پارس ناز پورتال

رکورد داران اختلاس های بانکی در تاریخ دنیا + عکس

مجموعه : مجله خبری روز
رکورد داران اختلاس های بانکی در تاریخ دنیا + عکس
 
اختلاس به معنای دخالت غیر شرعی و قانونی در مال دیگران و یا دولت می باشد. بنابراین هرگونه سوء استفاده از اموال دولتی بدون کسب مجوز لازم جزو اختلاس محسوب می شود. موضوعی که امروزه بحث آن حسابی داغ است. در اینجا 5 مورد از بزرگترین اختلاس های انجام شده در طول تاریخ را برای شما آورده ایم.
 
رکورد داران اختلاس های بانکی در تاریخ دنیا + عکس
1961 – برنیس گایگر
 برنیس گایگر یک اشرف زاده به تمام معنا بود. شوهر پولدار و مشهوری داشت و پدرش صاحب بانک بین الملی شلدون بود. با این همه او در بانک پدرش کار می کرد. ظاهرا دلیلش این بود که رمز و راز حفظ ثروت خانوادگی را بیاموزد، کاری که هیچ گاه آن را فرا نگرفت. در عوض دست به اختلاسی زد که تاریخ بانکداری در آمریکا را تغییر داد. هم شهری هایش درباره او می گویند که بسیار سخاوتمند بود و به اوضاع مالی خانواده های ضعیف رسیدگی می کرد.
 
همه چیز طبق یک روال عادی پیش می رفت تا اینکه حساب رس بانگ پرداخت های بانک را متوقف کرد چون یک مورد اختلاس 8 هزار دلاری کشف کرده بود. مبلغی که در نگاه اول بی اهمیت به نظر می رسید. اما حسابرس به ماجرا مشکوک شد و تحقیقاتش را ادامه داد تا اینکه گناهکار را شناسایی کرد، برنیس گایگر دختر رئیس بانک . تحقیقات بعدی مشخص کرد که او فقط 8 هزار دلار ندزدیده است بلکه با سند سازی طی 39 سال 2 میلیون دلار از بانک اختلاس کرده است.
 
مبلغی که ممکن است در مقایسه با اختلاس های این زمان چندان جدی به نظر نمی رسد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که 2 میلیون دلار در سال 1961 مبلغ چندان کمی هم نبود. اما موضوع مهمتر شیوه اختلاس بود که باعث تغییر در شیوه بانکداری شد. بر اثر این اختلاس برنیس گایگر به 15 سال زندان محکوم شد و دادگاه سیستم بانکداری را به تغییر قانون مجبور کرد.
 
دختر رئیس بانک در این شیوه اختلاس از خلاء حسابرسی منظم و قوانین لازم استفاده کرده بود و هر ماه مبلغ ناچیزی را از سپرده ها اختلاس می کرد. در حقیقت سیستم حسابرسی طوری تنظیم نشده بود که به کسری مبالغ اندک حساس باشد. برنیس 6 سال بعد با عفو مشروط از زندان آزاد شد و به شلدون برگشت. او در 79 سالگی در زادگاهش در گذشت.
 
رکورد داران اختلاس های بانکی در تاریخ دنیا + عکس

1998 – محمد سوهارتو
سوهارتو دیکتاتور سابق اندونزی یکی از بزرگترین پولشویی های ثبت شده تاریخ را انجام داده است.به گزارش پارس ناز او طی بیشتر از 30 سال حکومت بر این کشور بیش از 35 میلیارد دلار دارایی های این کشور را از طریق پولشویی به حساب هایی در خارج از کشور و به نام خودش منتقل کرد. محمد سوهارتو در سال 1921 در خانواده ای کشاورز در وسط جزیره جاوه به دنیا آمد.
 
در دوران نوجوانی او ابتدا به کار آزاد پرداخت، اما در جنگ جهانی دوم به ارتش اندونزی تحت کنترل هلند پیوست و با درجه ستوانی وارد ارتش شد. سوهارتو سپس در جنگ های استقلال اندونزی به درجه فرماندهی رسید. او سپس با بسط قدرتش به ریاست جمهوری مادام العمر این کشور رسید اما سرانجام بعد از رسوایی مالی از قدرت کناره گیری کرد و در سن 86 سالگی از دنیا رفت.
 
