پارس ناز پورتال

لباسی که مقاومت سربازان را زیاد می کند + عکس

مجموعه : مدل لباس جدید
مهندسان موسسه ویس دانشگاه هاروارد در حال كار بر روی یك لباس هوشمند هستند كه به ارتقای مقاومت فیزیكی سربازان در جبهه‌ های جنگ كمك كرده و بروز خستگی را به تاخیر می‌اندازد و به طور بالقوه مقاومت بدن را در برابر آسیب‌ ها در زمان حمل بارهای زیاد افزایش می‌دهد.

این مهندسان از دریافت یك قرارداد 2.6 میلیون دلاری از سازمان پروژه‌های تحقیقات دفاع آمریكا(دارپا) برای ساخت این لباس هوشمند خبر داده‌اند.به گزارش پارس ناز این لباس با به تاخیر انداختن بروز خستگی باعث می‌شود كه فرد بتواند مسافت‌های طولانی‌ تر را طی كرده و همچنین در برابر آسیب‌ های محتمل از حمل تجهیزات سنگین، سربازان را مقاوم خواهد كرد.
 

این لباس سبك، موثر و غیر محدود از دستگاه‌های كمكی قابل پوشش ساخته خواهد شد كه از چندین فناوری بدیع این موسسه نیز برخوردار خواهد بود. یكی از آنها یك حسگر كششی بوده كه بر مكانیك زیستی بدن بدون نیاز به ابزارهای سخت رایج كه اغلب در حركت اختلال ایجادمی‌كنند، نظارت می‌كند.این سیستم می‌تواند به صورت بالقوه به شناسایی آغاز خستگی بپردازد. علاوه بر آن، یكی از فناوری‌های به كار رفته در این لباس می‌تواند به كاربر در حفظ تعادل با ارائه ارتعاشات مكانیكی سطح پائین كه عملكرد حسی بدن را ارتقا می‌بخشند، كمك كند.

این لباس جدید هوشمند برای غلبه بر چندین مشكل كه عموما با سیستم‌های كنونی پوششی همراه هستند، از جمله ملزومات نیروی بزرگ و ساختار كلی سخت آنها طراحی خواهند شد. گرچه پروژه دارپا بر روی كمك به سربازان و حفاظت از آنها در میدان جنگ متمركز بوده، فناوری‌های ایجاد شده می‌توانند از كاربری‌های بسیار بیشتری نیز برخوردار باشند.برای مثال از دستگاه‌های نرم قابل پوشش مشابه می‌توان برای افزایش مقاومت در كهنسالان و ارتقای تحرك در افراد دچار به ناتوانی‌های فیزیكی استفاده كرد.