پارس ناز پورتال

جدیدترین روش مقابله با پیری

جدیدترین روش مقابله با پیری

جدیدترین روش مقابله با پیری و آسیبهای پوستی اساس عملکرد لیزرها در پزشکی تئوری Selective Photothermolysis است که برای اولین بار در سال 1982 معرفی شد. این تئوری به جذب انتخابی نور توسط کروموفورها بافت های بدن اشاره دارد بدین ترتیب که هر کروموفور موجود در بافت های بدن طول موج خاصی از نور را بیشتر از دیگر طول موج ها جذب می کند. بنابراین بر پایه همین تئوری می توان با تابش لیزری با طول موج مشخص بدون آسیب رساندن به بافت های دیگر کروموفور مورد نظر را مورد هدف قرار داد و بر حسب میزان انرژی اعمالی تغییراتی را از Photo stimulation تا Photothermolysis در آن ایجاد کرد.

همین رویکرد منجر به ساخت سیستم هایی شد که امروزه لیزرهای fractional نامیده می شوند و پرتو لیزر را به شرح یاد شده در فوق به پوست اعمال می کنند. اولین لیزر ساخته شده بر پایه این رویکرد با نام لیزر fraxel با طول موج 1540 نانومتر در سال 2003 به بازار معرفی شد. اغلب لیزرها نامشان را از ماده فعال خود می گیرند، اما fraxel نام یک کریستال یا ماده فعال تحریک شده برای تولید لیزر نیست ، بلکه نام ثبت شده محصول یک کمپانی است که برای اولین بار لیزری با طول موج 1540 نانومتر را برای درمانهای پوستی ارائه کرد. لیزر fraxel در واقع همان



لیزر Erbium glass می باشد که از تحریک یک قطعه ساخته شده از ماده ای شبیه شیشه ( Glass) در ماده فعال کاواک لیزر حاصل می گردد و طول موج آن 1540 نانومتر می باشد. خروجی لیزر fraxel به یک هندپیس ویژه شامل شبکه ای از 500 میکرولنز متصل می گردد که ویژگی خاص درمانی را به آن می بخشد. ولی به زودی اغلب کمپانی ها شروع به ارائه سیستم های fractional با انواع طول موج ها کردند.

این سیستم های موفق به اخذ تاییدیه FDA برای رفع Wrinkle ها و ضایعات پیگمانته در سال 2004 برای انجام resurfacing و درمان ملاسما در سال 2005 و برای رفع اسکار آکنه در سال 2006 شدند به طوری که آمار انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا ( ASAPS ) نشان دهنده رشد 8/4 درصدی درمانهای Fractional در سال 2009 نسبت به 2008 در بین اعضای آن است.

مکانیسم عمل :
در واقع این تکنولوژی فراهم کردن وسیله ای است که بتواند پرتو خروجی یک لیزر را به جای اعمال به صورت Bulk به پرتوهایی با قطر میکرونی تبدیل و با کنترل های لازم در فواصل مورد نظر و منظم به موضع درمان اعمال و موجب شکل گیری MTZ ها در موضع درمان شود. MTZ ها ستونهای میکرونی هستند که در داخل آنها همان اتفاقی رخ می دهد که اگر همان لیزر در حالت Bulk به موضع درمان اعمال می شد در همه موضع درمان رخ می داد. اما MTZ ها به درمانگر این اجازه را می دهند که بدون نگرانی از عوارض احتمالی اعمال Bulk همان لیزر ، آن را به صورت Fractional ، حتی با انرژی بالاتر به موضع درمان اعمال کند و در داخل ستونهای MTZ از اثرات درمانی آن بهره برد.


به طور حتم شما با عکسهای دیجیتالی آشنایی دارید. وقتی عکس دیجیتال خود را بخصوص با زوم بالا روی مانیتور ملاحظه کنید متوجه صدها نقطه و خطوط روی صورت خود خواهید شد که می توانید با کمک رایانه آنها را پاک کرده و در نهایت یک عکس ( Sharp) جوان و زیبا از خود فراهم نمایید.

لیزر Fractional درست مثل یک رایانه عمل می کند ، همانگونه که رایانه عکس دیجیتال شما را Pixel by pixel پاکسازی می کند لیزر Fractional نیز به کمک هندپیس ویژه خود با فراهم نمودن تعداد بالای Beam های لیزر و ارسال آن به سمت پوست آن را سلول به سلول و  spot by spot پوستی صاف و نرم و تازه تر ارائه می دهد ، به طوری که پس از هر جلسه درمانی بیمار و پزشک متوجه تغییرات ظاهری در پوست خواهند بود.