پارس ناز پورتال

بانوان معروف موسیقی ایرانی + عکس

مجموعه : اخبار سینما

بانوان نقش و تاثیر بسزایی در اعتلای هنر موسیقی ایرانی داشته و دارند و این غیر قابل انكار و حذف است این مجموعه شامل آثار کامل بانوان موسیقیدان ایرانی است كه بیش از 350 آلبوم موسیقی ایرانی را شامل می شود.این گنجینه گرانبها توسط مرکز موسیقی اساطیر گرد آوری شده است.

بانو قمر ملوك وزیری

خانم قمر متولد 1284 بودند(فوت 1338)، بانو قمر از دامان مادر بزرگ و اشعار مذهبی برخاست و پس از آشنایی با مرتضی نی داود شكوفا شد و به گونه ای طلایه دار كاروان بانوان در موسیقی معاصر ایران به شمار می رود شاید جسارت بانو قمر راه را بر این عرصه گشود.

بانو ملوك ضرابی

این بانوی هنرمند موسیقی و تئاتر از 13 سالگی خواندگی آواز را نزد خانواده اقبال آذر فرا گرفت و از محضر استاد طاهر زاده و حاجی خان ضربگیر بهره برده و ایشان در خواندن تصنیف و آهنگ‌های ضربی ماهر بود. و در سال 1378 در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت.

بانو خاطره پروانه

خانم اقدس خاوری معروف به خاطره پروانه دختر بانو پروانه خواننده و نوازنده سالهای نخستین قرن جاری بود ایشان سرپرستی گروه یاران را بر عهده داشتند و تصنیف مرا ببوس را پیش از آقای گل نراقی خوانده بودند.ایشان در سال 1387 در سن 79 سالگی فوت كردند.

بانو دلكش

خانم عصمت باقر پور بابلی معروف به دلكش در سال 1303 متولد شد در 12 سالگی برای ادامه تحصیل به تهران به نزد خواهرش آمد. در تهران ، آموزگار موسیقی مدرسه به صدای رسایش پی برد و او را به روح‌الله خالقیمعرفی نمودوعبدالعلی وزیریبه خاطر گیرایی و جذبهٔ صدایش نام هنری دِلکَش را برای ایشان برگزید. بانو دلكش با ترانه های استاد خالدی شكوفا شد و همكاری ایشان نزدیك 15 سال ادامه داشت.

بانو مرضیه

خانم اشرف اسادات مرتضایی معروف به مرضیه در سال 1304 در تهران متولد شد و در سال 1373 ایران را ترك و در سال 1389 در پاریس بر اثر سرطان در گذشت. بانو مرضیه خواننده تاثیر گذار و جاودانه در موسیقی ایران محسوب می شود ایشان بسیاری از تصانیف قدما عارف و شیدا را با استادی تمام اجرا نموده و موجب ماندگاری این آثار گشته است.

بانو سیمین آقا رضی

خانم سیمین آقا رضی متولد1317 تهران بودند، ایشان سهم بسزایی در نشر و گسترش سازمهجور قانون داشت. وی با ارکسترهای مختلفی از جمله ارکسترمرحومخالقی همکاری داشت.یکی از آخرین کارهایش همکاری در ساخت موسیقی فیلمروز واقعهاثر مجید انتظامیبود.ایشان در سال 1388 فوت شدند.

بانو الهه

خانم بهار غلامحسینی معروف به الهه متولد 1313 تهران بوده وقتی نام برنامه گلها آورده می شود بانو الهه از خوانندگانی اشت كه نا خود آگاه در ذهن می نشیند ایشان علاوه بر اجرا در برنامه های مختلف گلها سالیان متمادی مدیریت این برنامه ها را بر عهده داشته اند در طول فعالیت هنریشان نزدیك 700 تصنیف اجرا نموده اند ایشان در سال 1386 در تهران در گذشت.

بانو پروین

خانم پروین زهرایی منفرد معروف به پروین متولد 1316 تهران هستند.پیك سحری و غوغای ستارگان از آثار خاطره انگیز این هنرمند می باشد.

بانوان معروف موسیقی ایرانی + عکس

بانوان موسیقی ایرانی

بانو پریسا

خانم فاطمه واعظی معروف به پریسا متولد 1328 هستند ایشان از محضر استاد محمود كریمی بهره برده و از راهنمایی های استاد دوامی استفاده نموده اند همكاری زیادی با مركز حفظ و اشاعه موسیقی دارند و هم اكنون هم به آموزش آواز و هنرشان به بانوان مشغولند.

