پارس ناز پورتال

مضرات و فواید مهم مصرف قهوه!!

مضرات و فواید مهم مصرف قهوه!!
 

مصرف قهوه تان افزایش یافته؟ جای نگرانی نیست.


کاپوچینو، قهوه … قهوه لحظات استراحت دلچسب و دلپذیری را برای ما با خود به همراه می‌آورد.

خواص قهوه از آنتی اکسیدان ها ناشی می‌شود


اولین فایدۀ قهوه، مطمئناً به لطف کافین موجود در آن، مقابله با ضربات شلاقی است. قهوه، هوشیاری، تمرکز و توجه را افزایش می‌دهد. و به طور خلاصه، به بیدار و هوشیار ماندن کمک می‌کند… حتی شده برای یک دقیقه!

اما فواید قهوه به این موارد خلاصه نمی‌شود. در واقع، قهوه حاوی آنتی اکسیدان های متعدد، خصوصاً پلی فنول است. آنتی اکسیدان ها بدن را در مقابل اکسیداسیون محافظت می‌کنند.

این پیدۀ طبیعی و اجتناب ناپذیر نابودی مولکول های سازندۀ بدن ما را به دنبال دارد. پیری و ظهور سرطان ها از دیگر پیامدهای اکسیداسیون است. اما همان طور که می‌دانیم یک فنجان قهوه ۲۰۰ میلی لیتر بیشتر از یک سهم میوۀ سرشار از آنتی اکسیدان، مانند زغال اخته یا گیلاس آنتی اکسیدان در خود دارد. آنتی اکسیدان ها تنها برگ برنده ای نیستند که قهوه در آستین خود دارد. این مادۀ مفید، منبع بسیار خوبی برای تأمین منیزیم، ویتامین B2، B3 و مس است.

به خاطر همین خواص است که قهوه عملکرد پیشگیرانه در مقابل بسیاری از بیماری ها دارد. بیماری هایی چون:

سرطان کبد، سرطان کولون و سینه،
دیگر بیماری های کبد (خصوصاً سیروز)،
بیماری پارکینسون،
دیابت،
نقرس،
و غیره.

قهوه مضراتی هم دارد


با تمام این حرف ها نمی‌توان گفت که قهوه سرآمده تمام نوشیدنی هاست. برخی از آثار آن زیان آور هستند:
مصرف کافئین، آزاد شدن هورمون استرس را با خود به دنبال دارد. اگر شما فرد پر استرس یا مضطربی هستید، بهتر است که مصرف قهوه تان را کاهش دهید.
قهوه گوارش را سرعت می‌بخشد. بنابراین افرادی که رودۀ حساسی دارند، باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند.

قهوه ترشح اسید معده را نیز افزایش می‌دهد: اگر مبتلا به رفلاکس معد-مری، ورم معده یا زخم معده هستید، حواس تان به میزان قهوه ای که می‌نوشید، باشد.

قهوه جذب آهن توسط بدن را نیز کم می‌کند. بنابراین نوشیدن قهوه به کسانی که مبتلا به کم خونی هستند، توصیه نمی‌شود.

ضمناً دُز بالای کافئین طی بارداری خطرناک است. از همین رو، به زنان باردار توصیه می‌شود که مصرف قهوه شان را نهایتاً به دو فنجان در روز محدود کنند. (این میزان قهوه در صورتی مجاز است، که هیچ نوشیدنی حاوی کافئین دیگری مورد استفاده قرار نگیرد.)

و در نهایت باید بدانید که کافئین تپش قلب را زیاد می‌کند. پس در صورتی که به خاطر مشکلات ریتم قلبی، دارو می‌خورید، حواس تان به میزان مصرف قهوه تان باشد.