پارس ناز پورتال

تمرینات ورزشی مناسب برای لاغر شدن شکم

مجموعه : رژیم و تغذیه
تمرینات ورزشی مناسب برای لاغر شدن شکم

lز آنجایی که بسیاری از شما، مایل به کوچک کردن شکم خود به روشهایی صحیح هستید و قطعا تا حالا سوالاتی نیز در ذهن شما در این خصوص ایجاد شده است، ما قصد داریم در این مطلب، به آنها پاسخ دهیم:

سوال اول:
آیا می‌توان عضلات بالا و پایین شکم را جداگانه ورزش داد؟
ممکن است اینطور به نظر برسد که شما می‌توانید عضلات بالا و پایین شکم را جداگانه ورزش دهید. اما حقیقت این است که نمی‌توانید قسمتی از یک عضله را جدا از قسمت دیگر منقبض کنید. تحقیقاتی بر روی نحوه ی فعال شدن عضله شکم ،‌ در حرکت دراز نشست انجام شده و نشان می‌دهد که در دراز نشست معمولی ، شما ممکن است کشش و انقباض بیشتری در قسمت بالای عضله ی مستقیم شکمی‌احساس کنید.

درست است که فیبرهای عضلانی که در قسمت بالایی این عضله قرار دارند ، هنگام انجام درازنشست ساده کوتاهتر از فیبرهای پایینی می‌شوند ، اما در واقع کل عضله در هنگام حرکت فعال است.هنگامی‌که شما درازنشست معکوس یا دراز نشست با بالا آوردن لگن و پاها را انجام می‌دهید ، برعکس می‌شود و کشش و انقباض ، را بیشتر در  قسمت پایینی عضله مستقیم شکم احساس می‌کنید. اما در این حالت فیبرهای قسمت بالایی عضله هم منقبض می‌شوند و فعال هستند.

در واقع در دراز نشستی که لگن ثابت باشد و تنه بالا آورده شود علاوه بر تحرک بیشتر قسمت بالایی عضله مستقیم شکم ، عضله مایل داخلی نیز فعال می‌شود و شما احساس می‌کنید که بالای شکم بیشتر تحت کشش قرار دارد.در درازنشست معکوس قسمت پایینی عضله مستقیم شکم فعال است و همچنین عضله ی مایل خارجی نیز فعال می‌شود و به همین دلیل احساس می‌کنید که پایین شکم تحت کشش و انقباض بیشتری قرار گرفته است.

سوال دوم:
آیا با درازنشست زیاد می‌توانم چربی شکم را از بین ببرم؟
متاسفانه باید بگویم که نه. نمی‌توانید.
واقعیت این است که انجام تعداد زیادی دراز نشست،  چربی شکم را از بین نمی‌برد. در واقع بهتر است بدانید که این تفکر که فقط با انجام ورزش خاصی،  می‌توانید چربیهایی که در نقطه خاصی قرار دارند از بین ببرید،  یک افسانه است و بارها و بارها غلط بودن آن اثبات شده است.

حتی سالها پیش محققان نشان داده اند که ورزشهای شکمی‌، میزان چربی شکم را کاهش نمی‌دهند.
در یک مطالعه،  مردانی که در مطالعه شرکت کردند در شرایطی برابر،  در مدت ۲۷ روز ۵۰۰۰  دراز نشست انجام دادند. محققان در این مطالعه میزان چربی شکم،  باسن،  و قسمت بالایی پشت تنه را اندازه گیری کردند.


اگر لاغری موضعی وجود داشت،طبیعتا باید در این افراد میزان چربی شکم کاهش می‌یافت. چون در انجام درازنشست،  قسمتهای بالای پشت تنه و باسن به کار گرفته نمی‌شوند. مطالعه نشان داد که تغییری در ضخامت چربی شکم یا در اندازه ی دور کمر ایجاد نشده است.نمونه برداری بافتی نیز نشان داد که تغییر مهمی‌در قطر لایه ی سلولهای چربی شکم ایجاد نشده است.


در واقع ورزشهای شکمی‌تنها عضلات دیواره ی شکم را استوار و محکم می‌کنند و با شکل گیری و استوار شدن عضلات شکم، ظاهر شکم بهتر می‌شود.شما برای کاهش چربی شکم خود به چیزی بیشتر از درازنشست نیاز دارید.شما به یک برنامه ی تناسب اندام منظم روزانه نیاز دارید که شامل یک رژیم غذایی معقول و مناسب،  ورزشهای قلبی عروقی و نرمشهای استقامتی باشد.
سوال سوم:
بهترین ورزش برای داشتن شکمی‌متناسب  کدام است؟

مطالعه‌ای که برای یافتن بهترین ورزش شکمی‌انجام شده، نشان می‌دهد که بهترین ورزشهای

شکمی‌شامل این موارد هستند:
– درازنشست دوچرخه‌ای :
این حرکت بهترین ورزش برای تقویت عضله مستقیم شکمی‌است. در این ورزش علاوه بر فعالیت عضله مستقیم شکم، پاها نیز با حرکت دوچرخه فعال هستند. دستها را باید به حالت کاملا مستقل کنار سر قرار دهید و با دستها هیچ نیرویی به سر وارد نکنید. سپس یکی از زانوها را ۹۰ درجه خم کرده و به طرف شکم بیاورید و آرنج دست مخالف و زانو را به هم نزدیک کنید. سپس این کار را برای طرف دیگر با دست و پای مخالف تکرار کنید. باید مراقب باشید که هنگام نزدیک کردن آرنج یک دست به زانوی پای مخالف، با دستها به گردن هیچ فشاری وارد نکنید چون در این صورت ممکن است مهره های گردن آسیب ببیند.

 تمرینات ورزشی مناسب برای لاغر شدن شکم

دراز نشست دوچرخه‌ای

– صندلی کاپیتان :
این تمرین بهترین ورزش برای تقویت عضله مایل داخلی و مایل خارجی شکم است. در این ورزش فرد به حالت نشسته قرار دارد و زانوها و لگن با بدن زاویه ۹۰ درجه دارند. سپس به کمک دستها بدن از زمین جدا می‌شود. در این حالت به عضله مایل داخلی و خارجی شکم نیرو وارد می‌شود.

 تمرینات ورزشی مناسب برای لاغر شدن شکم

نکته‌ی مهم این است که به خاطر داشته باشید که ورزش منفردی وجود ندارد که بتواند همه‌ی عضلات شکمی ‌راتقویت کند. بهترین راه برای داشتن شکمی ‌متناسب این است که ‌از انواعی از ورزشهای شکمی‌استاده کنید تا همه‌ی عضلات شکم را فعال کرده و آنها را تقویت کند.