پارس ناز پورتال

ورزش کنیم یا رژیم بگیریم؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
ورزش کنیم یا رژیم بگیریم؟

وقتی می‌خواهید وزنتان را پایین بیاورید و اندامی متناسب به دست آورید، باید ورزش کنید یا رژیم بگیرید؟

آنهایی که می‌خواهند وزن کم کنند معمولاً یک سوال مشترک دارند: کدام مهمتر است: ورزش یا رژیم؟  عقل سلیم می‌گوید هر دوی آنها نقش مهمی در لاغر شدن دارند اما علم چه می‌گوید؟ آیا در روند پیشرفت لاغر شدن یکی بر دیگری برتری دارد؟

وقتی می خواهید بین ورزش و رژیم انتخاب کنید، چند مسئله مهم را باید در نظر داشته باشید. قصدمان این نیست که نشان دهیم یکی از این دو روش بر دیگری ارجحیت دارد. هدفمان این است که کمکتان کنیم تعادل لازم بین ورزش و رژیم را پیدا کنید تا بتوانید به اهداف شخصیتان دست پیدا کنید.

پس برای این منظور اجازه بدهید هر دو آنها را برایتان توضیح دهیم.

قانون کاهش وزن

قانون کاهش وزن باید مدنظر قرار گیرد. این قانون می‌گوید که برای اینکه از حجم بدنتان کم کنید، باید تا پایان روز کمبود کالری داشته باشید. اگر کالری مصرفی روزانه‌تان در پایان روز اضافه باشد، وزنتان زیاد خواهد شد.

بله قانون کاهش وزن به همین سادگی است، اما اینکه چطور به آنجا برسید کمی پیچیده است.

نقش رژیم‌غذایی

حالا که تعیین کردیم که باید کمبود کالری داشته باشید، این یعنی همه کالری‌هایی که در روز مصرف کرده‌اید (از طریق غذا و نوشیدنی) منهای کالری که در طول روز سوزانده‌اید، البته نه فقط از طریق ورزش بلکه از طریق فرایندهای طبیعی بدن که برای زنده نگه داشتن شما الزامی هستند. همینطور که می‌بینید رژیم‌غذایی بخش مهمی از این تساوی است.

مزایای تکیه بر رژیم‌غذایی برای کاهش وزن

خیلی از مربیان ورزشی و متخصصین کاهش وزن می‌گویند که همه می‌خواهند که رژیم‌غذایی بتواند به تنهایی و بدون تکیه بر ورزش و فعالیت، شما را به هدف کاهش وزنتان برساند.

آنها ورزش را رد نمی‌کنند اما باور دارند که ورزش را باید برای ارتقای سلامتی، زیبایی و تناسب اندام به این تساوی اضافه کرد نه بعنوان راهی برای کالری‌سوزی. فواید چنین رویکردی این است که اولاً شما را مجبور به رژیم‌ گرفتن می‌کند. با متمرکز شدن روی رژیم، موادغذایی که مصرف می‌کنید کالری کمتری خواهند داشت (مثل میوه‌ها و سبزیجات) که تصادفاً مغذی‌تر از موادغذایی پرکالری هم هستند.

دومین فایده این رویکرد این است که احتمال اعتیاد به ورزش و تمرین بیش از حد را کاهش می‌دهد. بعضی از کسانیکه رژیم می‌گیرند، وقتی تصمیم می‌گیرند به لاغر شدنشان سرعت ببخشند، سعی می‌کنند ساعت‌های متمادی را در باشگاه‌های ورزشی و معمولاً روی دستگاه‌های هوازی درکنار جلسات بدنسازی بگذرانند. بااینکه ورزش کردن حال و روحیه خوبی به شما می‌دهد، اما همیشه در خطر تمرین‌زدگی قرار می‌گیرید.

با انجام تمرینات طولانی، احتمال تمرین‌زدگی را در خود افزایش می‌دهید، مخصوصاً با پایین آوردن کالری‌های مصرفی. علاوه بر این، وقتی یک جلسه تمرینتان را از دست می‌دهید بسیار مضطرب و نگران می‌شوید.

بااینکه اکثراٌ تصور می‌کنند این اتفاقات برای خانم‌ها می‌افتد اما مردها هم دربرابر این چیزها ایمن نیستند. خودتان را گول نزنید؛ مزدهای زیادی در معرض این اختلال ورزشی قرار دارند.

معایب تکیه بر رژیم‌غذایی برای کاهش وزن

حالا به معایب تکیه کردن فقط بر رژیم‌غذایی می‌رسیم. بزرگترین مشکل آن زمانی است که یک برنامه تمرین بی‌نتیجه می‌ماند زیرا همه توجه‌ها به رژیم غذایی است.

