پارس ناز پورتال

مرگ ناگهانی قهرمان کشتی آزاد جهان (+عکس)

مرگ ناگهانی قهرمان کشتی آزاد جهان (+عکس)
 
بسیک سرادینوویچ کودوخوف دارنده چهار مدال طلای کشتی آزاد جهان از روسیه و برنده دو مدال از المپیک‌های پکن و لندن در سن ۲۷ سالگی در پی یک سانحه رانندگی درگذشت. او در آخرین تورنمنت خود در برزیل برنده مدال طلا شده بود.به گزارش پارس ناز به نقل از دویچه وله کودوخوف در یکی بزرگراه‌های ولادی قفقاز در اوستیای شمالی در یک سانحه رانندگی درگذشت. یک کامیون، اتومبیل کودوخوف را زیر گرفت تا ستاره سبک وزن کشتی روسیه، شب ژانویه سال جدید میلادی را نبیند. این حادثه بازتاب چشمگیری در سایت فدراسیون‌های ملی سراسر جهان داشت.
 
فدراسیون کشتی ایران هم با ارسال نامه به فدراسیون کشتی روسیه، پیام تسلیت جامعه کشتی ایران را به این فدراسیون و خانواده کودوخوف اعلام کرد.بخان گوی‌گریف قهرمان فعلی ۶۰ کیلوگرم جهان که در لیگ برتر ایران حضور داشت و برای تیم ثامن الحجج سبزوار به روی تشک رفت، فقط دو روز قبل از این حادثه در مصاحبه هموطنش بسیک کودوخوف را مهم‌ترین رقیب خود در جهان معرفی کرده بود.

کودوخوف در روستایی در منطقه تشیلون لنینگورسکوگو واقع در اوستیای جنوبی (مرز گرجستان) به دنیا آمد اما خانواده‌اش در پنج سالگی به اوستیای شمالی نقل مکان کرد. او البروس تدیف اوکراینی را الگوی ورزشی خود می‌دانست.

 

مرگ ناگهانی قهرمان کشتی آزاد جهان (+عکس)

کودوخوف و رقبای ایرانی

بار اول، خرداد ۱۳۸۵ و در جام ساساری ایتالیا بود که ایرانی‌ها نام او را شنیدند. جایی که کودوخوف ۱۹ ساله قهرمان ۵۵ کیلو شد و فرید دژم خوی از ایران به مدال برنز رسید.دست کودوخوف دو بار مقابل مصطفی آقاجانی در جوانان جهان ۲۰۰۵ به میزبانی لیتوانی و جام جهانی ۲۰۱۱ ماخاچکالا به عنوان فرد پیروز بالا رفت. عباس دباغی نیز در المپیک پکن در سه دقیقه و ۳۲ ثانیه با نتیجه صفر بر هفت مغلوب کودوخوف شد. کودوخوف در جام جهانی ۲۰۰۶ که در ساری برگزار شد به محمد رضایی در دو تایم متوالی با نتایج صفر بر دو و صفر بر یک باخت.

مسعود اسماعیل‌پور نیز سه بار به کودوخوف باخت. ابتدا اسفند ۱۳۸۷ در تورنمنت کی‌یف اوکراین صفر بر دو شکست خورد. سال ۲۰۰۸ در فینال کاپ ساساری ایتالیا سعید آذربایجانی ملی‌پوش ایرانی الاصل كانادا را شكست داد.در جام جهانی ۲۰۰۹ تهران که به صورت تیمی برگزار می‌شود و در دیدار ایران و روسیه، اسماعیل‌پور که به تازگی در ترکیب تیم ملی بزرگسالان قرار گرفته بود، مقابل بسیک کودوخوف نمایشی قابل‌قبول ارائه کرد و اگرچه به قهرمان جهان باخت، اما بیش از ایرانیانی که همگی قبلاً به کودوخف باخته بودند او را دچار دردسر کرد.

