پارس ناز پورتال

راهنمای شستشوی لباس ها

مجموعه : مدل لباس جدید
راهنمای شستشوی لباس ها

در بسیارى از مواقع لباس ها، پرده ها، رومیزى و سایر وسایل پارچه اى با از اولین شست و شو خراب و غیرقابل استفاده مى شوند. ما اغلب این امر را ناشى از جنس نامرغوب پارچه مى دانیم حال آنکه در خیلى از موارد این مشکل بر اثر بى توجهى ما به نحوه شست و شو و دستورالعمل مراقبت از آن لباس یا پارچه خاص است، چنانکه مثلاً بى دقتى در انتخاب لباس هایى که با هم و در یک زمان در ماشین لباسشویى مى اندازیم مى تواند منجر به رنگ گرفتن لباس ها از یکدیگر و در نتیجه غیرقابل استفاده شدن آنها مى شود؛ و یا عدم توجه به درجه حرارت مناسب آب براى شست و شوى هر یک از لباس ها مى تواند موجب آب رفتن، یا شـُل شدن بافت لباس شود و آن را خراب کند. از این رو علایمى بین المللى جهت انتقال اطلاعات لازم براى مراقبت و شست و شوی لباس ها تعیین شده که اغلب در قسمت داخلى لباس بر روى یک قطعه پارچه کوچک چاپ شده و در یکى از درزهاى آن دوخته مى شود. در روى دیگر این قطعه پارچه کوچک اغلب مواد و الیاف تشکیل دهنده پارچه لباس و درصد هریک از این مواد را قید مى کنند. با استفاده از جنس الیاف لباس نیز مى توانید روش صحیح شست وشوى لباس را انتخاب کنید…

علایم بین المللى دستورالعمل مراقبت از لباس ها و پارچه ها اغلب به نوع شست و شو، اعم از شست وشوى دستى یا ماشین، درجه حرارت آب شست وشو، امکان یا عدم امکان استفاده از رنگ ها، نحوه خشک کردن پارچه، روش و درجه حرارت براى اتوکشى آن دلالت دارند.


شما هم اگر مایلید لباس هایتان از عمر طولانى برخوردار شوند بهتر است پیش از شروع شست وشوى البسه، به دستورالعمل های شستشوی هر لباس توجه کنید.
علامت مربوط به شست و شو به شکل یک تشت آب است که درجه حرارت آب به سانتى گراد بر روى آن نوشته شده است،

چنانچه به جاى عدد مربوط به درجه حرارت آب، نقش یک دست بر روى آن باشد نشان دهنده لزوم شست وشوى دستى- وطبیعتاً استفاده از آب ولرم- است.

نقش دایره اى درون یک مربع، علامت مربوط به استفاده از خشک کن است. چنانچه این نقش با ضربدرى بر روى آن دیده شود، به این معنى است که استفاده از خشک کن براى این لباس خاص مناسب نیست.
علامت مثلث نشانه استفاده از سفید کننده ها است و چنانچه ضربدرى بر روى آن باشد نباید از سفید کننده براى پارچه یا لباس مورد نظر استفاده کرد.

امکان استفاده از اتو نیز علامتى به شکل اتو دارد که میزان حرارت آن از ملایم تا متوسط و داغ به وسیله ۱ تا ۳ نقطه بر روى تصویر اتو نشان داده مى شود.
همچنین امکان استفاده از خشک شویى با دایره اى که حرف P انگلیسى بر روى آن نقش بسته مشخص مى شود.

این علایم بین المللى بر روى لباس ها و محصولات پارچه اى اغلب کشورها مورد استفاده قرار مى گیرد، ضمن آنکه برخى از این دستورالعمل ها با پیام هاى کوتاه درج شده نیز همراه هستند که گاه به یک زبان، و در مورد محصولات شرکت هاى معتبر، به چند زبان ارائه شده اند.

رعایت نکات زیر نیز مى تواند هنگام شست وشوى لباس ها مفید باشد:
– همواره قبل از ریختن لباس ها در ماشین لباسشویى، جیب هاى لباس را به دقت وارسى کنید چون ممکن است محتویات جیب شامل کارت، چک یا اوراق با ارزش از این قبیل باشد. حتى یک دستمال کاغذى در جیب لباس مى تواند مشکلات فراوانى را براى شما به بار آورد. دستمال کاغذى در آب از هم باز می شود و به صورت پرز به تمام لباس ها مى چسبد.

– در جداسازى لباس هاى سفید و رنگى از یکدیگر دقت کنید.

– هنگام تنظیم درجه ماشین لباسشویى با توجه به جنس و نوع لباس ها درجه مناسب را انتخاب نمایید.
– هنگام شست وشوى لباس ها آنها را خوب آبکشى کنید زیرا باقى ماندن مواد شوینده در الیاف لباس مى تواند موجب بروز انواع حساسیت هاى پوستى به ویژه در کودکان شود.

– زیپ لباس هاى زیپ دار را قبل از انداختن آنها در ماشین لباسشویى ببندید تا موجب نخ کش شدن لباس هاى دیگر نشوند و با دوختن و محکم کردن دکمه هاى شل شده مانع از گم شدن آنها شوید.
– لباس های ظریف سنگدوزی یا منجوق دوزی و … را که احتمال دارد در ماشین لباس شویی بر اثر برخورد با سایر البسه خراب شوند یا به سایر لباس ها صدمه بزنند، در کیسه توری بیاندازید (این کیسه ها به صورت آماده در بازار موجود است).