پارس ناز پورتال

چند نکته آموزشی مهم در شیرینی پزی

مجموعه : آموزش آشپزی
چند نکته آموزشی مهم در شیرینی پزی

برای پختن شیرینی

– برای اینکه شیرینی بد بو و بد طعم نشود، ظرف‌های مربوطه بآن را خیلی تمیز بشوئید. برای اینکه شیرینی‌ها نسوزند ساعت را همراه با خود به مطبخ ببرید. قالب‌های مخصوص شیرینی پزی را همیشه آماده داشته باشید‌. همیشه مواظب درجه فر و مراقب شیرینی ها باشید تا از سوختن آن جلوگیری کنید‌.

– فر گرم و حاضر باشد. آنچه مورد نیاز است روی میز حاضر باشد. تمام لوازم شیرینی پزی از قبیل کارد و چنگال و قالب و غیره در دسترس باشد. اگر باید شکلات مصرف شود آن را در ظرفی گذاشته و آن ظرف را در آب داغ بگذارید تا شکلات آب شود. سینی مخصوص حاضر باشد. اگر در دستور شیرینی، روغن زیاد به‌کار رفته است لازم نیست سینی فر را چرب کنید و در غیر این‌صورت باید سینی فر را حتماً با پنبه آغشته به روغن چرب کنید.

– آرد لازم را از ابتدا الک کرده اندازه بگیرید و چنانچه ظرف مخصوص ندارید و با فنجان اندازه می‌گیرید سعی کنید فنجان از حد معمول و متوسط زیاد بزرگتر نباشد. وقتی که آرد را در فنجان ریختید روی آن را با کارد خوب صاف کنید، ممکن است آرد و شکر را با قاشق سوپخوری نیز اندازه کرد. سایر مواد خشک مورد مصرف را هم اندازه گرفته حاضر کنید.

– سایر مواد خشک مورد مصرف را هم اندازه گرفته حاضر کنید. اگر روغن را باید آب کنید برای شیرینی پزی بهتر است روی چراغ بگذارید چون عطر روغن از بین می‌رود و بوی روغن داغ شده در شیرینی زننده است. پس لازم است روغن را با قاشق چوبی آنقدر بزنید تا آب شود. البته انتظار نداشته باشید که به این ترتیب روغن به کلی آب شود بلکه به‌صورت کرم یا ماست شلی در می‌آید که برای شیرینی پختن کافی خواهد بود.

– برای اندازه گیری شکر هم مانند آرد پس از اینکه در فنجان ریختید روی آن را با کارد صاف کنید، لازم است ابتدا از تمیز بودن شکر اطمینان داشته باشید. پس بهتر است شکر را الک کنید. چاشنی‌های مورد نیاز را اگر اول با روغن مورد مصرف خوب به‌هم بزنید. بهتر با خمیر مخلوط خواهد شد. معمولاً تخم مرغ اول با شکر و روغن مخلوط می‌شود مگر اینکه در دستور غیر از این ذکر شده باشد.

– دانه‌ها و میوه‌جات همیشه در آخر به‌کار می‌روند. گاهی کیک بظرف میچسبد و به‌راحتی در نمی‌آید، برای اینکه آن را بدون دردسر بیرون بیاورید، ظرف کیک را روی یک قطعه کاغذ تمیز واژگون کرده و ته آن را با پارچه مرطوب بپوشانید. پس از پنج دقیقه کیک به آسانی از طرف جدا می‌شود.