پارس ناز پورتال

گوجه چه نقشی در سلامتی دارد؟

مجموعه : رژیم و تغذیه
گوجه چه نقشی در سلامتی دارد؟

متخصصین تغذیه لیستی از مواد غذایی اصلی را کلید سلامتی معرفی کرده اند. به همین خاطر پیش خود فکر می کنید که از غذاهای سالمی استفاده می کنید و وقتی دچار بیماریها و مشکلات مختلف، از سرطان گرفته تا دیابت و از این قبیل، می شوید، تعجب می کنید. این مشکلات به این دلیل است که در راه از خانه تا سوپرمارکتی که از آن خرید می کنید، این موادغذای دچار تغییر و تحولاتی می شود که باعث ارزانتر شدن و جذاب تر شدن آن…و البته به شدت ناسالم شدن آن می شود.

1. گفته می شود که ماهی از گوشت قرمز سالمتر است، چون سرشار از فسفر، ویتامین D و روغن غیراشباع سالم می باشد. اما شایان ذکر است که فیله ماهی سرخ کرده حاوی مقدار بسیار کمی ماهی و بیشتر حاوی مواد افزودنی است که به هیچ عنوان سالم نیست. البته ماهی تازه اینطور نیست اما انواع ماهی های کارخانه ای و فست فود ماده غذایی سالمی به شمار نمی رود.

2. ماست در واقع همان شیر ترش شده است، و درست مثل شیر باید سرشار از پروتئین، کلسیم، و ویتامین های مختلف باشد و می تواند برای افرادی که معده هایشان لالکتوز نمی پذیرد و نمی توانند از شیر تازه استفاده کنند، جایگزین خوبی باشد. اما آنچه که در سوپرمارکت ها به عنوان ماست فروخته می شود، محصولی کارخانه ای حاوی مقدار زیاد قند صنعتی، مثل فروکتوز و گلوکز (که موجب چاقی میشود) و میوه های فراورده ای است.

3. با پختن بعضی سبزیجات به همراه گوشت و اضافه کردن کمی ادویه، سوپی ارزان، ساده و خوشمزه خواهید داشت. سوپ های آماده که در پاکت ها یا کنسرو ها بسته بندی می شوند، ترکیب پرنمکی از چربی ها، مواد افزودنی و تکه هایی از هویج و جعفری است تا مردم را گول بزنند. فقط یک کاسه از آن حاوی %50 از کل نمک مصرفی روزانه شما است.

4. چای سبز در آسیای شرقی و جنوبی طرفداران زیادی دارد، حاوی آنتی اکسیدان ها و کافئین است، و تخقیقات نشان داده است که با سرطان، بیماری های قلبی، مشکلات پوستی و اختلالات پیری مقابله می کند. اما از آنجا که به خاطر تلخ بودن طعم آن در غرب استقبال چندانی از آن نمی شود، مردم معمولاً این چای را با انواع و اقسام افزودنی ها و شکر می خوردند که چندان سالم نیست.

5. انواع خوب سیب زمینی پوست نازک و سفید رنگ که ظاهر بسیار فریبنده ای دارند، دقیقاً همان چیزی است که باید از آن پرهیز کرد. این سیب زمینی ها که کاملاً تجاری هستند، هیچ ماده معدنی، نمک، یا پروتئینی در خود ندارند. فقط سرشار از نشاسته هستند که موجب چاقی شده و شما را در خطر ابتلا به دیابت قرار می دهند.

6. پاپکرن باید دانه هاب ذرت سرشار از فیبر سلولز و با کالری بسیار پایین باشد که در روغن گیاهی سالم درست شده باشد. هنگام خرید پاپکرنهای آماده مایکروفری حتماً به برچسب روی آن دقت کنید: آن چربی ها (به ویژه کره) هیچ چیز سلامتی در خود ندارند و طعم دهنده هایی که در آن استفاده می شود فقط سمومی بی خاصیت هستند.

7. نان های آماده بسته بندی شده ای که در سوپرمارکت ها می بینید، یکی از مهمترین عوامل در چاقی و دیابت به شمار می روند. نان باید فقط از آرد، کمی نمک، و خمیر مایه درست شده باشد. اما نان های سفید بسته بندی شده باید دوام بیشتری داشته باشند و این مسئله فقط از طریق افزودنی ها و تغییر شکل آن از طریق قند حاصل از شیره ذرت، میسر خواهد بود که موجب چاقی می شود. لازم به ذکر نیست که نگهدارنده ها به آن مزه سنگ آهک می دهد.

8. سیریال ها—حبوبات غذایی که از غلات تهیه شده و با شیر بعنوان صبحانه مصرف می شود– (گندم، جو، برنج، ذرت) بیش از 10000 سال است که یکی از غذاهای اصلی برای اکثر افراد به شمار می رود. این موادغذایی سرشار از پروتئین، نشاسته و ویتامین هستند.

اما آنچه که این روزها بعنوان سیریال صبحانه مصرف می شود، همان سیریال های واقعی است اما به اضافه ی مقدار زیادی قند، شیره ذرت، رنگ دهنده ها و نگه دارنده ها که باعث سلامت بخشیدن به شما و فرزندانتان نخواهند شد.

9. سبزیجات و میوه جات از جمله سالمترین موادغذایی هستند. اما سالادهای آماده همه ویتامین های مورد نیاز بدن شما را به طور روزانه تامین نمی کنند. در اینگونه سالادها میزان ویتامین ها به حداقل یا صفر رسیده است. سبزیجات این سالادها در محلولهای کلردار شستشو می شوند و برای دوام و ماندگاری بیشتر موادی به آنها افزوده می شود که از سلامت آنها می کاهد.

10. مواد غذایی اکولوژیکی به این معنا است که هیچ آلاینده ای برای رشد آنها استفاده نشده است (آفت کش ها و کودهای شیمیایی). اما آنچه به سوپرمارکت ها می رسد باید محصولی ارزان باشد اما تهیه موادغذایی ارگانیک هزینه زیادی می برد که برای تولیدکننده ها مقرون به صرفه نیست.

11. امروزه، پیتزا نماد غذاهای آماده شده است. بااینکه این غذا در ایتالیا فقط از انواع بخصوصی آرد، گوجه فرنگی، روغن زیتون، ریحان و پونه کوهی درست می شود، و درنتیجه غذایی بسیار سالم به شمار می رود، اما آنچه در سرتاسر جهان به تقلید ازاین غذا به مردم تحویل داده می شود، شباهت چندانی با آن ندارد.

این روزها همه جا پر شده از مواد افزودنی و نگه دارنده ها، روغن های بی کیفیت و ارزان، پنیرهای مختلف و انواع و اقسام سس ها که  موادغذایی سالمی برای بدن به شمار نمی روند. به خاطر وجود همین مواد افزودنی است که این روزها غذاهای سالم، به غذاهایی به شدت ناسالم و خطرناک برای سلامتی تبدیل شده اند. پس با دقت بیشتر به انتخاب های غذایی خود، در دام تولیدکننده های این موادغذایی گرفتار نشوید.