پارس ناز پورتال

رابطه قرآن با فیزیک و غیره!!

مجموعه : مذهبی
رابطه قرآن با فیزیک و غیره!!

به این موضوع واقفیم که هیچ کس قادر به رسیدن به تفسیر علمی کامل از قرآن نیست حتی یک آیه از آن . علم ما بسیار کمتر از فهم این آیات است . اما این یک تلاش ، با وجود محدودیت های علمی شخصی ما است . علیرغم این که علم ما محدود است ولی دیگرا که علم بیشتری دارند و تخصص بیشتری دارند می توانند تحقیق کنند تا رازهای بیشتری از قرآن را برای دیگران آشکار سازند . در این مختصر با نگاهی به بعضی از آیات قرآن به تفکر در مورد خالق و یکتایی اش از طریق اثبات بسیار عقلی و علمی دعوت می شویم.

اگر انسان به استدلال ، منطق و برهان نیاز دارد ، قرآن دلیل و برهان است ، اگر انسان نیاز به تذکر ، تعقل و تدبر دارد ، قرآن وسیله تعقل و تفکر است . مقصود از اعجاز علمی قرآن ، آن است که مدعی شویم ، آیاتی از قرآن مجید ، نوعی رازگویی علمی دارند ، یعنی مطلبی علمی را بیان می کنند که مدت ها پس از نزول آیه ، توسط دانشمندان علوم تجربی کشف می شود و در حقیقت درک یا کشف این مطلب علمی با وسایل عادی که در اختیار بشر عصر نزول بوده ممکن نبوده است . به عنوان مثال : « آلبرت انیشتین » فیزیکدان بزرگ معاصر ، در آخرین رساله علمی خود با عنوان” دی ارکلارونگ ـ Die       Erklarung  به معنای ( بیانیه ) که در سال 1954 در آمریکا و به زبان آلمانی نوشت ، اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح داده و آن را کامل ترین و معقول ترین دین دانسته است .

این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه انیشتین با مرحوم آیت الله العظمی بروجردی است . اینشتین در این رساله ” نظریه نسبیت ” خود را با آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از کتاب های نهج البلاغه و بحارالانوار تطبیق داده و نوشته است که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین آیات و احادیث پرمغزی یافت نمی شود و تنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه ی پیچیده  ” نسبیت ” را ارائه داده ولی اکثر دانشمندان آن را نفهمیده اند.

 
یکی از احادیث حدیثی  است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم (ص) نقل می کند که : « هنگام برخاستن از زمین ، لباس یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی می خورد و آن ظرف واژگون می شود . اما پس از اینکه پیامبر اکرم (ص) از معراج جسمانی باز می گردد مشاهده می کنند که پس از گذشت این همه زمان ، هنوز آب ظرف در حال ریختن روی زمین است » . انیشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه   ” نسبیت زمان ” دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن می نویسد . انشتین همچنین در این رساله ” معاد جسمانی ” را از فیزیکی اثبات می کند . او فرمول ریاضی معاد جسمانی را عکس فرمول معروف” نسبیت ماده و انرژی ” می داند :

E = M . C2.>>M = E : C2

یعنی اگر حتی بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره می تواند عیناً تبدیل به ماده و زنده شود.