پارس ناز پورتال

با این روش بهتر و آرام‌ تر بخوابید

با این روش بهتر و آرام‌ تر بخوابید
 

خواب خوب و کافی بخش مهمی از یک زندگی سالم است. چگونگی این مسئله تاثیر شگرفی بر روی کیفیت و سطح زندگی ما آدمها دارد.

    چطور بهتر و آرام‌تر بخوابیم؟

خواب در بدن انسان نقش دینام ماشین را بازی می‌کند و باعث می‌شود پرانرژی باشیم. احتمالا با کسانی برخورد کرده‌اید که صبح‌ها برای انجام امور انرژی لازم را ندارند یا افراد افسرده‌ای که انگیزه‌ انجام فعالیت را ندارند، معمولا کم انرژی هستند و به طور عمده مشکل خواب دارند یا به عبارتی خوب شارژ نمی‌شوند.

اگر یک فرد عادی و سالم باشیم، معمولا بیش از یک سوم عمر خود را در خواب هستیم. البته تنها خوابیدن صرف کافی نیست. بلکه نوع و کیفیت خواب هم بسیار مهم و پراهمیت است. بنابراین اگر شما دارای خواب کافی و با کیفیت هستید، باید به شما تبریک گفت، چرا که  سطح و کیفیت زندگی شما هم در حد خوبی قرار دارد.

به عبارتی از روی خواب افراد می‌توان به مشکلات و دغدغه‌هایی آنها پی برد. یعنی خواب و کیفیت خواب دیدن می‌تواند؛ مشکلات فرد، نوع زندگی، سبک شناختی و شیوه کنار آمدن با مسایل را مشخص کند. عده‌ای از خواب طولانی، سنگین و خواب‌های تکراری گله دارند. این افراد احتمالا تعارض حل نشده‌ای دارند که به کرات در خواب خود را نشان می‌دهد. جالبه نه؟!

به طور کلی خواب کافی برابر با سلامت انسان است. اگر چه فواید و نقش مهم خواب برای بدن انسان بر همگان روشن است، اما فواید و تاثیرخواب در کیفیت زندگی روزمره انسان، همچنان دست مایه تحقیقات، دانشمندان این رشته است.

آنان هر روز به نکته تازه‌ای در زمینه؛ خواب، خوابیدن و خواب دیدن(رویا) کشف می‌کنند که بسیار عجیب است. دانشمندان هر روز بیشتر درون هزار توی پیچیده این مورد گام برمی‌دارند.

شاید بتوان گفت؛ دنیای خواب، یکی از پر رمز و رازترین عالم در رشته انسان شناسی است. آخرین یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهدکه خواب کافی و خوب سطح زندگی انسان‌ها را ارتقاء بخشیده و قدرت، امید، کارایی، توان، هوش،حافظه، خلاقیت و…را افزایش می دهد.! مواردی که هر کدام به تنهایی و یا در کنار هم تغییرات شگرفی در زندگی انسان بوجود می‌اورند.

نمونه های از یافته‌های دانشمدان در زمینه خواب مانند؛

یادگیری

دانشمندان تلاش می‌کنند تا ثابت کنند که هنگام خواب بهتر از بیداری می‌توان یاد گرفته و آموزش دید! شاید تعجب کنید ولی واقعیت دارد. ذهن اانسان هنگام خواب بسیار مشغول است. با این وجود ذهن گیرایی بسیاری هنگام خواب دارد. به همین خاطر شما می توانید در طول خواب مهارت‌هایی که در بیداری یاد گرفته‌اید را تمرین کنید یا شروع به یادگیری کنید.

دکتر راپوپورت در این زمینه می‌گوید؛ گر سعی دارید چیزی یاد بگیرید، چه فیزیکی و چه ذهنی با تمرین تا حدی در آن پیشرفت می‌کنید، اما در خواب اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود آن را بهتر یاد بگیرید. به عبارت دیگر، اگر سعی دارید چیز تازه‌ای یاد بگیرید، چه یک زبان جدید باشد یا حتی بازی تنیس بعد از تجسم درست مطلب و تمرین و  خوابیدن آن را بهتر یاد می‌گیرید.

طول عمر

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند: افرادی که خواب خوب شبانه‌ دارند در مقایسه با دیگران از طول عمر بیشتری برخوردارند.  زمان یک خواب خوب شبانه بین پنج تا هشت ساعت است.

البته خواب زیاد یا خواب کم هر دو با کوتاه شدن عمر در ارتباط هستند، اگر چه علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. ولی ارتباط مستقیم و غیر مستقیم آن کاملا مشهود است.

از طرفی تحقیقی که در سال 2010 بر روی زنان بین ۵۰ تا ۷۹ ساله صورت گرفت، نشان داد؛ آنانی که کمتر از ۵ ساعت یا بیشتر از ۶ و نیم ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیدند، دچار مرگ بیشتری می‌شدند.

باید بدانید که بسیاری از موارد که در زندگی بی اهمیت و ناچیز می پنداریم تحت‌تاثیر خواب هستند. کاملاً واضح است که اگر خواب بهتری داشته باشید، مطمئناً می‌توانید بهتر زندگی کنید.
کاهش بیماری‌

خواب با بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، آرتروز و پیری زودرس در ارتباط است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ساعت یا کمتر در شب می‌خوابند، سطح پروتئین‌های خونشان بالاتر از سایرین است.
این امر در تحقیقات سال 2010 کاملا مشخص شده است. در این تحقیق پروتئین C-reactive که با خطر حمله قلبی در ارتباط است در افرادی که شش ساعت یا کمتر می‌خوابند، بسیار بالا است. بنابراین فشارخون و التهاب در افرادی که دچار  مشکلات خواب یا بی‌خوابی هستند، با درمان اختلال خواب بهتر می‌شوند.

