پارس ناز پورتال

رونمایی سوتی های گزارشگران ورزشی تلویزیون

رونمایی سوتی های گزارشگران ورزشی تلویزیون
پخش مجموعه تلویزیونی «پژمان» بهانه‌ای شده تا «جام جم» پرونده‌‌هایی را به موضوع سینما و تلویزیون و فوتبال اختصاص دهد. در یکی از مطالب این پرونده گزارشی جالب درباره گاف گزارشگران ورزشی منتشر شده است که در ادامه می‌خوانید:


سرآغاز گاف های گزارشگران
دهه 60 سرآغاز گاف های گزارشگران قرار گرفت. صالح نیا سرآمد گزارشگرانی بود که در درست تلفظ کردن نام بازیکنان مشکل داشت. او در دیدار پرسپولیس و پاس سال 68 از ابتدا تا انتهای بازی رضا عابدیان مهاجم پرسپولیس را رضا عابدزاده نامید. عباس بهروان هم در یکی از بازی های جام جهانی 1990 از لفظ عجیبی به جای پاشنه پا استفاده کرد که بسیار غریب و خارج از شان تلویزیون بود! اسکندر کوتی هم در دیدار با عربستان در مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه بعد از گل ایران، حال و هوای متفاوتی پیدا کرد و… .
   
به هر حال گل خودش را زد!
می توان موارد بی شماری از گاف هایی را گفت که از سوی مسلط ترین و بهترین مجریان و گزارشگران ورزشی سر زده است. مشکل مشترک بیشتر گزارشگران ورزشی ندانستن اسم بازیکنان است و همین مشکل بود که باعث شد تا یکی از چهره های مطرح تلویزیونی در جریان گزارش دیداری بگوید: «حالااسکیلاچی، اسکلاچی، اشیلاچی، شیلاچی یا هر اسم دیگه ای داره من نمی دونم! به هر حال گل خودش را زد! ». یا این که گزارشگر دیگری نام بازیکنی را در طول بازی ببرد که بیش از پنج سال است از فوتبال خداحافظی کرده؛ البته ماجرا فقط به اسامی بازیکنان مربوط نمی شود. بی اطلاعی برخی چهره ها از این موضوع که کدام تیم به کدام شهر تعلق دارد گاه مشکل آفرین است. در یکی از دیدارهای لیگ برتری و زمانی که تیم چلسی گل زد، گزارشگر بازی گفت: «مردم شهر چلسی از این که تیمشان گل زده قطعا خوشحالند!»
 

 
متضرضر شدند
شتابزدگی، هیجان و بیش از حد احساساتی شدن نیز مشکل دیگری است که گاه گزارشگران ما را به اشتباه می اندازد. سال ها پیش و در یکی از بازی های لیگ قهرمانان اروپا زمانی که بازیکن بارسلونا توپ را از دست داد، گزارشگر بازی گفت: «بارسایی ها قطعا بابت از دست دادن توپ متضرضر می شوند (منظورش متضرر بوده)». همه چیز فقط به فوتبال مربوط نمی شود، در کشتی هم می توان نمونه های زیادی گاف دید. از اصطلاح عجیب و من درآوردی «بد بدن» هادی عامل که بگذریم به یک مسابقه کشتی می رسیم. در آن مسابقه کشتی گیری که خود پسر یکی از کشتی گیران مشهور است برنده مسابقه شد تا گزارشگر دستپاچه و البته احساساتی این دیدار بگوید: «پسر کو ندارد نشان از پدر، نشاید که نامت نهند آدمی؟!»
  


تازه نفس های پراشتباه
بسیاری از گزارشگران تازه نفس برنامه های ورزشی از تسلط کامل به نحوه اجرای مسابقه برخوردار نیستند تا به این ترتیب تاریخچه گاف های گزارشگران به وجود بیاید. به هر حال احتمال بروز اشتباه و خطا در هر کاری بویژه گزارشگری ورزش آن هم در یک برنامه زنده وجود دارد، اما چه خوب است که برخی گزارشگران با مطالعه بیشتر ضریب اشتباهات را پایین بیاورند تا به این ترتیب اشتباهات ماندگار کمتری از آنها سر بزند.