پارس ناز پورتال

جزئیات جالب و خواندنی زندگی هومن خلعتبری + عکس

مجموعه : اخبار سینما
جزئیات جالب و خواندنی زندگی هومن خلعتبری + عکس
 
هومن خلعتبری، پیانیست ایرانی و رهبر ارکستر اپرا است. هومن خلعتبری آموزش پیانو را از ۶ سالگی نزد نیره اسکویی(رضائی) آغاز نموده و بعدها از محضر لیلی سرکیسیان و ملیک اصلانیان در پیانو، هارمونی و کنترپوان نزد فریدون ناصری، آهنگسازی نزد احمد پژمان و اصول رهبری ارکستر از توماس کریستین داوید و حشمت سنجری بهره برد .

وی موسیقی ایرانی را زیر نظر مهربانو توفیق(سه تار) و موسیقی جهانی را زیر نظر شریف لطفی، هوشنگ کامکار و کامبیز روشن روان آموخت و در سال ۱۳۷۵ از دانشکده
موسیقی دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد.

به گزارش پارس ناز او طی سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۵ پیانیست ارکستر سمفونیک تهران، آسیستان گرگین موسسیان درگروه کر ارکستر سمفونیک تهران، پیانیست ارکستر و گروه کر فرهنگسرای بهمن زیر نظر مهدی شمس نیکنام وآسیستان توماس کریستین داوید درارکستر فیلارمونیک جوانان انستیتوی فرهنگی اتریش در تهران بود.
 
جزئیات جالب و خواندنی زندگی هومن خلعتبری + عکس
 
ضبط و اجرای پیانو در موزیک فیلم‌های مختلف و ۲ سی دی «بارون بارونه » با ویلن حسین یوسف زمانی و «ای وطن» یا تار کیوان ساکت و آواز فاضل جمشیدی از یادگارهای آن دوره می‌باشد.

وی در سال۱۳۷۶ برای ادامهٔ تحصیلات خود به اتریش رفته و در دانشگاه هنر شهر گرتس، رهبری گروه کر را تحت نظر Rupet Huber ، johannes Prinz ، رهبری ارکستر را تحت نظر، A.Tamayou ، R.Armanian،Martin Sighard و رهبری اپرا را نزد Wolfgan Bozic ، G.Fruhman تحصیل کرده و دو رشتهٔ رهبری کر و رهبری ارکستر را به پایان رسانیده‌است. وی همچنین در ان برهه از راهنمائی‌های نصیر حیدریان استفاده فراوان برده‌است.

او به دلیل علاقۀ ویژۀ به معرّفی موسیقی مدرن، به اجرای آثار
آهنگسازان معاصر همّت گماشته و بسیاری ازاین آثار را نیز برای نخستین بار اجرا و ضبط کرده است.

او در کنار رهبری ارکسترهایی مانند ارکستر فبلارمونیک ماریبور، ارکستر دو له سیته ی پاریس، ارکستر فیلارمونیک برنو، ارکستر فیلارمونیک زومبتای و همچنین رهبری اپرا در سالنها و کشورهای مختلف اروپایی، به عنوان تکنواز پیانو نیز در اروپا، ایالات متحده، کانادا، آسیا شرکت جسته است که از تازه ترین اجراهای او می توان به رهبر ارکستر ماریش فیلارمونیک(چک) میشود اشاره کرد.


وی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ او آسیستان ارکستر و رهبر کر فستیوال اپرائی junger Künstler Graz در شهر گرتس در جنوب اتریش بوده و از سال ۱۳۸۳یکی از بنیانگذاران، مدیر هنری و رهبر فستیوال بین الملی موسیقی کلاسیک قصر کیرشتتن « Internationaler Klassikfestival Schloss Kirchstetten »در شمال اتریش می‌باشد.

گستره رپرتوار وی در رهبری ارکستر و رهبری کر، حاصل روحیه ی انتخابگر اوست و شامل طیف وسیعی از سبکهای مختلف موسیقی مانند کلاسیک ( اپرا و سمفونی)، موسیقی مدرن و آتونال می باشد .
 
در حیطه موسیقی ایرانی، رهبری موسیقی ارکسترال و گروه نوازی ایرانی به این شیوه ی نوین و معرفی آن، در اجرای جدیدترین اثر حمید متبسم، یعنی پروژه ی موسیقایی سیمرغ با تکخوانی همایون شجریان، برای اولین بار در جهان، یکی از نکات درخشان این گستره ی وسیع میباشد.