این کشتی‌گیر مازندرانی در المپیک لندن نیز با روس "چهار طلایی" سرشاخ شد و جدال سوم هم به سود نماینده روسیه تمام شد. در وقت نخست كودوخوف به پاهای اسماعیل‌پور رسید و او را خاک كرد. تلاش اسماعیل‌پور در ادامه وقت، سودی نداشت و خودش روی پل رفت و سه امتیاز دیگر از دست داد تا وقت اول را ببازد.در وقت دوم اسماعیل‌پور فرصت خوبی داشت تا حریف را از تشک بیرون كند اما نتوانست. در ادامه اما به پای كودوخوف رسید و پس از در خاک نشاندن او، بارانداز كرد كه امتیازی نگرفت. گرچه این وقت را به سود خود پایان داد.

 

مرگ ناگهانی قهرمان کشتی آزاد جهان (+عکس)

در وقت سوم در حالی كه هر دو با هم از تشک بیرون رفتند، داوران امتیاز برتری را به كودوخوف دادند. رسول خادم در پایان مسابقات به ایسنا گفته بود: «اسماعیل پور آنقدر روی كودوخوف فشار آورد كه او در ادامه مسابقات نتوانست عملكرد مناسبی داشته باشد و در نهایت صاحب مدال نقره شد.»مراد محمدی دو بار در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ هرنینگ و ۲۰۱۰ مسکو به کودوخوف باخت. مصاف دوم در مسکو فقط سه دقیقه و ۲۵ ثانیه طول کشید. طلا به کودوخوف رسید و مراد محمدی نیز در آخرین مسابقه جهانی‌اش روی سکوی سوم ایستاد.

سعید احمدی هم در جام جهانی ۲۰۱۰ مسکو مغلوب کودوخوف شد و نتوانست طلسم شکست‌ناپذیری او مقابل ایرانی‌ها را بشکند. کودوخوف مسابقات جهانی ۲۰۱۳ را به خاطر شکست از بخان گوی‌گریف در انتخابی روسیه از دست داد.

۶۱ کیلو، بدون کودوخوف

در وزن‌بندی جدید فدراسیون جهانی کشتی، شش وزن المپیکی ۵۷ کیلو، ۶۵ کیلو، ۷۴ کیلو، ۸۶ کیلو، ۹۷ کیلو و ۱۲۵ کیلوگرم منظور شده است. در مسابقات غیر المپیکی مانند رقابت‌های جهانی و قاره‌ای نیز همین شش وزن اعمال خواهد شد، به انضمام ۶۱ کیلو و ۷۰ کیلو.در کلاس‌بندی تازه، فرصت بازگشت به تیم ملی برای کودوخوف مهیا بود، زیرا احتمال اینکه گوی‌گریف به خاطر طلای المپیک ۲۰۱۶ در برزیل، ترجیحاً به وزن المپیکی ۶۵ کیلو کوچ کند زیاد است و کودوخوف می‌توانست تعداد طلاهای جهانی خود را با حضور در ۶۱ کیلوگرم افزایش دهد.

 

مرگ ناگهانی قهرمان کشتی آزاد جهان (+عکس)

کودوخوف در ۲۰ سالگی نایب قهرمان جهان شد. اولین طلای جهانی را سال ۲۰۰۷ در ۲۱ سالگی گرفت و در فینال از سد نارانباتار بایارا از مغولستان گذشت. در المپیک پکن به ماتسوناگا از ژاپن باخت و برنز گرفت تا نشان درجه دو خدمت به سرزمین مادری را در کاخ کرملین از دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه دریافت کند.سال ۲۰۰۹ در دانمارک به یک وزن بالاتر آمد و با غلبه بر زلیم خان یوسینف از آذربایجان به مدال طلا رسید. کودوخوف در فینال ۲۰۱۰ مسکو بر واسیلی فدروشین اوکراینی غلبه کرد. در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول هم فرانکلین گومز پرتوریکویی را از پیش رو برداشت.

پس از قهرمانی كودوخوف در مسابقات جهانی استانبول، فرماندار كراسنودار یک میلیون روبل به او هدیه داد که جدا از جوایز فدراسیون کشتی و كمیته ملی المپیک روسیه بود. او در المپیک لندن هم به فینال رسید اما مدال طلا را به طغرل عسگروف از آذربایجان واگذار کرد.در کارنامه او که عضو باشگاه زسکا مسکو بود، مدال طلای نوجوانان و بزرگسالان اروپا و مدال طلای جوانان جهان نیز ثبت شده است.