پارس ناز پورتال

اسرار مرد ماسکی رو می شود + عکس

 
 
 اگر جزو علاقه مندان دنیای پرهیجان شعبده و شعبده بازی باشید حتما مرد ماسکی را می شناسید، یا حداقل نامش را شنیده اید؛ همان شعبده بازی که با نقاب و لباس های سیاهش، دنیای شعبده بازی را دگرگون کرد و تابوهای دنیای سحر و جادو را زیر پا گذاشت و ناگفته های این دنیای پر از فریب را برای تماشاچی ها روکرد. از اولین اجراهای تلویزیونی این شعبده باز اسرارآمیز، این سوال ها در ذهن خیلی ها به وجود آمد که او کیست. از کجا آمده و چه می خواهد؟
 اگر شما هم دوست دارید اطلاعات بیشتری از زندگی مرد ماسکی داشته باشید، این گزارش را از دست ندهید.

اسرار مرد ماسکی رو می شود + عکس

** مرد ماسکی  کیست؟

مرد ماسکی کسی نیست جز «وال والنتینو.» شعبده باز و مجری معرفوی که در سال 1956 در لاس وگاس آمریکا به دنیا آمده است.

** آیا مرد ماسکی پیش از شهرت در دنیای شعبده بود؟

بله، او پیش از اینکه خودش را به عنوان مرد ماسکی معرفی کند، 16 سال تمام در صفحه های مختلف به اجرای برنامه های شعبده بازی می پرداخت و می توان گفت در آن زمان هم شعبده باز قابلی بود.

** چطور به سمت دنیای شعبده کشیده شد؟

والنتینو 5 ساله بود که پدرش به عنوان جایزه برایش یک توپ و گلدان خرید و او حقه توپ و گلدان را یاد گرفت و از آن زمان بود که مجذوب دنیای سحر و جادو شد.

** شعبده بازی را چگونه آموخت؟

والنتینو به خاطر علاقه ای که به دنیای سحر و جادو داشت، بیشتر اوقات فراغتش را در یک مغازه فروش وسایل شعبده بازی در بالای بلوار هالیوود می گذراند، کم کم با صاحب مغازه، جوبرگ، رابطه دوستانه ای برقرار کرد و حقه ها و تردستی های زیادی را از او یاد گرفت. جوبرگ، ساعت ها به والنتینوی کوچک چگونگی انجام حقه ها را می آموخت و در همان مغازه کوچک با هم حقه ها را تمرین می کردند، آنها بعضی وقت ها آن قدر تمرین می کردند تا والنتینو حقه را به خوبی یاد بگیرد. مرد ماسکی خیلی از حقه های ابتدایی و نمایش های دستی را پشت پیشخوان همین مغازه یاد گرفت.

** فعالیت شعبده بازی اش را چگونه آغاز کرد؟

باتوجه به علاقه ای که والنتینو به دنیای شعبده و سحر و جادو داشت، از همان ابتدای کودکی حقه های شعبده بازی را با جدیت دنبال می کرد، شعبده بازی برایش تنها یک تفریح و سرگرمی نبود، بلکه قسمتی از رویاهایش بود و به خوبی می دانست که در آینده می خواهد به یک شعبده باز ماهر تبدیل شود. والنتینو 11 ساله بود که فعالیتش را به طور جدی آغاز کرد، او با دریافت مبلغی به عنوان دستمزد در مه مانی های کودکانه و جشن های مدارس شرکت می کرد و حقه هایی را که از جوبرگ آموخته بود به اجرا می گذاشت، تشویق و تحسین تماشاچیان هم او را مصمم می کرد تا در این راه جدی تر قدم بردارد.

** کار حرفه ای اش را چطور آغاز کرد؟

او با انجام حقه های کوچک مهارت خاصی در دنیای شعبده و شعبده بازی کسب کرد، در آغاز با اجرای نمایش های کمدی شعبده بازی را به طور رسمی تری دنبال کرد، او آن قدر با استعداد بود و آن قدر خوب مخاطبانش را جذب می کرد که در همان زمان هم بدون نقاب طرفداران زیادی داشت. رفته رفته برنامه هایش رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و در دهه 80 ابتدا به هالیوود راه پیدا کرد و بعد برای اجرای برنامه به لاس وگاس دعوت شد، جایی که بهترین و بزرگترین شعبده بازان برنامه اجرا می کردند و والنتینو هم به عنوان یک شعبده باز همیشه آرزو داشت به شهر پرزرق و برق لاس وگاس برسد و در آخر با موفقیت هایی که در زمینه اجرای برنامه هایش کسب کرده بود به آرزویش رسید.

