پارس ناز پورتال

ده نکته جالب که درباره بازی های موبایل نمی دانید

ده نکته جالب که درباره بازی های موبایل نمی دانید
اولین دفعه ای که با یک بازی موبایل سرگرم شُدید را به خاطر دارید؟ احتمالا هنگام برنده شدن هم به بلوک های پیکسلی روی صفحه کوچک موبایل همراه با صدای بیپ ضعیفی خیره شده اید. و حالا اوضاع تغییرات فراوانی کرده است. امروزه اسمارت فون ها قابلیت های گیمی تقریبا برابر با نسل پنجم کنسول های بازی دارند و شانه به شانه آنها به رقابت می پردازند.

هنگامی که به چگونگی آغاز این صنعت نگاهی بیاندازید، انقلاب ۱۸ ساله بازی های موبایل، تقریبا غیرممکن و خارق العاده به نظر می رسد. بگذارید برای درک بهتر شگفتی های این دنیا، به کند و کاوی مجدد در برخی حقایق شگفت انگیزی بپردازیم که شاید بسیاری از شما چیزی درباره آنها نشنیده اید. پس در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشد.

یک. اولین بازی موبایل در سال ۱۹۹۴ معرفی شد. این بازی نسخه از پیش نصب شده تتریس بود که بر روی موبایلی با نام Hagenuk MT‪-‬۲۰۰۰ عرضه می گردید. دو. سه سال بعد، در سال ۱۹۹۷ نوکیا نسخه ای از بازی ماری (Snake) را برای برخی از مدل های موبایل هایش طراحی کرد. اولین نسخه بازی ماری بر روی نوکیا ۶۱۱۰ عرضه گردید و از زمان عرضه بیش از ۴۰۰ میلیون نسخه در دنیا فروش داشت.

 

سه. اولین بازی مولتی پلیر یا چند بازیکنی موبایل هم بر روی نوکیا ۶۱۱۰ عرضه شد. این بازی، نسخه دو نفره ای از ماری بود که دو دارنده ۶۱۱۰ می توانستند با استفاده از پورت اینفرارد با هم بازی کنند.

چهار. تقریبا سال ۲۰۰۱ بود که دو تکنولوژی جدید J2ME و BREW ، درها را به روی بازی های پیشرفته تر و پر آب و رنگ تر گشودند. این اتفاق با عرضه بازی های رنگی همزمان شد.

پنج. در ۲۰۰۳ نوکیا اولین موبایل اختصاصی بازی را با نام Nokia N‪-‬Gage عرضه کرد. پر فروش ترین بازی این موبایل، یک گیم ماهی گیری با نام Creatures of the Deep بود.

 

شش. هفتاد تا هشتاد درصد تمام دانلودهای موبایل، بازی ها هستند. تخمین زده می شود که صنعت بازی موبایل تا سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۵۴ میلیارد یورو شود.

هفت. همچنین پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۱۳ خرید های درون بازی از پرداخت های به ازای دانلود سبقت بگیرند.

هشت. کمی قبل از جام جهانی ۲۰۱۰ شرکت موبایل اینتربازی Tournament Arena Soccer 3D را عرضه کرد. این بازی در هفته اول تعداد دانلود باور نکردنی ۳۵ میلیون را به نام خود ثبت نمود.

 
 
نه. WCG که بزرگترین مسابقه ورزشی الکترونیک جهان است، به تازگی تصمیم گرفته مسابقات اش را دیگر در بخش بازی های کامپیوتری برگزار نکند و تنها بر روی بازی های موبایل تمرکز کند!

ده. انگری بردز تا کنون بیش از ۱۴۰ میلیون بار دانلود شده است. برآورد می شود که تنها از راه تبلیغات داخلی نسخه رایگان این بازی، شرکت Rovio ماهیانه یک میلیون یورو درآمد داشته باشد.

البته بازی های موبایل هنوز راه درازی را در پیش دارند. اما آینده چه چیزی را به ارمغان خواهد آورد؟ آیا شاهد بازی هایی خواهیم بود که با استفاده از واقعیت افزوده و NFC ما را بیشتر با دنیای فیزیکی درگیر می کنند؟ یا اینکه با صفحه نمایش های بزرگتر و گرافیک بهتر، بازی های تاثیرگذار و جذاب تری را شاهد خواهیم بود؟ شما این آینده را چگونه می بینید؟