خواب

 

تقویت خلاقیت
قبل از انجام هر کاری، خوب بخوابید. خواب خوب علاوه بر جمع کردن حافظه یا قوی کردن آن، دوباره  آنها را مرتب و ساختاربندی می‌کند که درنتیجه آن خلاقیت و دقت بیشتری برای انجام آن خواهید داشت. محققان دانشگاه هاروارد در دانشکده بوستون نشان دادند که افراد در طول خواب، ترکیبات احساسی یک خاطره را قوی‌تر می‌کنند که این  امر، منجر به تحریک فرایند خلاقیت می‌شود.

بهبود عملکرد ورزشی
اگر ورزشکار هستید، یک راه برای ارتقای عملکردتان وجود دارد: خوابیدن خوب.
در یک تحقیق که در دانشگاه استانفورد بر روی فوتبالیست‌ها انجام گرفت، این بود که آنها را وادار کردند به مدت هفت تا هشت هفته، حداقل 10 ساعت در شب بخوابند، بعد از این تمرین، مشخص شد که زمان دویدن آنها به طور عجیبی افزایش یافته و در روز دچار خستگی کمتری می‌شوند، حتی استقامت این فوتبالیست‌ها نیز افزایش یافته بود.

نتایح این تحقیق یافته‌های تحقیقات قبلی را که بر روی بازیکنان تنیس و شناگران حرفه انجام شده بود، تایید کرد.

افزایش سطح نمرات درسی
تحقیقات دانشگاهی بر روی بچه‌های بین 10 تا 16سال که دچار مشکل تنفس حین خواب بودند، مشکلاتی مانند؛ خروپف، اختلال خواب و …، بیشتر دچار مشکلات توجه و یادگیری می‌شوند.
تحقیق دیگری نیز مشخص کرد که دانشجویانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، نمرات کمتری نسبت به آنها که خواب کافی داشتند، کسب می‌کردند.

افزایش توجه
کودکان مانند بزرگسالان به کم‌خوابی واکنش نمی‌دهند، آنها برعکس بزرگسالان که با کم‌خوابی، خواب‌آلود و بی‌حوصله می‌شوند، شدیداً فعال و هایپراکتیو می‌شوند.

در یک تحقیق که در سال 2009 انجام گرفت، مشخص شد؛ بچه‌های بین ۷ تا ۸ ساله‌ای که کمتر از ۸ ساعت در شب می‌خوابیدند،  بیشتر امکان دارد که دچار هایپراکتیویتی، بی‌توجهی و تحریک‌پذیری شوند.

وزن مناسب
اگر به فکر رژیم‌ گرفتن هستید، شاید بد نباشد برنامه‌خوابتان را هم نگاهی بیندازید. محققان دانشگاه شیکاگو می‌گویند؛کسانیکه رژیم می‌گیرند، اگر خواب خواب کافی داشت باشند، چربی بیشتری نسبت به آنهایی که دچار کمبود خواب هستند می‌سوزنند. به عبارتی افرادی که خواب خوب دارند، 56 درصد  بیشتر وزن کم می‌کنند تا افرادی که کمبود خواب دارند. این افراد بیشتر حجم عضله خود را از دست می‌دهند.

حتی افراد  با خواب کافی احساس گرسنگی کمتری نیز در طول روز دارند. چرا که خواب و متابولیسم توسط یک بخش یکسان در مغز هدایت و کنترل می‌شود. وقتی خواب‌آلود هستید، بعضی هورمون‌ها در خونتان بالا می‌روند و این هورمون‌ها اشتهایتان را افزایش داده و در نهایت پر اشتهایی، وزن شما هم افزایش پیدا می‌کند.

کاهش استرس
وقتی صحبت از سلامتی به میان می‌آید، خواب و استرس شدیداً نمود خاص و مرتبط با یکدیگر هستند.چرا که هر دو می‌توانند بر سلامت قلبی-عروقی شما اثر بگذارند.
خواب می‌تواند سطح استرس بدن را کاهش دهد و به این روش افراد می‌توانند کنترل بهتری بر فشارخون خود داشته باشند.  خواب همچنین بر سطح کلسترول بدن نیز اثر دارد. کلسترول نقش مهمی در سلامت قلبی بازی می کند.

از بین بردن افسردگی

کمبود خواب می‌تواند با افسردگی نیز در ارتباط باشد. یک خواب خوب و کافی در شب می‌تواند به یک فرد عصبی کمک کند تا اضطراب خود را کاهش دهد. با خواب خوب می‌توانید ثبات احساسی خود را افزایش دهید.

اگر احساس می‌کنید فشار کاری طول هفته موجب اضطراب یا بی‌قراری‌ شما شده است. بهتر است بدانید که خوابیدن در آخرهفته نخواهد توانست آن را از بین ببرد. شما باید در الگوی خواب خود ایجاد تعادل کنید.

همه کارهایی که می‌دانید؛ می‌تواند روی خواب شما اثر منفی داشته باشد، مثل مصرف کافئین قبل از خواب، ورزش سنگین، پر خوری و… را کنترل کنید.

اتاق خواب خود را تاریک سازید و با هوای مطلوب پر کنید. از دیدن فیلم‌های ترسناک  قبل از خواب خودداری کنید. قبل از خواب با برنامه کاری فردای خود سروکله نزنید و…با انجام و رعایت این مسائل مطمئنا خوابی خوب، راحت و باکیفیت خواهید داشت. شب خوش …