پارس ناز پورتال

قدیمی ترین زن زندانی ایران محاكمه نشد!!

مجموعه : مجله خبری روز
 

در سال ۷۲ پرونده ای برای «فاطمه مطیع» به اتهام قتل همسرش « مجید.الف» باز شد. متهم این پرونده كه به عنوان قدیمی ترین زن زندانی ایران معروف شده است، پس از گذشت سال ها و صدور آراء مختلف قصاص و برائت هم چنان در زندان بلاتكلیف است.

عبدالصمد خرمشاهی وكیل «فاطمه» در گفت وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جزییات و آخرین جلسه ی رسیدگی این پرونده گفت: «فاطمه مطیع» ۱۸ سال پیش به اتهام قتل «مجید الف» ۴۰ ساله بازداشت می شود و در مرحله اول اقرار به قتل می كند اما بعدا بارها انكار كرده و عنوان می كند كه اصلا اطلاعی از قتل نداشته است. بعدها هم مشخص شد اقرار هایی كه متهم قبلا داشته با واقعیت مطابقت نداشته است.

وی افزود: در مرحله اول «فاطمه مطیع» در شعبه ی ۱۰۲ شهر ری محاكمه و به قصاص برای قتل همسرش محكوم شد. هم چنین برادر همسر او نیز به عنوان معاون در قتل محكوم شد. این پرونده بارها در شعب دیوان عالی مطرح شد و به دلایل مختلف نقض گردید و یا از آن نقص گرفته شد.

خرمشاهی یادآور شد: در سال ۸۴ به درخواست خانم مطیع وكالت ایشان را به صورت رایگان قبول كردم و در سال ۸۵ با استدلالی كه در دادگاه ارائه دادم موكلم تبرئه شد و دو سال بیرون از زندان بود. تا اینكه اولیای دم مجددا اعتراض كردند و دیوان عالی كشور رای را نقض كرد و با رسیدگی پرونده در شعبه هم عرض – شعبه ۱۰۵ دادگاه شهر ری ـ موكلم مجددا بازداشت شد و از سال ۸۷ وارد زندان شد و حكم قصاص برای او صادر شد.

وی ادامه داد: من به این حكم اعتراض كردم و دیوان اعتراض را پذیرفت و پرونده مجددا به شعبه ۱۰۵ دادگاه شهر ری برای رسیدگی و رفع نواقص ارجاع شد.

خرمشاهی گفت: در طول این ۱۸ سال بارها حكم قصاص و برائت در این پرونده صادر شده یا تصمیمات دیگری گرفته شده است، ولی هیچ كدام از آنها هرگز نهایی و قطعی نشده است به همین دلیل خانم مطیع ۱۸ سال به عنوان متهم در زندان به سر می برد.

وی در رابطه با دلیل برگزار نشدن جلسه ی دادگاه در روز ۲۹ آبان كه قرار بود پس از سال ها مجدد برگزار شود، گفت: چند ماه پیش موكلم به یكی از زندان های اطراف ورامین منتقل شده است اما اخطاریه به زندان اوین رفته بود، به همین دلیل او نتوانست در جلسه دادگاه حاضر شود و مجددا وقت رسیدگی برای روز ۱۸ دی ماه تعیین شد.

وكیل مدافع «فاطمه» درمورد شهادت به عنوان یكی از ادله اثبات در این پرونده گفت: یكی از ایراداتی كه به این پرونده گرفتم، شهادت بود زیرا شهود از شهادت شان برگشته بودند، بنابراین شهادت نمی توانست از ادله ای باشد كه موجبات علم قاضی را فراهم كند. بنابراین دیوان اعلام نقص كرده و خواسته بود شهود مجددا در دادگاه حاضر شوند. منتهی بعد از گذشتن ۱۸ سال اغلب شهود یا فوت كرده یا مجهول مكان هستند و دسترسی به آنها مشكل است.

وی ادامه داد: تنها كسی كه توانستیم به عنوان شاهد به او دسترسی پیدا كنیم فرزند متهم است كه در یكی از مراكز بازپروری است و حال مساعدی ندارد. روز یك شنبه هم كه با قاضی پرونده صحبت می كردم درخواستم این بود كه تصمیمی اتخاذ كند كه خانم «فاطمه مطیعی» از بلاتكلیفی نجات پیدا كند ضمن این كه از آنجایی كه شهود قبلا شهادت شان را بازپس گرفته بودند دیگر نیازی به حضور مجددا آنان نیست.

خرمشاهی گفت: به هر حال به نظر می رسد این پرونده از ابتدا مشكلات زیادی داشته كه رسیدگی به آن ۱۸ سال به طول انجامیده است و من فكر می كنم كه یكی از مواردی كه باعث اطاله این پرونده شده اعتبار قائل شدن برای اقرار اولیه خانم مطیع است در حالی كه بعدها ثابت كردیم آن اقرار ارزش نداشته است.

وی با بیان اینكه در پرونده های قتل باید خیلی با احتیاط با اقرار متهم برخورد كرد، گفت: مثلا خانم مطیع اقرار كرده بود كه به مقتول مرگ موش داده است در حالی كه بعدها ثابت شد كه اصلا سم نباتی به مقتول خورانده شده است.

حرکت زشت رونالدو در مقابل تماشاگران بوسنی
اجبار زنان عراقی به بردگی جنسی!!
یک خواننده ماهواره‌ای از وزارت ارشاد مجوز گرفت
گوینده معروف خبر الجزیره باحجاب شد + عکس
سلنا گومز به رسوایی اخیر جاستین واکنش نشان داد