پارس ناز پورتال

افشای منبع اطلاعات جاسوسی‌ آمریکا (عکس)

مجموعه : مجله خبری روز
افشای منبع اطلاعات جاسوسی‌ آمریکا (عکس)
در بحبوحه بالا گرفتن بحث‌ها درباره جاسوسی‌های اینترنتی و تلفنی آمریکا از شهروندان کشورهای مختلف پرسشی که همواره مطرح می‌شود، نحوه گردآوری داده‌های داده‌ها توسط آژانس امنیت ملی آمریکا است.

اسنادی که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا درز داده مراحل زیر را برای جاسوسی‌های آمریکا پیشنهاد می‌کند:


1ـ دسترسی به داده‌های شرکت‌های بزرگ فناوری

 

اسناد افشا شده در ماه ژوئن نشان دادند که آژانس امنیت ملی چگونه به داده‌های شرکت‌های اصلی فناوری دسترسی دارد.

این اسناد نشان داد که این سازمان به سرورهای 9 شرکت بزرگ فناوری از جمله فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و یاهو دسترسی داشت که به آن اجازه می داد با برنامه‌ای موسوم به «پریسم» ارتباطات آنلاین افراد را رصد کند.

پروژه پریسم به آژانس امنیت ملی اجازه دسترسی به ایمیل‌ها، آرشیو برنامه‌های گفت‌وگو، اطلاعات ذخیره شده، ترافیک صورتی، انتقال فایل و اطلاعات شبکه‌های اجتماعی را می‌داد.

مایکروسافت، یاهو، گوگل، فیسبوک، پلتاک، you Tube، اسکایپ، AOL و اپل شرکت‌های بزرگ فناوری متهم به همکاری با جاسوسی‌های آژانس  امنیت ملی هستند که دادن «دسترسی مستقیم» به این سازمان را انکار کرده‌اند.


2ـ شنود کابل‌های فیبر نوری

در ماه ژوئن، اسناد درز یافته بیشتری نشان داد که «فرماندهی ارتباطات دولتی» انگلیس، که سازمان معادل آژانس امنیت ملی در انگلیس است، کابل‌های فیبر نوری حامل ارتباطات جهانی را شنود و آنها را به آژانس امنیت ملی آمریکا انتقال داده است.

این اسناد نشان دادند «فرماندهی ارتباطات دولتی» قادر بود به 200 کابل فیبر نوری دسترسی پیدا کرده و روزانه 600 میلیون ارتباط را رصد کند. اطلاعات مربوط به استفاده شهروندان از اینترنت و تلفن دسترسی، مطابق این اسناد، اطلاعات جمع‌آوری شده به مدت 30 روز ذخیره می‌شدند تا در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

در ماه اکتبر، هفته‌نامه ایتالیایی اسپرسو مدعی شد که آژانس امنیت ملی و فرماندهی ارتباطات دولتی، سه کابل فیبر نوری زیردریایی که پایانه‌های آن در ایتالیا بودند را هدف قرار داده و داده‌های نظامی و بازرگانی را شنود کرده بودند.


3ـ شنود تلفنی

در ماه اکتبر، رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که آمریکا برای بیش از یک دهه گوشی شخصی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را شنود کرده است. نشریه اشپیگل با نقل جملاتی از اسناد افشا شده ادوارد اسنودن این طور ادعا کرد که آمریکا از سال 2002 از موبایل مرکل جاسوسی کرده است.

اسنادی که این نشریه به آنها استناد کرده بود همچنین نشان داد که یک واحد شنود آمریکایی در داخل سفارت آلمان مستقر شده بود ـ و عملیات مشابهی در 80 نقطه در سرتاسر جهان انجام شده بود.

دانکن کمپبل که یک روزنامه‌نگار تحقیقی است در وبلاگ خودش توضیح داده چگونه مناطق بدون پنجره در بیرون ساختمان‌های رسمی ممکن است «دریچه‌های رادیویی» باشند. این دریچه‌های بیرونی ـ که از یک ماده خاص غیر رسانای الکتریسیته ساخته شده‌اند به سیگنال‌های رادیویی اجازه می‌دهند از ان عبور کرده و به تجهیزات گردآوری و تحلیل داده‌ها برسند.

این نشریه آلمانی گزارش داد که از اسناد افشا شده نمی‌توان ماهیت شنود تلفن همراه خانم مرکل را مشخص کرد. با این حال، گزارش‌های بعدی مدعی شدند که دو خط تلفن صدراعظم آلمان هدف قرار گرفته بودند، یکی موبایلی غیر رمزگذاری‌شده که او از آن برای کارهای تجاری استفاده می کرد و دیگری موبایل رمزگذاری‌شده که مربوط به کارهای دولتی وی بود.

کارشناسان مسائل امنیتی می‌گویند سامانه‌های «استاندارد» رمزگذاری موبایل می‌توانند آسیب‌پذیر باشند چون سامانه جلوگیری از پراکندگی محتوا (CSS) در این موبایل‌ها، طبق اصطلاحات نرم‌افزاری، از برنامه‌ای که برای تولید پیام به کار می‌روند جدا هستند.

 

شنود کننده می‌تواند در هر یک از دو سر یک مکالمه بین نرم‌افزار تولید پیام و سامانه رمزگذاری قرار بگیرد و قبل از جلوگیری از پراکندگی محتوای آن اطلاعات مورد نظر را رویت کند.

در رمزگذاری پایانه به پایانه، این نقیصه اینطور رفع شده که فرایند جلوگیری از پراکندگی محتوا به صورت مستقیم انجام می‌شود. بسیاری از این سیستم‌ها، علاوه بر این، از یک شبکه بسته استفاده می کنند تا پیامها هرگز در شبکه عمومی اینترنت حرکت نکنند و تنها زمانی رمزگشایی شوند که به دریافت‌کننده‌شان برسند.

علاوه بر شنود تلفنی از آنگلا مرکل گفته می‌شود آژانس امنیت ملی تلفن‌های میلیون‌ها شهروند آلمانی و فرانسوی را هم شنود کرده است؛ ضمن اینکه روسای جمهور برزیل و مکزیک هم طبق آنچه تا کنون افشا شده، طعمه‌های آژانس امنیت ملی قرار گرفته‌اند.


4 ـ جاسوسی‌های هدف‌گذاری‌شده

نشریه اشپیگل در ماه ژوئن همچنین گزارش داد که آژانس امنیت ملی از دفاتر اتحادیه اروپا در آمریکا و اروپا هم جاسوسی کرده است.

این نشریه ادعا کرد که طبق آنچه از اسناد افشا شده اسنودن رویت کرده آمریکا از شبکه‌های داخلی رایانه‌های اتحادیه اروپا در واشنگتن و دفتر این اتحادیه در نیویورک جاسوسی کرده است.

این اسناد همچنین نشان دادند که آژانس امنیت ملی یک عملیات شنود هم در بروکسل که شورای وزیران اتحادیه اروپا قرار دارد، انجام داده است.

سپس در ماه جولای، گاردین فاش کرد که 38 سفارتخانه و ساختمان دیپلماتیک هدف فعالیت‌های جاسوسی آمریکا واقع شده‌اند.

گاردین نوشت کشورهایی که آمریکا از آنها جاسوسی کرده بود، فرانسه، ایتالیا، یونان و متحدان غیراروپایی واشنگتن، مانند ژاپن، کره جنوبی و هند بودند.