پارس ناز پورتال

چگونگی رفتار مناسب با مشتریان

چگونگی رفتار مناسب با مشتریان

چه کارتان فروش باشد، چه خدمات مشتری یا هر جنبه دیگری از کار که نیاز به ارتباط با مشتری دارد، صبور بودن همیشه برایتان مفید خواهد بود. حفظ آرامش و کنترل اعصابتان موقع کار کردن با مشتری نه تنها خودتان بلکه شرکتی که نماینده آن هستید را هم خیلی خوب نشان خواهد داد.

اگر کارتان فروش است، وقتی می‌خواهید کسی را متقاعد کنید که محصولی را بخرد یا از خدمات شرکتتان استفاده کند، حتماً به صبر و حوصله نیاز خواهید داشت. بعضی‌ها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بتوانند تصمیمی را بگیرند و این باعث می‌شود حس کنید زمان زیادی باید منتظر بمانید. اما اگر بخواهید به آن فرد فشار بیاورید و زیاد اصرار کنید، ممکن است آن مشتری احتمالی را بترسانید. معرفی چندین محصول یا خدمات به مشتری هیچوقت کار خوبی نیست چون تصمیم‌گیری و انتخاب را برای مشتری سخت‌تر می‌کند.

برای مسئولیت خدمات مشتری، زمان‌های زیادی وجود دارد که صبرتان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اول موقعیت کلیشه‌ای است که با یک مشتری عصبانی سروکار دارید. مثلاً اگر نماینده یک شرکت کامپیوتری باشید، ممکن است از کسی که یکی از کامپیوترهایتان را خریده است تماسی دریافت کنید که سوال کند چطور باید کامپیوتر خود را به اینترنت متصل کند. حتی بعد از توضیح گام به گام حل آن مشکل، فرد هنوز نتوانسته است آن کار را انجام دهد. کار کردن با مشتری که طریقه کار کردن با یک محصول را نمی‌داند و متوجه آن هم نمی‌شود می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد.

اگر احساس می‌کنید که کاسه صبرتان لبریز شده است، قبل از اینکه تحملتان را از دست بدهید، کارهای مختلفی هست که کمک می‌کند کنترل خود را حفظ کنید. اول اینکه می‌توانید یک جمله آرامش‌بخش را پشت‌سرهم در ذهنتان تکرار کنید؛ جمله‌ای مثل «می‌تونم این کارو انجام بدم». این جملات کمکتان می‌کند با یک مشتری خسته‌کننده بهتر کنار بیایید. دوم اینکه می‌توانید تنفس عمیق یا تمرین شمردن را برای پرت کردن حواستان و آرامش دادن به خودتان استفاده کنید.

و آخر اینکه به یاد‌ آوردن همه بخش‌های کارتان به شما یادآوری می‌کند که همه چیز کارتان آزاردهنده نیست. مثلاً اگر نماینده خدمات مشتری شرکت هستید، می‌توانید موفقیت‌های قبلی‌تان و اینکه چطور توانسته‌اید به مشتری‌های مختلف در حل مشکلشان کمک کنید را به خاطر آورید.

اگر صاحب شرکت هستید، یک راه عالی دیگر برای تسهیل خستگی‌های کارمندانتان این است که سرویس گفتگوی آنلاین روی وب‌سایتتان قرار دهد. با گفتگوی آنلاین، منابع انسانی‌تان را می‌توانید برای انجام کارهای دیگرشان استفاده کنید و خدمات دیگری را برای کنار آمدن با خدمات مشتری اولیه استخدام کنید. این حجم کار آنها را کنترل‌پذیر کرده و باعث می‌شود کارمندانی شادتر و درنتیجه مشتریانی شادتر داشته باشید.