پارس ناز پورتال

چرا موی بدن سیخ میشود؟

چرا موی بدن سیخ میشود؟

حتما تا به حای شنیده اید که می گویند : مو به بدنم سیخ شد !! اصلا آیا مو واقعا سیخ می شود یا این یک اصطلاح است ؟ شاید باور نکنید اما موی بدن انسان می تواند سیخ بشود یا بهتر بگوییم ایستا بشود !

سیخ شدن موهای بدن از زمانی آغاز شد که بدن انسان‌ها پوشیده از مو بود . وقتی هوا گرم است و شما نیاز به خنک شدن دارید ، ماهیچه های کوچک در انتهای هر مو منبسط می شود و این انبساط باعث شل و ول شدن موها می شود .

غده های مولد عرق با ترشح عرق ، گرما را از بدن دور می کنند . رگ های خونی نیز گرما را به سمت پوست بدن آورده و آن را دفــع می کنند . اما وقتی هوا سرد است .این ماهیچه ها منقبض شده و باعث انقباض یا راست ایستادن موها می شود.غده های مولد عرق بسته می شوند تا گرما را حفظ کنند . رگ های خونی هم کوچک می شوند تا از هدر رفتن گرما جلوگیری کنند . راست ایستادن یا همان سیخ شدن موها امروزه کمک زیادی به ما نمی کند ، چون ما موی زیادی روی بدنمان نداریم . میلیون ها سال قبل بدن انسان ها با موی زیادی پوشیده شده بود و این عمل باعث گرم شدن آنها می شد . سرما تنها علت سیخ شدن موهای بدن نیست . ترس یا عصبانیت نیز می تواند همان واکنش را ایجاد کند . این مسئله در پستانداران دیگر مثل سگ و گربه هم صادق است . جالب است بدانید وقتی که سگ ها یا گربه ها عصبانی می شوند موهای بدنشان سیخ می ایستد