بدون ورزش، احتمال اینکه حجم عضلانیتان را با رژیم گرفتن از دست بدهید  بسیار زیاد است. ازآنجاکه عضله یکی از مهمترین بافت‌های کالری‌سوز بدن است، مطمئناً دوست ندارید آنها را از دست بدهید.

علاوه بر این، حتماً می‌خواهید که لاغر شدنتان متناسب باشد و این با انجام یک برنامه بدنسازی با شدت متوسط مقدور خواهد بود. دومین عیب تکیه بر رژیم‌غذایی، کنترل گرسنگی و مصرف کلی کالری‌های روزانه است. برای برخی افراد، باید کالری‌ها را تا حد خیلی پایینی کم کنید تا بدون ورزش، کاهش وزن آنها انجام گیرد. این می‌تواند شما را در معرض کمبود موادمغذی قرار دهد زیرا نمی‌توانید هم موادمغذی کافی به بدنتان برسانید و هم تعداد کالری‌های روزانه‌تان کمتر از حد معمول باشد.

علاوه بر این، ورزش تاثیرات ضداشتها دارد و این می‌تواند فرایند رژیم گرفتن را تسهیل کند.

نقش ورزش

حالا اجازه دهید به نفش ورزش در تساوی کاهش وزن بپردازیم.

مزایای تکیه بر ورزش برای کاهش وزن

ورزش می‌تواند ابزار بسیار موثری برای کاهش وزن باشد مخصوصاً وقتی یک برنامه بدنسازی خوب را با تمرینات هوازی قوی ترکیب کنید. هر دو این تکنیک‌‌های ورزشی متابولیسم شما را به طور قابل‌توحهی بالا می‌برد.

یک مزیت خیلی بزرگ استفاده از ورزش بعنوان راهی برای لاغر شدن این است که عادات بسیار خوبی در شما ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که آنهایی که از یک برنامه ورزشی برای لاغری استفاده می‌کنند، معمولاً بعد از لاغر شدن هم به ورزش و فعالیت خود ادامه می‌دهند و همین مسئله باعث می‌شود که حفظ تناسب‌اندام برای آنها راحت‌تر باشد. علاوه براین، با فعال بودن به ایجاد قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری بدنتان کمک می‌کنید که همه اینها به بالا بردن کیفیت زندگی شما چه در دوران جوانی و چه میانسالی کمک می‌کند.

دومین مزیت استفاده از ورزش بعنوان راهی برای کاهش وزن این است که ورزش به شما آزادی بیشتری در سمت رژیم تساوی کاهش وزن می‌دهد. اگر واقعاً از غذایتان لذت ببرید و به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشید، می‌توانید مقدار بیشتری از غذاهای موردعلاقه‌تان را بخورید زیرا در روز کالری بسیار بیشتری می‌سوزانید.

معایب تکیه بر ورزش برای کاهش وزن

آخر اینکه عیب استفاده از ورزش به تنهایی برای کاهش وزن این است که خیلی افراد بخاطر ورزش‌هایی که انجام داده‌اند، شروع به تقلب در رژیم‌غذایی خود می‌کنند. آنها یک جلسه خیلی عالی ورزش هوازی انجام می‌دهند و بعد احساس می‌کنند جایزند در رژیم‌ خود تقلب کنند  و چون بالاخره خیلی ورزش کرده‌اند باز هم باید لاغر شوند. متاسفانه، خیلی ساده است که در چند دقیقه همه کالری‌هایی که سوزانده‌اید را دوباره به بدنتان برگردانید. اگر مراقب این مسئله نباشید، ممکن است حتی دچار اضافه شدن وزن هم شوید.
دوم اینکه وقتی ورزش زیادی انجام می‌دهید، باعث گرسنه‌تر شدنتان می‌شود و این می‌تواند یک علت دیگر برای کشاندن شما به سمت غذاهای پرکالری باشد.

ورزش درمقابل رژیم – رای آخر

بهترین راه‌حل برای کاهش وزن، همانطور که اکثریت پیشنهاد می‌کنند، ترکیب یک رژیم‌غذایی خوب و یک برنامه ورزشی مناسب است. اگر تصمیم بگیرید که فقط از یکی از اینها استفاده کنید، نیمی از تساوی را از دست خواهید داد. بااینکه لاغر شدن فقط بااستفاده از یکی از این روش‌ها غیرممکن نیست اما احتمال موفقیت آن کمتر است.

علاوه بر این، بااینکه رسیدن به وزن دلخواهتان خیلی مهم است اما نمی‌توانید سلامت عمومی بدنتان را نادیده بگیرید. این با ورزش و رژیم درکنار هم به بهترین روش انجام می‌گیرد پس سعی کنید در برنامه کاهش وزن خود از هر دو این روش‌ها استفاده کنید.