پارس ناز پورتال

چگونگی زدودن هوسهای غذایی

مجموعه : رژیم و تغذیه
چگونگی زدودن هوسهای غذایی

شما هم طی عادت ‌ماهیانه هر چقدر شکلات می‌خورید باز هم برایتان کم است؟ شاید هم میل زیادی به غذاهای شور یا تنقلاتی مثل چیپس و پفک پیدا می‌کنید؟ مطمئن باشید این فقط مشکل شما نیست. درواقع، تقریباً %40 از خانم‌ها طی عادت ‌ماهیانه چنین هوس‌های غذایی را تجربه می‌کنند.

عوامل بروز هوس‌های غذایی مربوط به عادت‌ماهیانه

متخصصین %100 از عوامل بروز این هوس‌ها مطمئن نیستند. گرچه، محققان باور دارند که ارتباطی بین هوس‌های غذایی مربوط به عادت‌ ماهیانه و هورمون استروژن، پروژسترون و تستوسترون وجود دارد. سروتونین، که یکی از موادشیمیایی موجود در مغز است نیز تحت تاثیر عادت ‌ماهیانه بوده و می‌تواند بر هوس‌های طی این دوران اثرگذار باشد.

تمرکز بر مصرف کربوهیدرات

یکی از متداولترین هوس‌های غذایی دوره قاعدگی، شکلات است. اما برخلاف باور عموم، کمبود غذایی دلیل این هوس‌ها نیست. بلکه این مشکل مربوط به مغز است. مغز طی عادت ‌ماهیانه دستخوش تغییراتی می‌شود که همه تحت ‌تاثیر سروتونین می‌باشد. سروتونین با خوردن کربوهیدرات‌ها تولید می‌شود اما برای ارضاء این نیاز، لزومی به خوردن چیپس و شکلات نیست.

خیلی از خانم‌ها به طرز نادرستی سعی می‌کنند با تسلیم شدن در برابر این هوس‌ها، آنها را از بین ببرند. خوردن یک غذای پرچربی یا قند‌دار مثل شکلات یا یک بسته چیپس برای ارضای هوس‌هایتان خیلی ساده است. این موادغذایی خیلی سریع سروتونین و اندورفین را در بدن بالا می‌برد. اما باید بدانید که خوردن این تنقلات راه درستی برای از بین بردن هوس‌های دوران قاعدگی نیست.

درواقع، خوردن یک کاسه بستنی یا یک جعبه بیسکویت فقط یک تسکین موقتی دربرابر این هوس‌ها ایجاد می‌کند. این موادغذایی ممکن است فوراً شما را آرام کند اما این آرامش خیلی زود از بین رفته و این میل به خوردن در شما چند برابر می‌شود.

درعوض، می‌توانید با خوردن موادغذایی که کربوهیدرات مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کند، با هوس‌های عادت‌ماهیانه مقابله کنید. برای مثال، حبوبات و دانه‌ها می‌تواند به شما برای کاهش این هوس‌ها کمک کند.

کمی تن‌ماهی با کیک برنجی یا با سیب زمینی برشته نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. کمی سس مایونز یا خمیر بادام به آن اضافه کنید تا جذب کربوهیدراتها کندتر صورت گیرد و دیرتر گرسنه‌تان شود.

سهم‌های غذایی را کوچک‌تر کنید

خوردن سهم‌های کوچک تر از موادغذایی می‌تواند راه بسیار خوبی برای برطرف کردن هوس‌های غذایی حین عادت‌ماهیانه باشد. برای مثال، خوردن شش وعده غذای سبک تر در روز به ثابت نگه داشتن قندخون کمک می‌کند. غذای مصرفی شما با این روش بیشتر نخواهد شد. شما همان مقدار غذا را مصرف می‌کنید اما به طور پراکنده.

اینکار از طریق یک رژیم‌غذایی سالم قابل انجام است. برای مثال، شما می‌توانید ½ فنجان کورن فلکس به همراه شیر کم‌چرب برای صبحانه مصرف کنید. حتی می‌توانید کمی میوه مثل گیلاس هم در آن بریزید تا خاصیت غذایی آن بیشتر شود. در اواسط روز کمی بیسکویت گندم و چند تکه شاخه کرفس یا یک عدد هویج بخورید. به جای آن حتی می‌توانید یک نصفه موز بخورید.

