پارس ناز پورتال

خوابیدن به کمر در بارداری

خوابیدن به کمر در بارداری

آیا می توان در دوران بارداری به کمر خوابید؟

 دکتر کاترین لینش در پاسخ این سوال می گوید: پس از ماه سوم دوران بارداری توصیه می شود تا حد امکان به کمر یا اصطلاحا طاق باز نخوابید. یا دست‌کم برای مدت طولانی به کمر دراز نکشید. هنگامی که طاق باز می خوابید، وزن رحم به رگی که خون را از پا به قلب شما می رساند، فشار می آورد.

البته هنگامی که خواب هستید و ناخواسته و در عدم هوشیاری به کمر خوابیده اید، مساله اش فرق دارد زیرا شما هیچ کنترلی روی وضعیت خواب خود ندارید. اگر هنگامی که بیدار شدید خود را در وضعیت طاق باز مشاهده کردید، این واکنش بدن شما بوده است و خیلی نگران نشوید.

بهترین حالت خوابیدن برای زنان در دوران بارداری به پهلو است. بهتر است سمت آنها را نیز هر چند وقت یکبار عوض کنید. برای اینکه موقعیت راحت تری برای خوابیدن به پهلو داشته باشید، می توانید یک بالش بین پاهای خود بگذارید.

دکتر راشل ترک نیز می گوید: اگر عادت دارید طاق باز بخوابید، نهایتا تا آخر سه ماهه اول  دوران بارداری می توانید این کار را انجام دهید. اما هر چه رحم شما سنگین تر می شود خطر خوابیدن به کمر نیز بیشتر می شود. به کمر خوابیدن برای این خطرناک است که خون‌رسانی بدن مادر ممکن است در نتیجه وزن رحم دچار اختلال یا رگ ها بسته شوند. این مساله به تغذیه جنین نیز آسیب می رساند.

باید بدانید افرادی که دچار فشار خون بالا هستند به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری طاق باز بخوابند. برای اینکه هنگام خواب به پهلو بدنتان ریلکس باشد، می توانید یک بالش پشت کمر یا جلوی سینه یا بین پاهای خود قرار دهید. هر زمان که ناخواسته به کمر می خوابید خیلی نگران نشوید و فقط فورا پوزیشن خود را تغییر دهید.