بانو هنگامه اخوان

خانم هنگامه اخوان متولد سال 1337 بوده و فعالیت هنری شان را از سال 1354 آغاز نموده و چند سال قبل از انقلاب اسلامی با رادیو همكاری نموده اند. شبیه ترین صدا را به بانو قمر دارند و چندی پیش رییس كانون آواز شدند.

بانو هایده

خانم معصومه دده بالا معروف به هایده در 1321 متولد شده وایشان در ۱۳۴۷، فعالیت حرفه‌ای خود را با خواندن ترانه «آزاده» اثر استادش علی تجویدیکه بر روی آخرین سروده رهی معیریساخته شده بود آغاز کرد.چراغ عمرش در سال 1368 خاموش شد

بانو پوران

خانم پوران با نام اصلی فرح‌دخت عبّاسی طاقانیمتولد 1312 در دههٔ ۳۰ یکی از مشهورترین خوانندگانی ایران بود. ایشان بازی در بسیاری از فیلم های سینمایی را در كارنامه هنری اش دارد. بانو پروین در سال 1369 دیده از دنیا فرو بست.

بانو عهدیه

خانم عهدیه بدیعی متولد 1329 تهران اند از نظر تعداد ترانه های اجرایی در چند سال فعالیت هنری عهدیه بی رقیب است ترانه های بسیاری از فیلم های سینمای قبل از انقلاب اجرای این هنرمند است.

بانو حمیرا

خانم پروانه امیر افشاری معروف به حمیرا متولد 1323 هستند ایشان علاقه شدیدی یه بانو مرضیه دارند از كودكی با هنرمندان بزرگی چون ملوك ضرابی، روح انگیز و بنان آشنا بوده و ازدواج با استاد یاحقی نقطه عطف زندگی هنری ایشان است.

بانو روح انگیز

خانم بتول عباسی معروف به روح انگیز متولد 1283 بوده اند ایشان توسط یكی از شاگردان كلنل وزیری به كلنل معرفی و هنرشان را تكمیل كردند و با مرتضی نی داود همكاری داشته اند.از سال 1319 با رادیو همكاری و در سال 1363 فوت كردند.

بانو سروش ایزدی

خانم سوسن مطلوبی معروف به سروش ایزدی هنر موسیقی نزد اساتید كریمی ، امیر جاهد و علی اكبر خان شهنازی آموخت از كودكی با رادیو تهران همكاری داشت و ایشان علاوه بر هنر در زمینه علمی تا درجه دكترا تحصیل نموده اند.

بانو مهستی

افتخاردده بالا معروف به مهستی در سال 1325 متولد شد. ایشان در زمینه موسیقی سنتی و پاپ فعالیت داشته اند بانو مهستی شكوفا شدنشان را مدیون استاد یاحقی اند. ایشان در سال 1386 از دنیا رفت.

بانو ناهید

خانم ناهید دایی جواد معروف به ناهید متولد 1321 اصفهان هستند. این هنرمند با ترانه دره خاموش كه بعدها غروب كوهستان نام گرفت و در آخرین گلهای صحرایی هم اجرا شد شكوفا شدند.

بانوان معروف موسیقی ایرانی + عکس

بانوان موسیقی ایرانی

بانو سیما بینا

خانم سیما بینا متولد 1323 بیرجند هستند ایشان از دوران كودكی زیر سایه پدری هنرمند فعالیت هنری را آغاز و با رادیو همكاری داشته اند.از محضر اساتید معروفی، زرین پنجه و دوامی و عبادی و… بهره جسته و فارغ التحصیل دانشگاه هنرهای زیباست. ایشان اولین بانو موسیقیدانیست كه بعد انقلاب كلاس آواز دایر نمود و در تالار وحدت كنسرت اجرا كرد. موسیقی محلی ایران مدیون این هنرمند شهیر است.

بانو ملیحه سعیدی

خانم ملیحه سعیدی متولد 1327 تهران، از 4 سالگی موسیقی را آغاز و فارغ التحصیل دانشكده ی هنر های زیبا و دارای مدرك دكتراست.سازهای ویولن، ویولن آلتو، قیچک، پیانو، تنبک و قانون را همزمان تحصیل و در هنرستان و دانشگاه آموخت. اما ساز تخصصی شان قانون است.

بانو پری زنگنه

خانم پریرخ شاه یلانی معروف به پری زنگنه متولد 1318 بوده و از محضر اساتید زرین پنجه و باغچه بان بهره برده و برای تكمیل هنر خویش در چندین آكادمی اروپایی به تحصیل پرداخته اند.