پارس ناز پورتال

درباره نکات بهداشتی حمام

درباره نکات بهداشتی حمام

حمام مكان مناسبی برای رفع خستگی و پاكیزگی جسم و البته تعدیل دمای بدن خصوصا در گرمای تابستان است، اما‌ آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه عدم توجه كافی به رعایت بهداشت و پاكیزگی محیط حمام ممكن است این مكان آرام بخش را به محلی مملو از آلودگی‌ها تبدیل كند؟ آلودگی حمام موجب گسترش باكتری‌ها و قارچ‌ها از داخل حمام به محیط خانه می‌شود.

باتوجه به این كه اكثر حمام‌های خانگی مكانی مشترك برای افراد خانواده هستند و خصوصا در روزهای گرم سال تقریبا هر روز استفاده می‌شوند بنابراین رطوبت بالا و تهویه نامناسب می‌تواند عوامل مهمی برای رشد باكتری‌ها و قارچ‌ها در حمام به شمار ‌آید.

میكروب‌های سمج

باكتری‌ها و قارچ‌هایی كه در محیط تاریك و مرطوب حمام رشد می‌كنند نسبت به حرارت، آب داغ و حتی برخی شوینده‌ها مقاوم هستند و دیرتر از سایر میكروب‌ها از بین می‌روند. براین اساس اگر پس از هر استحمام حمام خشك نشود و همچنان مرطوب بماند ، این میكروارگانیسم‌ها خصوصا بین كاشی‌ها رشد كرده و بسیاری از بیماری‌های قارچی، پوستی و حتی چشمی را به انسان منتقل می‌كنند. از این رو سوزش چشم، لك، زخم پوست سر و بدن، زگیل كف پا، بیماری‌های قارچی انگشتان، گردن و كشاله ران همگی از جمله مشكلاتی هستند كه از حمام غیربهداشتی منتقل می‌شوند. در این میان زگیل، كورك و زخم عوارضی هستند كه براحتی به اعضای خانواده منتقل می‌شود.

بنابر این، توصیه می‌شود پس از هر استحمام تهویه به مدت 2 ساعت روشن نگه داشته شود تا حمام كاملا خشك شود. در صورتی هم كه حمام پنجره‌ای جهت تابش نور و تهویه نداشته باشد لازم است چراغ آن به عنوان نور مصنوعی برای مدتی روشن بماند تا از رشد میكروب‌ها و قارچ‌ها پیشگیری شود.

از آنجایی كه متخصصان نور مستقیم خورشید را عاملی برای ضدعفونی كردن اشیا و محیط می‌دانند لازم است همواره وسایل داخل حمام پس از استحمام از جمله لیف، كیسه و حوله كاملا شسته و در مقابل نور آفتاب قرار گیرند.

صابون‌های ناقل انگل

بد نیست بدانید صابون‌های جامد و لیف‌ها از جمله وسایلی هستند كه میكروب‌ها براحتی به آنها منتقل شده و در سطح آنها باقی می‌مانند و گاهی نیز دیده شده كه صابون‌های جامد ناقل تخم انگل به افراد هستند.بهتر است به جای صابون جامد از نوع مایع و از شامپو بدن استفاده كنید. از طرفی حوله مرطوب هم می‌تواند مناسب‌ترین مكان برای رشد میكروب‌ها و قارچ‌ها باشد و سبب بروز اگزما و آلرژی‌های دردسرساز پوستی شود.

بنابر این از انداختن حوله مرطوب به داخل سبد لباس‌های چرك اجتناب كنید.از همه بدتر عادت غلطی است كه برخی افراد مسواك‌های خود را درون لیوان در حمام قرار می‌دهند. این كار غیربهداشتی است و می‌تواند موجب انتقال میكروب‌ها از سطوح اطراف به سایر مسواك‌ها و در نهایت زمینه‌ساز بروز عفونت‌های دهان و دندان و آفت‌های ناحیه دهانی شود. از این رو بهتر است كه مسواك در جایی خشك مانند آشپزخانه نگهداری شود.

پرده‌ های بدبو

در چند سال اخیر پرده‌های نایلونی رنگارنگ و مدرنی در بازار عرضه می‌شوند كه بیشتر افراد به دلیل زیبایی و برای تنوع بیشتر آنها را خریده و در حمام خود استفاده می‌كنند ولی به گفته محققان این پرده‌های جدید دارای موادشیمیایی هستند كه با گرم شدن فضای حمام از آنها بوی خاص و غیرسالمی به مشام می‌رسد كه اغلب ما با این بوها آشنایی داریم. این بوها اثرات مخربی برسلامت افراد داشته و در كوتاه مدت منجر به سردرد و تهوع و در دراز مدت می‌تواند به بافت كبد، سیستم تنفسی، عصبی و تولید مثلی صدمه وارد كنند.