رکورد داران اختلاس های بانکی در تاریخ دنیا + عکس

2009 – برنارد مدوف
برنارد ندوف کسی است که بزرگترین کلاه برداری تاریخ را رقم زده است. او صاحب چندین شرکت و رئیس غیر اجرایی بورس وال استریت بود. اما دو سال قبل ناگهان ورق زندگی برای آقای مدوف برگشت و او برای مدت 150 سال روانه زندان شد. اتهام او کلاهبرداری از تقلب در بازار سرمایه و ارائه مدارک تقلبی بود. روشی که او برای کلاهبرداری به کار می بردترفندی است به اسم پونزی.
 
در این روش به سرمایه گذاران سود هنگفتی پرداخت می شود. به این ترتیب دیگران هم به سرمایه گذاری در این سیستم ترغیب می شوند. اما عیب ماجرا این جاست که شرکت سرمایه گذاری نمی تواند با سپرده های صاحبان پول چنین سودی را تضمین کند. در نتیجه از پول سرمایه گذاران بعدی برای پرداخت سود سرمایه گذاران قبلی استفاده می شود.
 
امید چنین سیستمی به این است که سرمایه گذاران نامحدود هستند و به این ترتیب هیچ وقت ترفند آنها رو نمی شود. اما این اتفاق در مورد برنارد مدوف نیفتاد و او در یک سری محاکمات جنجالی سرانجام به حبس محکوم شد. از جمله شرکت های دیگری که از ترفند پونزی برای کلاه برداری استفاده می کردند، شرکت سوئیس کش بود که در ایران هم بازار داغی داشت.
 
البته برنارد مدوف با استفاده از فروش اوراق قرضه رقمی نزدیک له 65 میلیارد دلار کلاه برداری کرد. او از سیستم بانکی برای فروش اوراق قرضه است کرد و اعتبار او هم باعث شد که بانک ها اوراق او را ضمانت کنند. بعد از این پرونده انتقادهای زیادی از نحوه ضمانت و فروش اوراق بهادار و بورس این کشور مطرح شد.
 
رکورد داران اختلاس های بانکی در تاریخ دنیا + عکس

2003 – جان روزناک
جان روزناک معامله گر سابق پولی در بانک آل فرست و یک تاجر مشهور در آمریکا بود. روزناک در سال 2003 به جرم اختلاس 691 میلیون دلار از سیستم بانکی این کشور به 7.5 سال زندان محکوم شد. در حقیقت جرم اصلی او پنهان کردن میزان ضرر و زیانی بود که معاملات به بانک وارد کرد.
 
میزان مبلغ این تقلب بانکی یکی از بزرگترین تقلب های بانکی در جهان محصوب می شد. البته در جهان اختلاس هایی بسیار بزرگتر از این هم به وقوع پیوسته اما این میزان کلاهبرداری و پنهان کاری مالی در یک بانک تا پیش از این بی سابقه بود.
 
ایران ناز، او 5 سال از محکومیتش را در زندان گذراند و سپس در سال 2008 به خانه منتقل شد و تحت نظر قرار گرفت. سپس او در سال 2009 بعد از طی 6 سال از محکومیتش مورد عفو قرار گرفت و برای همیشه آزاد شد. او بعد از آزادی شروع به پرداخت ماهیانه 1000 دلار به مال باختگان برای مدت 5 سال کرد.
 
رکورد داران اختلاس های بانکی در تاریخ دنیا + عکس

2011 – کووکو آبودولی
مدیر 31 صندوق ارزهای خارجی بانک “یو.بی.اس” سوییس بزرگترین اختلاس بانکی در سیستم این کشور اروپایی را رقم زده است. او هفته گذشته با اتهام سرمایه گذاری بدون مجوز در بخش سرمایه گذاری این بانک دستگیر شد. بنابراین اعلام مقامات بانک با ادامه تحقیقات ممکن است ابعاد دیگری از این رسوایی مالی هم روشن شود و حتی رقم آن تغییر کند.
 
رقم فعلی این رسوایی مالی 2 میلیار دلار اعلام شده است. این اختلاس ارزش سهام این بانک را به طرز قابل توجهی کاهش داده و ممکن است باعث ضرر و زیان زیادی برای این بانک شود. در اولین واکنش بازار به این موضوع سهام این بانک 8.5 درصد سقوط کرد. مورین میسکویچ یکی از مدیران این شرکت می گوید که با وجود این همه نظارت او نمی داند چطور این مدیر دست به این معامله 2 میلیاردی زده است.
 
پیش از این هم ژروم کرویل به همین روش از یک بانک فرانسوی 5 میلیارد یورو کلاهبرداری کرد. او هم به 5 سال حبس و بازگرداندن همه پول محکوم شد. این دو مورد آخری شباعت بسیار زیادی به تازه تریت اختلاسی دارد که از سیستم بانکی ایران انجام شده است.