پارس ناز پورتال

کلم بروکلی و فواید جالب آن

کلم بروکلی و فواید جالب آن

فواید زیاد کلم بروکلی بر روی سلامتی باتوجه به در دسترس بودن آن برای همه، آنرا به یکی از محبوب ترین سبزیجات تبدیل کرده است.

کلم بروکلی ازجمله سبزیجاتی است که این روزها در هر میدان تره بار و هر سوپرمارکتی یافت می شود.

بااینکه گفته می شود که استفاده از کلم بروکلی برای وعده شام کودکان چندان جالب نیست اما راه های بسیار زیادی برای استفاده از آن در غذاهای بسیار خوشمزه وجود دارد. درکنار تامین نیاز روزانه به مصرف میوه و سبزیجات، مصرف کلم بروکلی فواید بسیار زیادی به دنبال دارد.

فواید کلم بروکلی

بروکلی حاوی میزان بسیار بالایی ویتامین C می باشد که به جذب آهن در بدن کمک می کند، از بروز آب مروارید جلوگیری به عمل آورده و علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد.

محتوی فولیک اسید کلم بروکلی به خانم ها کمک می کند رشد طبیعی بافت های خود را حفظ کرده و معمولاً بعنوان یک مکمل غذایی در زمام مصرف قرص های ضدبارداری و در طول حاملگی توصیه می شود.

پتاسیم موجود در بروکلی با فشارخون بالا مقابله کرده و میزان بالای کلسیم آن از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.

این سبزیجات همچنین سرشار از فیبر است که به عملکرد معده و روده و دستگاه گوارش کمک می کند و همچنین سطح کلسترول خون را پایین می آورد.

در سالهای اخیر، کلم بروکلی به خاطر سه مورد از ترکیبات خود تیتر اول اخبار تغذیه بود. بعنوان مثال، ایندول-3-کاربینول توجه آنها که به دنبال جلوگیری از سرطان های هورمونی مثل سرطان سینه و پروستات هستند را به خود جلب کرده است.

BC هورمون های مفید را تقویت کرده و در عین حال با هورمون های مخرب مقابله می کند. سولفورافین موجود در بروکلی نیز موجب افزایش سطح آنزیم های مسدود کننده سرطان شده و بتا-کاروتین موجود در آن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و آنتی اکسیدانی بسیار موثر تولید می کند که رادیکال های آزاد (که موجب ضعیف شدن دفاع سلول ها می شوند) را از بین می برد.

علاوه بر اینها، فواید کلم بروکلی برای سلامتی با پیشگیری و کنترل بیماری های زیر نیز در ارتباط است: آلزایمر، دیابت، کمبود کلسیم، سرطان معده و روده، تومرهای بدخیم، سرطان ریه، بیماری های قلبی، ورم مفاصل و حتی روند پیری.

آشپزی با کلم بروکلی

گرچه عادت کردن به خوردن کلم بروکلی خام زمان می برد اما مصرف پیاز خام یا سایر افزودنی ها باعث بهتر شدن طعم آن می شود.

یکی از راه های خوب برای آماده کردن آن چیدن ساقه های آن و درست کردن سالاد بروکلی است. در هر دستورالعمل سالاد می توانید بروکلی را جایگزین کلم کنید.

بعضی افراد از خوردن ساقه های بروکلی خودداری میکنند اما کندن پوست سفت بیرونی و بریدن آن به قطعات کوچک یا آب پز کردن آن و سرو کردن با کمی سس طعمی بسیار دلپذیر به آن می دهد. برای بهره بردن از فواید کامل بروکلی، می توانید آنرا آب پز یا بخارپز کنید، به صورت خام مصرف کنید و یا کنار ترکیبات دیگر بپزید.

از بروکلی می توان برای تزئین غذاها و همچنین در انواع سالادها هم بهره برد.

از آن برای درست کردن سوپ، مثل سوپ پنیر و بروکلی که سوپی بسیار خوشمزه می باشد نیز استفاده می شود.

برای آماده سازی آن باید به یاد داشته باشید که پختن بیش از حد آن موجب پایین آمدن موادمغذی آن می شود (مخصوصاً وقتی آب پز می کنید). برای بهره بردن از همه محتویات و ویتامین های آن می توانید از بخارپز کردن، پخت با مایکروویو و سرخ کردن استفاده کنید.

همچنین دفعه بعدی که برای خرید کلم بروکلی می روید دقت کنید که بعضی از سر بروکلی ها بنفش تر از بقیه هستند. این یعنی محتوی کاروتینوئید آنها بیشتر بوده و برای سلامتیتان بهتر است.

فواید کلم بروکلی آنقدر زیادی است که آنرا به یکی از بهترین و محبوب ترین سبزیجات در سراسر دنیا تبدیل کرده است. پس سعی کنید مصرف آن را به برنامه غذایی هر روز خود اضافه کنید.