پارس ناز پورتال

یک رابطه خوب زناشویی نیازمند چه مرزهایی است؟

یک رابطه خوب زناشویی نیازمند چه مرزهایی است؟
 
بسیاری از مشکلات زناشویی ناشی از عدم وجود مرزهای بین فردی است. همه ما مرزهایی برای خانه خود داریم اما برای خود و روابطمان مرزی نداریم.

بسیاری از زوج ها به دلیل نبود مرزهای لازم به حقوق هم تجاوز می کنند، به یکدیگر لطمه های روحی می زنند تا بر یکدیگر تسلط و چیرگی پیدا کنند.

بسیاری از مشکلات زمانی به وجود می آید که یکی از زوجین می خواهد بر طرف مقابل تسلط پیدا کند و او را تحت سلطه خود قرار دهد، چرا که گاهی فکر می کند که حق دارد و یا کار درست را تنها او می داند.

گاهی دلیل تسلط، پیروی از الگوهای قدیمی بین زوج ها مانند مرد سالاری و یا زن سالاری است.

گاهی به دلیل مشکلات روانشناختی و شخصیتی است.

گاهی هم به دلیل عدم آگاهی از مهارت های زندگی است.

اما آنچه که در حفظ روابط بین فردی سالم نیاز است حفظ حریم و مرزها است. وقتی در زندگی، فردی با تجاوز به مرز طرف مقابل بر او چیرگی پیدا می کند، در واقع آزادی او را سلب می کند و هر جایی که آزادی نیست، عشق نیست، بردگی است و هرجایی که بردگی هست، طغیان هم هست.

آنچه یک زندگی سالم، باطراوت به آن نیاز دارد، یک زندگی با مرز، قانون و قاعده است.

هیچ کسی حتی همسر شما حق تجاوز به مرزهای شخصی شما را ندارد. در صورت تجاوز خواسته خود را به صورت مستقیم بیان کنید و از اختیارات خود در جهت حفظ مرزهای شخصی استفاده کنید. آنچه شما می توانید از آن استفاده کنید، خروج از مرزهای مشترک با همسر است. برای مثال وقتی همسرتان چندیدن و چند بار در میهمانی رفتن تاخیر می کند و یا با زبان خوش صحبت نمی کند، با تنهایی به میهمانی رفتن و یا قطع کردن و هشدار دادن به بدزبانی از مرز مشترک زناشویی در جهت حفظ مرز فردی اقدام کنید.

دشمن زندگی زناشویی از دیدگاه روانشناسی ازدواج
۲۲ توصیه مهم به تازه داماد ها
سوالات مهم مفید و کلیدی در خواستگاری
زن وشوهرهای جذاب صاحب چه فرزندی می شوند