**چرا او در دنیای شعبده یک فرد متفاوت شناخته شد؟


وال والنتینو در دهه 90 بین شعبده بازان اسم و رسمی داشت و اکثر حقه ها را به خوبی می دانست، اما به این نتیجه رسیده بود که دنیای شعبده بازی یکنواخت شده است، برای همین تصمیم گرفت کار جدیدی انجام دهد و با کمک شبکه تلویزیونی فاکس یک انقلاب عظیم در دنیای شعبده بازی به پا کرد. او تصمیم گرفت با پشتیبانی این شبکه برنامه ای تلویزیونی بسازد و رازهای شعبده را فاش کند، کاری که تا پیش از آن هیچ شعبده بازی انجام نداده بود.

اسرار مرد ماسکی رو می شود + عکس


** برنامه تلویزیونی والنتینو چگونه کلید خورد؟

والنتینو بعد از یکسری مشورت ها با مسوولان شبکه اعلام کرد که در این برنامه فقط راز حقه های قدیمی و از مد افتاده را فاش خواهد کرد. مسوولان شبکه از این پیشنهاد استقبال کردند و قرارداد مالی سنگینی بین آنها بسته شد، اما والنتینو برای اجرای برنامه اش شرط دیگری هم داشت؛ او گفته بود که تنها با هویتی پنهانی جلوی دروبین خواهد رفت، مسوولان شبکه فاکس که این پیشنهاد را بجا می دانستند تمام شرایط را قبول کردند و این چنین بود که برنامه «بزرگترین اسرار دنیای جادوگری» کلید خورد و قسمت های مختلف برنامه در استودیوهای این شبکه تلویزیونی ضبط و تصویربرداری شد.

** این برنامه چه زمانی روی آنتن رفت؟

سری قدیمی این برنامه سال های 1997 و 1998 روی آنتن رفت؛ این برنامه شامل 4 قسمت بود که در هر قسمت مرد ماسکی حدود 8 تا 9 حقه را رازگشایی می کرد. نام او دیگر در رسانه ها با لقب «اسرارآمیز» همراه بود و همه شعبده بازان و شعبده دوستان درمورد این مرد اسرارآمیز با آن نقاب سیاه و چهره پوشیده صحبت می کردند.

** آیا مرد ماسکی فقط حقه های قدیمی را فاش کرد؟

مرد ماسکی در زمان امضای قرارداد اعلام کرده بود تنها راز حقه های منسوخ را فاش خواهد کرد. او می خواست به دنیای شعبده بازی وفادار بماند، اما با شروع ضبط برنامه ها و استقبال مردم، او رفته رفته حقه های جدید شعبده بازان معاصر را هم در بین حقه های قدیمی گنجاند و راز تک تک آنها را هم فاش کرد. همین جسارت او جنجال زیادی را در دنیای شعبده و بین اعضای انجمن شعبده بازان به راه انداخت.

** عکس العمل ها چگونه بود؟

بعد از پخش اولین و دومین قسمت برنامه، طرفداران مرد ماسکی بین شعبده دوستان روز به روز بیشتر و بیشتر می شدند. هویت پنهانی او همه را مشتاق کرده بود تا بدانند این شعبده باز و تردست ماهر و البته شجاع کیست اما از طرف دیگر شعبده بازهای بسیاری، خصوصا آنها ادعا می کردند کارهای آنها شعبده و تردستی نیست بلکه آنها نیروی ماورایی دارند. با دیدن این برنامه خشمگین شدند و از او کینه به دل گرفتند. فکر می کردند او آفتی در دنیای تردستی است. او مخالفان زیادی پیدا کرد و عده ای هم در انجمن شعبده بازان قلعه جادو مرد ماسکی را طرد کردند و اصلا او را به عنوان یک شعبده باز قبول نداشتند.

