پارس ناز پورتال

کاهش وزن باعث ریزش مو می شود

مجموعه : نکات سلامت مو
کاهش وزن باعث ریزش مو می شود

 

خیلی ها پس از کاهش وزن دچار ریزش مو می‌شوند و پوستشان حالت شل و آویزان پیدا می‌کند و حتی بعضی‌ها از ترس این تغییرات ناخوشایند عطای وزن کم کردن را به لقایش می‌بخشند اما خانم سحر شریفی و خواهرش که هر دو وزن زیادی کم کرده‌اند و  توانسته‌اند وزن کم کنند بدون اینکه ریزش مو داشته باشند یا پوستشان شل شود…
سحر شریفی که توانسته 52 کیلوگرم وزن کم کند و وزنش را طی 2 سال و 4 ماه از 110 کیلوگرم به 58 کیلوگرم برساند، از وضعیت فعلی‌اش راضی است و می‌گوید: «کاهش وزن باعث شده موهای زائد صورتم هم خیلی کمتر شود. آزمایش‌های من پیش از کاهش وزن نشان داد هورمون‌های مردانه‌ام بالاست.
 حتی برای موهای زائد صورتم یک سال درمان لیزر انجام دادم و نتیجه مطلوب نگرفتم اما پس از کاهش وزن به مرور زمان موهای زائد تقریبا از بین رفت. آزمایش‌ها هم نشان داد هورمون‌های بدنم تنظیم شده است و وضعیت بهتری دارم. در این مدت حتی یک قرص مولتی‌ویتامین مصرف نکردم.
کاهش وزن باعث ریزش مو می شود 
آبمیوه‌های طبیعی مانند پرتقال، گریپ‌فروت و آناناس می‌خوردم. روزی 8 تا 10 لیوان آب می‌نوشیدم. نان سنگک، نان جو، برنج، ماکارونی و سیب‌زمینی هم در رژیم‌غذایی‌ام بود. درواقع همه گروه‌های غذایی را مصرف می‌کردم اما در وعده‌های بیشتر و حجم کمتر.میکند
این خانم که حالا دیگر هیچ نشانی از چاقی و اضافه وزن در او دیده نمی‌شود، در تمام این مدت هفته‌ای 3 تا 4 روز و گاهی هر روز به‌طور مرتب ورزش می‌کرده و معتقد است نوشیدن آب و ورزش نقش موثری در حفظ شادابی پوستش داشته است. اگر شما هم می‌خواهید وزن کم کنید و نگران تاثیر کاهش وزن بر پوست و مویتان هستید، گفت و گوی کوتاه ما با دكتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی و رییس مركز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی را در این باره بخوانید.
یكی از مهم‌ترین علایمی كه به‌دنبال این كاهش ذخیره رخ می‌دهد ریزش مو است كه البته در بیشتر موارد تدریجی است و با دریافت ویتامین‌های موردنیاز می‌توان جلوی آن را گرفت. یكی از دلایل ریزش مو در رژیم‌های غذایی كمبود آهن است. تغییرهایی كه این رژیم‌ها در سطح روی ، منیزیم ، پروتئین ، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های B ، D و A اعمال می‌كنند، می‌تواند در بروز ریزش مو موثر باشد.
سلامت: آقای دکتر! چرا بعضی‌ها به دنبال کاهش وزن دچار ریزش مو می‌شوند؟
رژیم‌غذایی متناسب در واقع خوردن‌ غذا براساس یك برنامه منظم برای به‌دست‌آوردن وزن نرمال و كنترل‌شده است. افراد چاق معمولا به ویتامین اضافی نیازی ندارند زیرا رژیم‌غذایی متنوع آنها انواعی از ویتامین‌ها را در خود می‌گنجاند ولی با شروع رژیم‌غذایی برای كاهش وزن، این ذخیره به‌تدریج دچار كاهش می‌شود.
این مشكل در مردان و زنان رخ می‌دهد ولی زنان بیشتر به دنبال درمان می‌روند. ریزش مو در رژیم‌هایی كه كاهش وزن سریع را به دنبال دارند، بارزتر است. تغییراتی كه در رژیم‌غذایی به وجود می‌آید، در سیكل رشد مو اختلال ایجاد می‌كند و باعث می‌شود فولیكول‌های مو در فاز رشد خیلی سریع وارد فاز استراحت شود.
برای پیشگیری از این حالت كاهش وزن باید بسیار تدریجی صورت گیرد و رژیم حاوی تمام گروه‌های غذایی (نان و غلات، گوشت و حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها و لبنیات) باشد. در بسیاری افراد ریزش مو موقتی است و 2 تا 6 ماه طول می‌كشد و پس از بازگشت به رژیم متعادل غذایی رشد مو طبیعی می‌شود.
 توصیه می‌شود كاهش وزن در هفته به میزان 5/0 تا 1 كیلوگرم باشد. از مكمل‌های ویتامین و آهن در صورت نیاز استفاده شود. از محكم بستن موها خودداری شود و در صورت عدم پاسخ ‌درمانی با تجویز متخصص پوست، از ماینوكسیدیل هم استفاده شود.
سلامت: كاهش وزن چگونه بر پوست تاثیر می گذارد؟
فرم الاستیك یا ارتجاعی پوست در اثر وجود كلاژن كه به‌وسیله فیبروبلاست‌ها تولید می‌شود حفظ می‌شود. تا دوران جوانی تولید كلاژن در بهترین حالت خود قرار دارد. پس از آن و با افزایش سن، پوست مهلت بیشتری می‌خواهد تا خود را با بافت‌های زیرین تطبیق دهد.
ناهماهنگی بین كاهش وزن و كمبود تولید كلاژن كه در اثر خون‌رسانی ناكافی به وجود می‌آید، می‌تواند باعث بروز چروك صورت و از طرفی كاهش بافت چربی در ناحیه صورت یا بدن می‌تواند باعث شلی یا افتادگی پوست شود. یكی از راهكارهای درمانی جلوگیری از افتادن پوست همراهی ورزش با رژیم غذایی متعادل است.
سلامت: این ورزش باید مشخصه خاصی داشته باشد؟
ورزش باید سالم باشد و از انجام ورزش‌های كششی روی صورت از جمله ماساژ‌های شدید باید پرهیز كرد زیرا با از دست‌دادن چربی‌های سطح پوست و كاهش رطوبت افتادگی در نواحی اطراف بینی، پیشانی و دور چشم بیشتر خواهد شد.
پیروی از یك رژیم نه تنها باعث افتادگی پوست نمی‌شود بلكه با تنظیم هورمون‌ها به خصوص در زنان باعث كاهش رویش موی زائد كه از عوارض چاقی مفرط نیز هست، می‌شود. همان‌طور كه در این مورد این خانم با وجود كاهش وزن بیش از 30 كیلوگرم نه تنها عوارضی دیده نشد، بلكه شاهد بهتر شدن پوست او نیز هستیم.

 

تصاویری از زیبایی دماق زیر تیغ مد
عوامل مهم تأثیرگذار بر ریزش مو !!
10 نشانه مبتلا شدن به بیماری آلزایمر
چربی خون را با این میوه از بین ببرید
لبت به خنده باز نمی شود..؟
نکاتی مهم درباره بیماریهای مقاربت