتی، دیدگاه‌ها و رفتارهای ویژه‌ای مرتبط با خرید و مصرف دیده می‌شود.

اگر هر ماه به این نتیجه می‌رسید که دخل و خرج‌تان با هم نمی‌خواند و با کسری بودجه زیادی روبه‌رو هستید، احتمالا شما هم به بیماری " اعتیاد به خرید " مبتلا شده‌اید
گاهی افراد اشتیاق به خرید را با اعتیاد به خرید اشتباه می‌گیرد. اکثر این دسته از افراد هم نمی‌دانند مبتلا به اختلالی هستند که معمولا از آن خبر ندارند یا حداکثر خودشان و افرادی که با آنها زندگی می‌کنند از این موضوع با خبرند. اگر کمد لباس‌های‌تان پر است از لباس‌هایی که حتی یک‌بار هم آنها را نپوشیده‌اید، اگر با نگاه کردن به ویترین مغازه بدون اینکه کنترلی برخودتان داشته باشید وارد مغازه می‌شوید‌ و مهمتر از همه اگر آخر هر ماه به این نتیجه می‌رسید که دخل و خرج‌تان با هم نمی‌خواند چون مبلغ بسیار زیادی را برای خرید لوازم بی‌مصرف خرج کرده‌اید، شما مبتلا به اختلالی هستید که در زبان عامیانه به آن اعتیاد به خرید گفته می‌شود.

از آنجا که بزرگ‌ترین لطمه که اعتیاد به خرید به شما می‌زند صدمه مالی است بهتر است با این اختلال آشنا شوید و اگر مبتلا به آن بودید به دنبال راه‌حلی برایش بگردید.

این پدیده را بشناسید :
اکثر افرادی که دچار اعتیاد به خرید بیمارگونه حاد هستند، کالاهایی که خریده اند را پنهان کرده یا درباره آنها دروغ میگویند، اگر از کارت اعتباری استفاده کنند، حتما بیش از یک کارت دارند و به شکلی وسواس گونه نگران پول هستند. انبار کردن کالاهایی که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته یا پوشیده نمیشوند، در میان این افراد رایج است و آنها مدام در شرایط بحران مالی به سر میبرند.

راه حل
برای این بیماری راهکار های مختلفی از سوی کارشناسان ارائه شده تا شاید در این اوضاع دشوار بتوانید اوضاعتان را بیشتر سامان بدهید.در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1 – وقتی در شرایط تعادل قرار دارید به خرید بروید
 زمانی که ناراحت، خشمگین، افسرده و یا زیادی شاد هستید زمان مناسبی برای خرید نیست.

2 – لیست خرید داشته باشید
 هرگز بدون لیست چیزهایی که به آنها نیاز دارید به خرید نروید.

3 – به زمانی که به خانه برمی گردید فکر کنید
به زمانی که خرید کرده اید و به خانه باز می گردید فکر کنید و احساستان را بررسی کنید. چون بعد از خرید پشیمانی سودی نخواهد داشت.

4 – اولویت هایتان را مشخص کنید
برای نیازهایتان درجه و اولویت بندی قائل شوید تا همیشه ضروری ترین ها در اولویت باشند.

5 – برای خود سرگرمی های جدید پیدا کنید
 پاساژ گردی یکی از سرگرمی های رایج این روزهایمان شده که خیلی خرج برمی دارد! سرگرمی جدیدی پیدا کنید.