**چرا او هویتش را مخفی می کرد؟

والنتینو از همان ابتدا می دانست که کارش با مخالفت های زیادی رو به رو خواهد شد. بازگوکردن اسرار مگوی دنیای شعبده مطمئنا خیانت بزرگی به حساب می آمد و به خوبی می دانست که اگر با هویت واقعی اش جلوی دوربین برود مشکلات زیادی را تجربه خواهد کرد، شاید برای همیشه موقعیتش به عنوان شعبده باز به خطر می افتاد، برای همین تصمیم گرفت با هویتی پنهانی برنامه هایش را اجرا کند تا از خاطرات احتمالی حفظ بماند و شغلش را به عنوان شعبده باز نگه دارد، چراکه او عاشق سحر و جادو بود و لحظه ای زندگی بدون آن برایش قابل تصور نبود.

** جسارت مرد ماسکی جانش را به خطر انداخته؟

بله، پس از پخش عمومی برنامه، مرد ماسکی بارها و بارها از طرف افراد ناشناس یا حتی شعبده بازان موردتهدید قرار گرفت و جانش در خطر بود. بارها و بارها به او پیشنهاد پذیرفتن مبالغ بالایی را به عنوان رشوه دادند تا دست از افشاکردن رازهای شعبده بردارد و وقتی این پیشنهادات موثر نبود بارها و بارها او را به مرگ تهدید کردند اما مرد ماسکی که هنوز هویتش برای دیگران نامشخص بود دست از کار برنداشت و حتی جوایز بسیاری هم در این راهکسب کرد.

اسرار مرد ماسکی رو می شود + عکس


** آیا او با این کار به دنبال شهرت بود؟

خیر، وال والنتینو پیش از اینکه با نقاب مرد ماسکی خودش را به مردم بشناساند هم، شهرت جهانی داشت و در بزرگترین سالن های لاس وگاس برنامه اجرا می کرد، او به دنبال شهرت نبود، تنها عقیده داشت هرکس که به شعبده اعتقاد دارد باید جزیی از دنیای شعبده بازی و تردستی بشود، او دوست داشت شعبده را با تمام شعبده دوستان تقسیم کند و آن را به بالاترین درجه ارتقا دهد، او با این کار به دنبال پرورش نسل جدیدی از شعبده بازان جوان بود.

** چه هدفی از فاش کردن رازها در سر داشت؟

مرد ماسکی با شکستن سکوت پشت پرده نمایش های شعبده بازی و افشای راز اجراهای شگفت انگیز و جادویی تنها یک هدف داشت، او می خواست دنیای شعبده بازی را از یکنواختی و موقعیت کسل کننده ای که پیدا کرده بود نجات دهد و قصد داشت با رازگشایی حقه ای قدیمی، شعبده بازان را به طرح نمایش های جدید و خلاق مجبور کند و از طرف دیگر کودکان و شعبده دوستان را ترغیب کند تا به سوی این حرفه بروند نه اینکه آن را غیرواقعی و دور از دسترس ببینند.

** نیرنگ مرد ماسکی در برنامه اش چه بود؟

در این برنامه وال والنتینو ابتدا با نقابی که بر چهره داشت مقابل دوربین به کمک دستیارانش حقه شعبده بازی را با مهارت تمام به اجرا می گذاشت و بعد در قسمت بعدی با طرح سوال هایی، ذهن بینندگان را به چالش می کشید و در قسمت آخر به طور مفصل و با جزئیات و قدم به قدم چگونگی انجام حقه را بازگو می کرد تا به شعبده دوستان ثابت کند حتی اجرای خطرناک ترین و عجیب ترین حقه ها هم، کار چندان سختی نیست و شعبده بازی با دنیای ماوراءالطبیعی ارتباطی ندارد. شعبده باز بودن تنها کمی مهارت و تجربه لازم دارد.

