پارس ناز پورتال

میوه های فصلی را از قلم نیندازید

مجموعه : رژیم و تغذیه
میوه های فصلی را از قلم نیندازید

تابستان بهترین زمان برای اشباع بدنتان از مواد مغذی عالی است، مثل میوه ها و سبزیجات تازه تابستانی. گیاهان در این فصل نور خورشید را خوب جذب کرده و انرژی آن را به بدن ما منتقل می کنند—انرژی که شما را قوی تر، سالم تر و شادتر خواهد کرد.

در این مقاله تصمیم گرفته ایم شما را با میوه ها و سبزیجات این فصل آشنا کنیم. پس برای بهترین مواد مغذی از بهترین و خوشمزه ترین موادغذایی با ما همراه باشید.

چرا باید فصلی خرید کنیم؟

1. برای محیط زیست بهتر است. محصولات فصلی معمولاً در محل رشد می کنند. هرچه حمل و نقل این موادغذایی کمتر باشد، درمعرض آلودگی کمتری قرار می گیرند و انرژی کمتری نیز هزینه خواهد شد.

2. مزه بهتری دارد. محصولات فصلی معمولاً در اوج رسیده شدن، چیده می شوند نه اینکه زودتر از هنگام چیده شوند و در بار برسند.

3. برایتان بهتر است. واقعیت این است که موادغذایی تازه، خاصیت مغذی بیشتری دارند.

میوه ها

زغال اخته: پزشکان این میوه را غذای مغز نامیده اند. تحقیقات نشان داده که این مواد موجب تقویت قدرت مغزی می شود. محققان دانشگاه تافتس در بوستون با تحقیقاتی که روی موش های آزمایشگاهی انجام داده اند، دریافته اند که رژیم غذایی سرشار از این میوه، از زوال عقل جلوگیری کرده و با بالا رفتن سن، حافظه را تقویت می کند. بنابراین، وقتی برای خرید زغال اخته می روید، حتماً انواع ارگانیک آن را انتخاب کنید.

گیلاس: این میوه درعین اینکه واقعاً خوشمزه است، سرشار از ویتامین C نیز می باشد. درضمن شایان ذکر است که این میوه برای اولین بار در ایران باستان کشت شده است.

هلو: این میوه احتمالاً هزاران سال پیش برای اولین بار در چین کاشته شده است. از آن زمان تاکنون، انواع مختلفی از آن تولید شده است. این میوه بسیار خوشمزه است اما ویتامین یا ماده معدنی خاصی به وفور در آن دیده نمی شود.

تمشک: این میوه در همه جای جهان وجود دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدانها موادشیمیایی هستند که فواید بسیار زیادی برای بدن دارند. و البته بسیار هم خوشمزه هستند.

سبزیجات

ریحان: این سبزی که در غذاهای ایتالیایی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، اما در اصل به کشور هند تعلق دارد. در این کشور، این گیاه برای درمان استرس، آسم و دیابت تجویز می شود. علم جدید در پی کشف سر این سبزی و دلیل اینکه چرا پزشکان هند باستان از آن بعنوان دارو استفاده می کردند، است. مواد و ترکیبات ریحان خواص بسیار بالای آنتی اکسیدانه از خود نشان داده اند و صر پیری، ضد سرطان، ضد ویروس، و ضد میکروبی هستند.

چغندر: این روزها در مجامع آشپزی چغندر اهمیت زیادی پیدا کرده است. این گیاه را می توانید بخارپز کرده، به ورقه ها نازک ببرید و روی سالاد استفاده کنید. در زمان های قدیم هم این گیاه اکسیر و داروی همه دردها شناخته شده بوده است. ریشه چغندر در سالیان گذشته بعنوان ماده برانگیزاننده میل جنسی، مسکن تب و ضد یبوست تجویز می شده است.

بروکلی: این گیاه که در خانواده کلم قرار دارد، اما بسیار خوشمزه تر و بهتر از کلم های عادی است. بروکلی سرشار از ویتامین C، فولات (ویتامین B9)، ویتامین B6، و اسید پانتوتنیک است. بهترین زمان برداشت بروکلی، آخر تابستان است.

اسفناچ: ملوان زبل فقط یک کارتون تبلیغاتی نبود. قدرت این ملوان فراآدم، به خاطر ارزش غذایی عالی اسفناچ بوده است. اسفناچ بیشتر از هر ماده غذایی دیگری موادمغذی در خود دارد. سرشار از ویتامین A، کاروتین، فولات، ویتامین C، و ویتامین K است.

کدو سبز: کدو سبز ماده غذایی کم کالری بسیار عالی برای فصل تابستان است که همه در پی پایین آوردن وزن هستند. وقتی می گوییم کم کالری منظورمان واقعاً کم کالری است. درواقع 100 گرم کدو سبز فقط 15 کالری در خود دارد. این ماده حاوی ویتامین A، فولات و منگنز است.

تابستان خوب، تغذیه عالی

با بالا رفتن قیمت سوخت و گرم شدن جهانی هوا، تغذیه فصلی باید یکبار دیگر به حالت عادی خود برگردد. محصولات، میوه و سبزیجات محلی معمولاً تازه تر، خوشمزه تر و سالمتر از میوه و سبزیجاتی هستند که از راه دور و گاهاً کشورهای خارجی وارد شهرتان می شوند. پس اگر می خواهید تابستانی شاد و لذت بخش داشته باشید، از این موادغذایی در رژیم خود بهره بگیرید.