پارس ناز پورتال

کنترل سوسک با موبایل از راه دور (عکس)

کنترل سوسک با موبایل از راه دور (عکس)
یک شرکت آمریکایی یک کوله‌پشتی سوسکی طراحی کرده که با استفاده از آن و اپلیکیشن موبایل می توان حرکات سوسک‌ها را از راه دور کنترل کرد. فعالان حقوق حیوانات این کار را بی رحمی نامیده‌اند اما سازندگان، هدف خود را علاقمند کردن کودکان به علم اعصاب عنوان کرده‌اند.

به گزارش پارس ناز یکی از سخنگویان این شرکت که محصول خود را دیروز رسما به بازار عرضه کرد به بی‌بی‌سی گفت ساخت این وسیله‌ برای جلب توجه نبوده اما منتقدان کار این شرکت را "ریاکارانه" نامیده‌اند.

برای  این کوله‌پشتی بر پشت سوسک، ابتدا باید سوسک را در آب یخ قرار داد. سوسک جانداری خونسرد است و افت شدید دمای محیط حشره را در حالتی نزدیک به بی‌حسی قرار می‌دهد.

پس از آن با سنباده باید پوشش مومی که سینه سوسک را می پوشاند پاک کرد. بعد رابط کوله‌پشتی با چسبی قوی به بدن سوسک چسبانده می‌شود و با سوزن سوراخی در سینه سوسک ایجاد می‌شود و از راه آن سیم نازکی در بدن سوسک نصب می‌شود.

سپس سر شاخک سوسک قطع می‌شود و الکترودهایی با چسب بجای آن چسبانده می‌شود. بعد کوله‌پشتی -که روبوروچ نام دارد- و در اصل یک مدار الکترونیکی است به پشت سوسک چسبانده می‌شود.

کنترل سوسک با موبایل از راه دور (عکس)

اپپلیکیشن موبایل علائم ارسالی از الکترودها را دریافت می‌کند و و کاربر می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن حرکت سوسک را به چپ و راست کنترل کند.

فعالان حمایت از حیوانات بشدت از این کار انتقاد کرده اند. جاناتان بالکوم رفتارشناس حیوانات می‌گوید این کار به حشرات آسیب می‌زند:

"اگر مردم بفهمند معلم علوم از دانش آموزان می‌خواهد مورچه‌ها را بسوزانند و بعد با ذره‌بین بافت‌های آنها را مطالعه کنند، واکنش مردم چه خواهد بود؟"

پروفسور مایکل آلن استاد فلسفه دانشگاه کویینز می‌گوید این وسیله "آماتورها را تشویق می‌کند تا کارهای آسیب‌زا روی موجودات زنده انجام دهند و "این نگاه را تشویق می‌کند که به موجودات زنده به چشم ماشین یا ابزار صرف نگاه شود."

شرکت سازنده که در میشیگان مستقر است ای‌میل‌هایی دریافت کرده که گفته این کوله‌پشتی را وسیله‌ای دانسته‌اند که "به بچه ها یاد می‌دهد جنایکار روانی شوند."

کنترل سوسک با موبایل از راه دور (عکس)

اما شرکت سازنده می گوید بزودی بیست درصد جمعیت دنیا به بیماری‌های دستگاه عصبی دچار خواهند شد که درمانی ندارند و کوله پشتی سوسکی "به دانش آموزان امکان می دهد تا خیلی زود بتوانند در سطح فارغ‌التحصیلان دانشگاه تحقیق کنند."

یکی از سخنگویان شرکت به بی‌بی‌سی گفت کوله پشتی صرفا به این هدف تولید شده که دانش آموزان به علم اعصاب (نوروساینس) علاقمند شوند، دانشی که باید در مدارس آمریکا بهتر آموزش داده شود.

"در حال حاضر  این موضوع بسیار مهم بطرز وحشتناکی ضعیف است، بسیاری مدارس علم اعصاب را بعنوان یکی از فصول درسی زیست شناسی آموزش می‌دهند در حالیکه این موضوع باید درس جداگانه‌ای باشد."

"این در حالیست که بیماری‌های مغز مثل آلزایمر هزینه سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند."

این سخنگو تاکید کرد که با حشرات رفتاری انسانی می‌شود و این کوله پشتی که دو سال پیش تولید شده به سوسک‌ها آسیب نمی‌رساند.

کوله پشتی سوسکی از این ماه در سطح وسیعی در آمریکا به قیمت ۹۹ دلار در دسترس خواهد بود.