پارس ناز پورتال

اختلافات زناشویی و ریشه آن

اختلافات زناشویی و ریشه آن

یکی از زمینه‌های بروز اختلاف در زندگی مشترک ، داشتن نیازهای ناهمانند است. یکی برون‌گرا و دیگری درون‌گرا، یکی می‌خواهد دائما با مردم بجوشد و رفت و آمد و معاشرت داشته باشد، دیگری می‌خواهد در محدوده ی خانه ی خود باشد و از تماس با مردم حتی‌المقدور خودداری ورزد…

یکی به شدت جاه‌طلب است و دیگری کاملا برعکس او.
یکی بسیار تمیز و مرتب و دیگری کاملا نامرتب، کثیف و بی‌انضباط .
یکی بسیار مقید به حفط اسرار خانوادگی است و دیگری دائما در حال فاش‌سازی مسائل شخصی و خانوادگی است.
یکی کاملا محتاط و محافظه کاراست و دیگری بسیار پرجرات و اهل ریسک.
اگر میان شخصیت و نیازهای افراد تناسب وجود داشته باشد، زندگی راحت‌تر است. مشکل زمانی پیش می‌آید که افراد در نیازها، در صفات شخصیتی و در رفتارها ناهمانند باشند. هر چند گاهی اوقات بروز اختلاف، ناشی از تقابل نیازهای مشابه است .
مثلا :
هر دو به شدت مغرورند، هر دو سلطه‌جو هستند، هر دو متکی و وابسته‌اند و در این شرایط هیچ‌کدام حاضر به قبول مسئولیت‌ در امور زندگی نیستند .
مسئله دیگر اینکه، دو همسر ممکن است در آغاز ازدواج، ارزش‌ها و نیازهای خیلی نامتجانس نداشته باشند. اما به تدریج عدم تجانس در آنها بوجود بیاید، بدون اینکه هیچ‌کدام از آنها آگاهی حاصل کنند، مثلا شغل جدید یا ماموریت شغلی، شوهر را و مسئولیت‌های داخل منزل ، زن را در جهت دور شدن از هم، از نظر نیازها، سوق می‌دهد.
شوهر ممکن است سخت درگیر کار جدیدش شود و بافت نیازهایش کاملا عوض شود و انتظارش از همسرش کاملا متفاوت گردد، یا زن چنان توجهش به فرزندان و یا شغلش جلب شود که دیگر چندان توجهی به نیاز عاطفی همسرش نداشته باشد و یا باصطلاح نیازی به محبت کردن نداشته باشد. و یا مرد این‌قدر درگیر مسائل شغلی و کاری خود شود که تقریبا همسر و فرزند و نیازهای خانوادگی را فراموش نماید.
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عوامل اختلافات بین زن و شوهر ، پول و مسائل مالی است. زمانی که درآمد خانواده کم و نیازهای برآورده نشده زیاد باشد، موجبات درگیری و مشاجره فراهم می‌شود. هر چند واقعا تحمل فقر و تنگدستی بسیار مشکل است و ممکن است پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد، ولی توصیه می‌شود خانواده‌ها سعی نمایند، نیازهایشان را با درآمدشان منطبق نمایند، و بهتر است در آغاز زندگی نوعی برنامه‌ریزی مشخص برای صرف بودجه دریافتی طراحی گردد و در خرید کردن و صرف بودجه اولویت بندی منظور شود و مسائل مهم و ضروری در راس قرار گیرد.

دخالت نابه جای خانواده‌های طرفین !!!

از دیگر عوامل موثر در مشاجرات خانوادگی دخالت نابه جای خانواده‌های طرفین است. گاهی اوقات پدر و مادرها از باب دلسوزی و ترحم مطالبی را مطرح می‌کنند، و موجب درگیری بین زن و شوهر می‌شوند، از طرفی موقعیت خودشان را نیز مخدوش می‌نمایند، در صورتی که حرف‌هایی که آنها می‌زنند و مسائلی را که بد تلقی می‌نمایند ، برای زن و شوهر جوان کاملا حل شده است و خودشان در این موارد مشکلی ندارند.
گاهی اوقات نیز پدر و مادرها زندگی این زوج جوان را با سال‌های اولیه یازدواج خود مقایسه می‌کنند و از آنها توقعات نا به‌جا دارند. به این دسته‌ پدر ومادرها توصیه‌ می‌شود با طرح مسائل نامربوط و با قضاوت‌های نابه‌جا ، مخل آسایش یک خانواده نشوند ، و برای گرم کردن کانون خانوادگی فرزندانشان بکوشند. حتی اگر گاهی اوقات دختر یا پسر جوان از همسرش شکایت می‌کند وی را با مشکلات اخلاقی خودش آشنا سازند و در مقام حل مشکل برآیند، و تجارب راهگشا و مفید خود را در اختیار آنها قرار دهند.

پدرجان یاد آن شب‌ها که ما را شمع جان بودی                                                        میان
 ناامیدی‌هاامید جاودان بودی

جوانان عزیز هم باید قدری از حساسیت خود نسبت به صحبت‌های پدر و مادر خود و یا پدر و مادر همسر بکاهند و بیشتر دید مثبت به زندگی داشته باشند تا نگرش منفی.
زن و شوهر نباید به محض به وجود آمدن مشکلی در خانواده ، از جدایی صحبت کنند  .
تکرار مکرر کلمه ی طلاق آثار روانی زیان باری دارد و بعد از چندین بار تکرار شدن بالاخره افراد این کلمه را می‌پذیرند و به طلاق تن می‌دهند.
تهدید طلاق اصلا جایز نیست، و پس از آنکه مدتی بحث طلاق پیش آمد و تکرار شد دیگر این مسئله عادی جلوه می‌کند و راحت پذیرفته می‌شود در حالی که همه به آثار زیان‌بار آن واقف هستند.
به جوانان توصیه می‌شود به جای به کار بردن کلمات و عبارات منفی سعی کنید عبارات مثبت را به کار برید «مثلا بگویید بدون تو زندگی کردن برایم بسیار سخت است».