پارس ناز پورتال

سوالات تغذیه ای

مجموعه : رژیم و تغذیه
سوالات تغذیه ای

اگر ازنظریه های مختلفی که در مورد تغذیه وجود دارد گیج شده اید، بدانید که تنها نیستید. به خصوص که امروزه اطلاعات متناقضی هم درمورد اینکه چه بخوریم، چه زمانی بخوریم، از چه مکمل های غذایی استفاده کنیم و… از رسانه ها پخش می شود.

بنابراین، واقعاً حیرت آور نیست که بعضی افراد همان عادات بد غذاییشان را دنبال می کنند، این به خاطر این است که امروزه سالم و درست غذا خوردن بسیار دشوار شده است. در اینجا می خواهیم به بعضی سوالات متداول در مورد تغذیه پاسخ دهیم که کمکی باشد تا بعضی اشتباهات و آشفتگی ها را برطرف کنیم و شما را در مسیر درست قرار دهیم.

چه زمان باید از مولتی ویتامین استفاده کنیم؟
بهترین زمان برای مصرف ویتامین و مکمل های معدنی در هنگام صرف غذا است. اگر آنها را با شکم خالی مصرف کنید، ممکن است بدنتان نتواند به خوبی آنرا جذب کند و دچار ناراحتی های معده شوید.

برای شناسایی تاثیرات مولتی ویتامین هایی که ویتامین ها را کم کم و در طی روز به بدن می رسانند نه یکباره، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مدارکی هست که نشان می دهد این نوع مولتی ویتامین ها نسبت به نوع معمولیشان بهتر در بدن جذب می شوند.

خط آخر:  تا زمانی که تحقیقات بیشتر روی مولتی ویتامین هایی که ویتامین ها را در طی زمان آزاد می کنند انجام شود، شما روزی یکبار در هنگام صرف غذا از همان مولتی ویتامین های معمولی استفاده کنید.

آیا می توانیم در یک غذا از کربوهیدراتها و پروتئین ها با هم استفاده کنیم؟
بعضی رژیم های غذایی ادعا دارند که اگر کربوهیدراتها و پروتئین ها را از هم جدا کنیم، بدن کالری بیشتری می سوزاند، اما هیچ پایه علمی برای این گفته وجود ندارد. بنابراین، دلیلی ندارد که اینهمه انرژی صرف جداسازی این دو ماده کرده و در غذاهایتان فقط از پروتئین یا فقط از کربوهیدرات استفاده کنید.

در واقع، شما باید از کمی کربوهیدرات مرکب (مثل برنج، پاستا، نان تمام گندم و…) و کمی پروتئین کم چربی و مقداری هم چربی در هر غذا استفاده کنید. این راهنمایی ها را که از طرف انجمن دیابت و قلب امریکا داده شده است  به هیچ وجه فراموش نکنید: جذب کربوهیدرات در بدن شما باید 50 تا 60 درصد کل کالری های روزانه تان را شامل شود. چربی باید 20 تا 30 درصد و 10 تا 20 درصد بقیه کالری های مانده باید از پروتئین تشکیل شود.

خط آخر:  گول بعضی رژیم های غذایی را نخورید. سعی کنید که در هر غذا بین کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین های مصرفیتان تعادل وجود داشته باشد.

آیا غذاهای تند و ادویه دار متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالا می برند؟
اگرچه غذاهای تند و ادویه دار تا حد کمی متابولیسم بدن شما را بالا می برد، اما تاثیر چندانی ندارد. بعضی رژیم های غذایی ادعا می کنند که گریپ فروت نیز متابولیسم بدن را بالا می برد و برای کاهش وزن بسیار مفید است. متاسفانه این عقیده هم هیچ مبنای علمی ندارد.

اگر واقعاً می خواهید متابولیسم و سوخت و ساز بدنتان را بالا ببرید ورزش کنید. ورزش کردن بیشترین تاثیر را روی مصرف کالری و بالا بردن متابولیسم دارد. شما نه تنها در طی ورزش  کردن کالری می سوزانید بلکه برای مدت زمانی بعد از اتمام تمریناتتان هم بنابر مدت زمان و شدت تمریناتتان پیوسته کالری می سوزانید.

خط آخر:  تمام آن راه حل های جادویی برای کاهش وزن را فراموش کنید. تمرینات ورزشی را برای سه یا پنج روز در هفته آغاز کنید.

آیا قند چاق کننده است؟
شکر و قند از کربوهیدرات خالص تشکیل شده است و بدن شما روی آن هم مثل سایر انواع کربوهیدراتهای ساده مثل شکلات و کربوهیدراتهای پیچیده مثل برنج عملیات انجام خواهد داد. اساساً همه کربوهیدرات ها زمانی که وارد جریان خون شدند به گلوکز (قند خون) تبدیل می شوند. بعضی از انواع این گلوکزها بلافاصله به عنوان انرژی توسط بدن استفاده می شوند، در حالیکه بعضی دیگر به گلیکوژن که انرژی ذخیره است تبدیل می شوند.

از آنجا که مقدار مشخصی از این گلوکزها به گلیکوژن در بدن تبدیل می شود، بقیه آن به چربی تبدیل می شود. بنابراین، اگر مقدار زیادی کالری از مواد قندی استفاده کنید، بدنتان نخواهد توانست با مصرف انرژی و تبدیل کردنشان به گلیکوژن از شر آنها راحت شود و چاره ای نخواهد داشت جز اینکه آنها را به چربی تبدیل کند. ومتاسفانه بسیار خوردنی های قندی مثل شکلات و پیراشکی که دوست داریم حاوی مقدار زیادی چربی هستند.

خط آخر:  هیچ راه دیگری نیست. اگر می خواهید وزن کم کنید، باید جذب مواد قندیتان را پایین بیاورید