در وقت ناهار به جای اینکه یک ساندویچ کامل بخورید، نصف آنرا به همراه یک نصفه سیب بخورید. ساندویچ مرغ، بوقلمون با نان‌های گندم کامل می‌تواند انتخاب خوبی باشد. چند ساعت بعد، می‌توانید نصف دیگر ساندویچتان را با نصفه دیگر سیب بخورید. به جای آن می‌توانید از پنیر و ماست هم استفاده کنید.

هنگام شام هم از همین برنامه پیروی کنید. سهم‌های غذایتان را سبک‌تر کنید و چند ساعت بعد مقداری تنقلات بخورید.

اهمیت کلسیم

میزان کلسیم و منیزیم بدنتان می‌تواند به شما برای برطرف کردن هوس‌های غذایی دوره عادت‌ماهیانه کمک کند. بدن شما برای کمک به تنظیم تسکین و شل کردن عضلاتتان و همچنین سطح قندخون، به منیزیم نیاز دارد. منیزیم همچنین کیفیت خواب شما را نیز ارتقاء می‌دهد. همه اینها طی عادت‌ماهیانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

علاوه بر این، منیزیم به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک می‌کند. متوازن نگه داشتن سطح منیزیم و کلسیم در بدن می‌تواند به برطرف کردن هوس‌های غذایی دوران قاعدگی کمک کند. درواقع، در تحقیقی که توسط ژورنال زنان و زایمان انجام گرفت، مشخص شد که مصرف 1200 میلیگرم کربنات کلسیم جویدنی در روز تا %50 به کاهش هوس‌های غذایی طی عادت‌ماهیانه کمک می‌کند. مصرف یک مولتی ویتامین خوب حاوی کلسیم و منیزیم نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.

مولتی ‌ویتامین‌های مخصوص خانم‌ها نه تنها حاوی کلسیم و منیزیم هستند، بلکه عصاره‌ های بسیار قوی دیگری نیز در خود دارد که ثابت شده به متوازن کردن هورمون‌های زنانه قبل و بعد از یائسگی کمک می‌کند.

در تحقیقات بالینی مختلفی نیز به اثبات رسیده که این عصاره‌ها علائم قاعدگی و گرگرفتگی که در خانم‌هایی که وارد یائسگی می‌شوند ایجاد می‌شود، را نیز کاهش می‌دهند. این مولتی ‌ویتامین‌ها حاوی بیش از 70 ترکیب دیگر است که به توازن در آن وجود دارد. مثل: ویتامین ها، موادمعدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای آمینه، بیوفلاوونوید، عصاره‌های گیاهی و آنزیم‌ها.

بعلاوه این مولتی ‌ویتامین‌ها مواد و ترکیبات دیگری نیز در خود دارد که به برطرف کردن هوس‌های غذایی عادت‌ماهیانه کمک می‌کند.

آب و ورزش

خیلی از خانم‌ها در دوران قاعدگی به خاطر مشکل احتباس آب از نوشیدن آب خودداری می‌کنند. اما نوشیدن آب به بدن برای دفع ناخالصی‌ها و کاهش نفخ معده که معمولاً در این دوران ایجاد می‌شود، کمک می‌کند. از اینرو، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز می‌توان به برطرف کردن هوس‌های غذایی دوران قاعدگی و سایر علائم مربوط به آن کمک کند.

ورزش نیز بسیار موثر است، زیرا ورزش به طور طبیعی روحیه را تقویت کرده و استرس را کاهش می‌دهد. بسیاری از خانم‌ها حین قاعدگی برای برطرف کردن استرس خود به موادغذایی پرچربی و قنددار روی می‌آورند. از طرف دیگر ورزش تمدد اعصاب شما را طولانی‌تر کرده و به جای بالا بردن کالری‌های مصرفی شما، کالری‌سوزی می‌کند.

عادت ماهیانه می‌تواند دوره بسیار پراسترسی برای همه خانم‌ها باشد، اما با تغذیه صحیح و ورزش می‌توانید با هوس‌های غذایی طی این دوره مقابله کنید.