پارس ناز پورتال

ژل و کلاژن در زیبایی و جوانی پوست

ژل و کلاژن در زیبایی و جوانی پوست

به لحاظ تقاضای روز افزون متقاضیان تزریق رو به افزایش بوده و کمتر مطب فعال و در حوزه ی زیبایی را به ویژه در کشورمان ایران می توان سراغ گرفت که روزانه با مراجعان متقاضی تزریق مواجه نباشد . از دیگر سو ، به لحاظ سود سرشار آن ، ژل ها و کلاژن ها متعدد با مارک های متنوع دارای استاندارد جهانی و یا فاقد آن و با تبلیغات اغلب غیر واقعی از ویژگی های آنها ، آنچنان آشفته بازاری را در مقابل پزشک ایجاد نموده که انتخاب یک ژل استاندارد با کیفیت مطلوب و با حداقل عوارض ممکن و تشخیص آن با ژل های غیر استاندارد و حساسیت زا و آسیب رسان موجود در بازار را برای پزشک معالج تبدیل به امری دشوار نموده است . بین سالهای 1990 تا 2000 محصولات متعددی تحت نام های « پلی اکریل آمید » ، « هیدروژل های اکریلیک » ، « الکیل ایمیدها » و « سیلیکون » به بازار عرضه گردید که جذب شان به آهستگی صورت می گرفت که دو ویژگی در آنها مشترک بود :

الف : عوارض جانبی آنها به تدریج و با تاخیر ظاهر می گردید .

ب: حساسیت به این محصولات زیاد و گرانولوم ناشی از تزریق به کرات گزارش می گردید .

کاربردهای ژل :

الف )خاصیت پر کنندگی :

ژل باید بتواند چین و چروک های صورت را محو نموده و از بین ببرد .

– ژل باید قادر باشد شیارها ، گودی های کم و بیش فرو رفته را محو نماید .

– ژل باید بتواند محل گود اسکارها و فرو رفتگی های ناشی از ضربه یا جراحی را محو نماید .

ب- حجم دهنده :

ژل باید بتواند مناطقی که به علل مختلف چربی بافت خود را از دست داده و گودی ایجاد نموده است را ترمیم و محو نماید به ویژه نزد بیماران ایدزی و مبتلا به HIV  درمان شده که نشانه های آن بیشتر در ناحیه ی صورت و اندام ها است و باعث تکیدگی و لاغری مفرط می گردد .

– ژل باید بتواند فرو رفتگی های نواحی دور صورت ، چانه و منطقه ی گیجگاهی را پر نماید .

ج- جوان سازی و لطیف نمودن پوست :

در پی تزریق ژل  استاندارد منطقه ی تزریق شده باید جوان تر ، شاداب تر و زیباتر به نظر آید . حال ضروری است که نگاهی به ویژگی های کلاژن ها و تفاوت های آن با ژل انداخته و در جدول 1 ویژگی ها و خصوصیات هر یک را مطالعه و مقایسه نمود . حال ضروری است که مشخص شود یک ژل استاندارد و مرغوب باید چه ویژکی های را دارا باشد :

1- تاییدیه اتحادیه اروپا (E ) را اخذ کرده باشد .

2- سلول دوست بوده و برای سلول به مثابه جسم خارجی عمل ننموده و هیچ گونه واکنش حساسیتی در بافت ایجاد ننماید .

3- ایزو شماره 10993 را اخذ نموده باشد . دریافت این ایزو بیانگر این است که ژل مورد نظر دارای ویژگی های زیر می باشد:
حساسیت زا نبوده ، تحریک کننده نمی باشد ، رنگدانه ایجاد نمی نماید ، سیتوتوکسیک و سرطان زا نبوده و هیچ گونه مسمومیتی برای سلول به وجود نمی آورد .

4- تزریق آن به راحتی و سهولت انجام می پذیرد .

5- ژل نباید از محل تزریق حرکت نماید .

6- نباید دائمی باشد و تاثیر آن نسبتاً طولانی و بین یک تا دو سال ماندگاری باید داشته باشد .

7- کمترین را باید به هنگام تزریق فرد احساس نماید .

8- نتایج حاصله پس از تزریق باید طبیعی بوده و رضایتمندی فرد را ایجاد نماید .

9- بافت و سلول باید بدون هیچ واکنشی ، ژل تزریق شده را در درون خود بپذیرند .

10- تصویر فرد برای خودش ، فامیل و اطرافیان باید مطلوب تر و زیباتر گردد .

11- باید یک رابطه ی منطقی بین هزینه ی پرداخت شده توسط فرد و اثر بخشی و رضایت مندی وی بر قرار گردد .

باشناخت از مباحث کلی بحث و آگاهی موجز از مقایسه این دو مقوله « پر کننده با فیلرها » در حوزه ی زیبایی ، در اینجا ضروری است به ویژگی ها و خصوصیات مطرح ترین ژل موجود در بازار زیبایی پرداخته ، با این امید که با بررسی جامع « اسید هیالورونیک » پزشکان فعال در این حوزه ، شناخت عمیق و علمی تری نسبت به مقوله « ژل ها » بدست آورند :

اسید هیالورونیک :
در سال 1996 ، اسید هیالورونیک کشف و به بازار تحت نام هیالورون عرضه گردید ، که با حضور این ترکیب جدید ، مقوله ی تزریق ژل وارد حوزه یی جدید و شگرف گردید ، به طوری که تا این زمان نیز همچنان شاهد معرفی محصولات مرغوب تر و استانداردتری از ژل یاد شده به بازار می باشیم .

اسید هیالورونیک ، پلی ساکاریدی است که در سال 1995 در پی تحقیقات فراوان به دست آمد که به لحاظ این که منشاً آن از بافت حیوانی نمی باشد ، خصوصیات و ویژگی هایی برتر از دیگر پرکننده ها به دست آورده و در حال حاضر مقام نخست را به خود اختصاص داده است . و به علت اینکه از سلول و بافت موجود زنده به دست نیامده ، بنابراین نیازی به انجام تست های جلدی قبل از تزریق نداشته و مناطق و نقاط مختلف و متعددی در بدن را می توان توسط اسید هیالورونیک درمان نمود . عوارض ثانویه حداقل و نادر می باشد .

اسید هیالورونیک ، ویژگی های استثنایی وزیکو – الاستیسیته دارد و این قابلیت به این معنی است که آب را به خود جذب نموده ( هیدروفیل) و از این رو به آن اسفنج نیز اطلاق می گردد. مدت پایداری و باقی ماندن در بافت بین 6 تا 18 ماه می باشد .

 – سلول دوست بوده و عارضه و حساسیتی برای بدن ایجاد نمی نماید و جذب و تحلیل آن در بافت نیز تدریجی و آهسته می باشد .

 – عوارض جانبی که بلافاصله نمایان شود جزئی بوده و سریعاً هم از بین می روند و عوارض جانبی تاخیری و دراز مدت نیز نادر می باشد.

 – نتایج حاصل از تزریق برای فرد و پزشک ، هر دو رضایت بخش می باشد.