پارس ناز پورتال

چین و چروک عمقی و بوتاکس

چین و چروک عمقی و بوتاکس

بیشتر افراد به شکل ظاهری خود بسیار اهمیت می دهند، به هر طریقی که شده دوست دارند صورت زیبایی داشته باشند اما یكی از ناراحتی‌هایی كه انسان با گذر عمر با آن روبرو می‌شود چین و چروكهای پوست است كه امروزه برای از بین بردن آنها راهكارهای بسیاری وجود دارد. یكی از آنها تزریق بوتاكس است.

دکتر برازنده، متخصص پوست و لیزر در گفت و گو با خبرنگار مجله پزشکی مادر گفت: بوتاکس نام اختصاری سم بوتولینیوم است، تزریق این ماده برای زیبایی حدود 90 درصد نتیجه‌بخش است، البته در صورتی که توسط پزشک متخصص انجام شود. بوتاکس با از کار انداختن ماهیچه‌ها، خطوط عمیق را برطرف می‌کند، رفع خطوط سطحی توسط تزریق بوتاکس امکان پذیر نیست. برای از بین بردن خطوط سطحی پوست می‌توان از روش های دیگر استفاده کرد.

وی درباره  چگونگی رفع چین و چروک با روش بوتاکس، می گوید:
هر فردی که چروک های عمقی در صورت آن ایجاد شده باشد می تواند از این روش استفاده کند. تزریق مقدار کمی از این ماده به طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و عصب را بطور موقت فلج می کند.  مقدار کمی از بوتاکس توسط سوزن ظریف به داخل عضلات زیر چروک تزریق می شود، این امر باعث غیر فعال شدن عضله تولید کننده چین می شود. درنتیجه صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

برازنده از تاثیر موقتی بوتاکس بر روی صورت گفت: استفاده از بوتاکس برای از بین رفتن چین و چروک موقتی است، با استفاده از بی حسی موضعی یا کمپرس یخ به مدت چند دقیقه محل تزریق تقریبا بی حس می شود مدت تزریق بوتاکس بین 15 تا 10 دقیقه به طول می انجامد و شروع اثر بوتاکس حدود یک هفته است. اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی می باشد. تزریق دوم معمولاً 5 تا 4 ماه بعد از نوبت اول و تزریق سوم یک سال بعد از اولین تزریق است در این روش چروک های عمقی از بین می روند این روش در رفع+ چروک های دور چشم، چروك‌های افقی پیشانی و چروك‌های اخم صورت و چروک های بالای لب کاربرد دارد.

بهتر است برای جلوگیری از کبودی یك ساعت پس از تزریق از كمپرس سرد استفاده شود. در چهار ساعت اول عضلات را مدام منقبض و آزاد كنید. مالش محل تزریق و قرار گرفتن در وضعیت خوابیده در چهار ساعت اول بعد از تزریق ممنوع است. افراد باید سعی كنند در وضعیت نشسته یا ایستاده قرار گیرند.

دکتر برازنده معتقد است: داروهای تقلبی و غیراستاندارد بسیاری در کشور موجود می باشد، که عوارض جبران ناپذیری را برجای خواهد گذاشت، استفاده از نوع استاندارد وغیر تقلبی عوارض استفاده از روش بوتاکس را کاهش می دهد. دوز استفاده از این سم بسیار حائز اهمیت است، در صورت بالا بودن دوز مصرفی باعث شل شدن و افتادگی ناحیه تزریق می شود، بنابراین انتخاب یک پزشک متخصص که آشنایی کاملی با داروی استاندارد، دوز مصرفی و نحوه تزریق دارد عوارض را کاهش می دهد. تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس ممکن است خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد.

این روش بدون عارضه هم نیست افتادگی لب بالا، بلندی بیش از حد قسمت بالای لب، برگشته شدن لب پائین و ایجاد عدم تقارن، قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون مردگی به خصوص در نواحی دور چشم، درد محل تزریق، سردرد، تهوع و خارش از عوارض استفاده از بوتاکس است. بعضی عوارض احتمالی در دراز مدت نمایان می شود نظیر دوبینی، افتادگی پلك و ابرو .

این متخصص پوست و لیزر با بیان توصیه هایی در پایان خاطر نشان کرد: زنان باردار، زنان شیرده، افراد با سابقه حساسیت نسبت به هركدام از اجزای دارو، افراد با سابقه بیماری‌های عصبی ‌ـ ‌عضلانی، بیماری ام‌اس و كسانی كه تحت درمان با داروهای آنتی‌بیوتیك هستند نمی توانند ازاین ماده استفاده کنند.