پارس ناز پورتال

چگونه غذاهایی را که دوست نداریم ، بخوریم؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
چگونه غذاهایی را که دوست نداریم ، بخوریم؟

چه دلیلـی وجـود دارد که ما بعضی از غذاها را دوست نمی
داریم و به برخی از غـذاها عـلاقه بسیــار زیـادی داریم؟ این
سوالی است که من در طی این چند ماه بـارهـا و بـارهـا از
خـود پرسیـم تـا بلـکه بتـوانـم نتــیجه گیری کنم که غذاهای
خوشمزه چه مزه ای هستند.

من با یک رژیم غذایی معمولی بزرگ شدم که در آن گوشت، سیب زمینی، پای، چیپس و حبوبات وجود داشت. از بچگی سبزیجات نمی خوردم و به همین دلیل هم احساس می کردم که سبزی ها طعم خوبی ندارند. این آداب غذایی به دوره بزرگسالی من نیز امتداد پیدا کرد.

احساس می کردم که غذاهای مورد علاقه من تشکیل شده اند از: پاستا، سیب زمینی، چیپس، و گاهی سالادهای مختلف. نوشیدنی هایم عبارت بودند از شیر و قهوه با شکر و نوشابه رژیمی. البته اصلاً ادعا نمی کنم که من بهترین رژیم غذایی را داشتم.

تقریباً ماه خرداد بود که احساس کردم نیاز دارم که غذاهای سالم تری را مصرف کنم و میزان استفاده از سبزیجات را نیز در رژیم غذایی خود افزایش دهم، اما از طعم سبزیجات اصلاً خوشم نمی آمد به همین دلیل تصمیم گرفتم که تحقیقاتی را در مورد رژیم های غذایی مختلف انجام دهم تا به مزایا و مضرات هر یک از مواد غذایی پی ببرم.

علم طعم و مزه

زمانیکه تحقیقاتم را انجام می دادم، هیچ گاه فکر نمی کردم که می توانم تا این حد در این رشته پیشرفت کرده و جذب آن شوم. من به شدت مجذوب دانش مربوط به طعم و مزه شدم.

دکتر لزلی استین معتقد است که فاکتورهای مختلفی برای افراد در انتخاب طعم و مزه دخالت دارند که عبارتند از:

– محیط
– ژنتتیک
– سن
– روش تربیت

اگر بخواهم به طور جامع در مورد این علم بحث کنم، اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد که فکر می کنم در این مقاله کوتاه نگنجد.

اما مسئله ای که می خواهم در این مقاله به آن بپردازم این است که به شما آموزش دهم چگونه می توانید آداب غذایی خود را تغییر دهید و غذاهای را استفاده کنید که هیچ تمایلی به خوردن آنها ندارید. همچنین در این مقاله یاد می گیرید که چطور میتوانید علاقه خود را از غذاهایی که به آنها عشق می ورزید، کم کنید.

مدیریت مزه ها

مانند تمام چیزهای دیگری که در این دنیا وجود دارند، باید دانست که مزه نیز دارای ابعاد روانشناسانه می باشد. یادم می آید که در دوران جوانی عاشق طعم شیرینی زنجبیلی بودم و روزی آنقدر از آن خوردم که دل درد گرفتم، اما امروزه نه تنها علاقه ای به این نوع شیرینی ندارم بلکه حتی بوی آن نیز حالم را بد می کند. اتفاقی که می افتد این است که بوی این شیرینی حالم را بد می کند با توجه به این مطلب ما میتوانیم احساسات خود را طوری کنترل کنیم که از غذاهایی که خودمان می خواهیم خوشمان بیاید.

دوست داشتن غذاهایی که بدتان می آید

اگر بخواهید می توانید به راحتی بر عادات نادرست غذایی خود فائق آیید و به آداب غذایی جدید عادت کنید. ما در این جا شما را با 5 مرحله متفاوت به منظور آشنایی با این تکنیک آشنا می کنیم. این کار قدری زمانبر می باشد که البته میزان آن برای غذاهای مختلف، متفاوت می باشد و ممکن است برای برخی از انواع خاص غذاها بیش از سایرین نیاز به زمان داشته باشید. به هر حال تمرینی است که شاید برای بسیاری از شما جالب باشد.

مرحله 1

لیستی از غذاهایی که احساس می کنید هیچ گونه علاقه ای به آنها ندارید تهیه کنید. حداقل سعی کنید که لیست شما تقریباً از 10 مورد تشکیل شده باشد.

مرحله 2

حالا از این لیست یکی از مواردی را که احساس می کنید از همه بدتر است را انتخاب کنید.

مرحله 3

برای چند روز آینده این غذا را همواره در ذهن خود داشته باشید. به عنوان مثال میتوانم به شما بگویم که من چه کاری انجام دادم که از ذرت شیرین خوشم آمد. چرا که از این غذا به شدت متنفر بودم.

نشستم و از مزایای این ماده برای خودم تعریف کردم: برای سلامتی ات مفید است، مزه خوبی دارد، و …این امر سبب می شود که در ذهن شما نوعی خواستن برای خوردن این غذا بوجود آید و انگار ذهن شما تمایل دارد که طعم آن غذا را بچشد. در این لحظه باید از شناخت درونی به شدت پرهیز کنید چرا که در ظاهر تمایل به مصرف این غذا دارید، اما چیزی از درون به شما می گوید که این غذا طعم خوبی ندارد. می توانید با تکرار مزایای غذایی که قصد خوردن آنها را دارید، جلوی این امر را بگیرید.

مرحله 4

اینجا دقیقاً همان جایی است که قوه تخیل شما وارد کار می شود. پس از چند روز که به طور مداوم به خود گفتم این غذا طعم خوبی دارد، خودم را در حین خوردن آن فرض می کنم و به خودم می گویم که مزه اش آنقدرها هم که تصور می کردم بد نیست، و بعد خودم را می بینم که تمایل دارم تا مقدار بیشتری از آن را مصرف کنم. بعد هم با خودم فکر می کنم که چه غذاهای دیگری را با آن می توانم بخورم. این امر هم میتواند تمایل شما به مصرف آنرا افزایش دهد.

مرحله 5

غذاهایی را که به آن علاقه ای ندارید را همراه با غذاهایی میل کنید که از خوردن آنها لذت می برید. به عنوان مثال چون من علاقه ای به ذرت شیرین نداشتم آنرا با یک بشقاب گوشت وسیب زمینی مخلوط کردم. این کار را تا چند هفته ادامه دادم تا به آن عادت کردم و از آن به بعد هم دیگر هیچ علاقه بدی نسبت به مصرف ذرت شیرین نداشتم و می توانستم به راحتی آنرا بخورم و از طعمش لذت ببرم.

موارد بیشتری را به لیست غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید

من از این 5 مرحله برای اضافه کردن این مواد غذایی نیز بهره گرفتم: هویج، شلغم، کلم، گوجه فرنگی، کرفس، چای سبز، اسفناج، و چای بدون شکر.

در طول یک سال من موفق شدم که غذاهای بسیار زیادی را که برای سلامتیم مفید بودند به رژیم غذایی خود اضافه کنم. با این روش لیست غذاهایی که از آنها استفاده می کردم نیز افزایش پیدا کرد.

منتظر مقالات بعدی ما نیز باشید:

"5 راه برای متنفر شدن از غذاهایی که دوست می دارید"

این مقاله خیلی جالب تر و چالش برانگیز تر از این مقاله می باشد.

ما را هم بی خبر از نتایجی که در این زمینه بدست می آورید، نگذارید.