** آیا مرد ماسکی رقیب هم دارد؟

خیر. تاکنون هیچ کس از بین شعبده بازان مشهور برنامه ای به وسعت و گستردگی برنامه والنتینو اجرا نکرده است، البته پس از به شهرت رسیدن والنتینو، بعضی از شعبده بازان در تقلید از او سعی کردند برنامه مشابهی داشته باشند، اما تلاش هایشان بی نتیجه بود و از این کار دست کشیدند؛ کریس آنجل یکی از شعبده بازانی است که راز بعضی از شعبده هایش را پیش از اینکه مرد ماسکی بخواهد لو بدهد خودش بازگو کرد، اما این کار او بازتاب خوبی نداشت.

** هویت مرد ماسکی چگونه فاش شد؟

مرد ماسکی دشمنان و طرفداران بسیاری پیدا کرده بود. در یک سمت طرفدارانش بودند که او را تشویق به ادامه برنامه می کردند و سمت دیگر دشمنانی که هر روز و هر شب او را به مرگ تهدید می کردند. مرد ماسکی که دیگر موقعیتش و جان و زندگی اش را در خطر می دید تصمیم گرفت هویتش را فاش کند تا به تمام جنجال ها و تهدیدها پایان دهد و تحت حمایت انجمن شعبده بازان قلعه جادو درآید. او فکر می کرد دیگر زمان آن رسیده که طرفدارانش بدانند مرد ماسکی همان وال والنتینوست. برای همین در چهارمین قسمت از برنامه بزرگ ترین اسرار دنیای سحر و جادو که در 29 اکتبر 1998 پخش می شد در مقابل دوربین نقاب از چهره برداشت و بینندگان را که مدت ها منتظر این لحظه بودند شگفت زده کرد.

**فاش شدن هویت مرد ماسکی از شهرت او کم کرد؟

خیر، مرد ماسکی با فاش کردن اسرار مگوی دنیای شعبده که سالیان سال سینه به سینه بین شعبده بازان گشته بود کار جدیدی در دنیای شعبده انجام داد و تحولی عظیم در این رشته ایجاد کرد حس رقابت بین شعبده بازان را برانگیخت و باعث شد تا آنها به دنبال طرح شعبده های جدیدتری باشند برای همین بعد از فاش شدن هویتش چیزی از اسم و رسمش کم نشد و حتی زمانی که بدون نقاش برنامه اجرا می کرد بازهم همه از او به عنوان مرد ماسکی، اعجوبه دنیای شعبده بازی یاد می کردند.

اسرار مرد ماسکی رو می شود + عکس

** آیا رازگشایی حقه ها برای او کار سختی بود؟

مرد ماسکی خودش پاسخ می دهد که بله، در ابتدا این کار برایش سخت بود، او در آن زمان با نام والنتینو اجرا داشت و شکستن تابوی سکوت برایش خیلی سخت تر از مقابله با مخالفانش بود. اما او همیشه از دو شعبده باز بزرگ یاد می کرد که دنیای شعبده بازی مدیون تلاش های آنها است یکی هری هودینی که یک اجراکننده فوق العاده بود و دیگری روبرت هودن یک ساعت ساز ساده که بهترین و پیچیده ترین حقه های شعبده بازی را با ظرافت طراحی و اجرا می کرد، پس او هم تصمیم گرفت مانند این دو نفر، در دنیای شعبده بازی سهمی داشته باشد و تغییری در این رشته ایجاد کند، برای همین بعد از ماه ها کشمکش با تابلوهای شعبده بازی، بالاخره بر تمام سختی ها غلبه کرد و این سکوت را درهم شکست.

**آیا حقه ای هست که او رازش را نداند؟


خودش می گوید خیر، او سال های زیادی با سحر و جادو سروکار داشته و با مطالعه و تحقیق بسیاری از حقه های شعبده بازی را یاد گرفته، برای همین هیچ حقه ای نیست که رازش را نداند، او حتی سخت ترین و ظریف ترین حقه ها را که دیوید کاپرفیلد اجرا می کند، به راحتی انجام می دهد، او در نگاه اول راز تمام حقه ها را متوجه می شود و بعد با تمرین در اجرای آنها به مهارت می رسد.

** بزرگ ترین رویای مرد ماسکی چیست؟

بزرگ ترین رویای او این است که روزی را ببیند که هرکسی که به شعبده علاقه دارد، بتواند به یک شعبده باز ماهر تبدیل شود.